شهرکرد؛

انتقال کلنی های زنبور عسل به مناطق گرمسیری

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از انتقال کلنی های زنبور عسل استان به مناطق گرمسیری کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ابراهیم کوچکی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی چهارمحال و بختیاری خصوصاً سرمای شدید زمستان و عدم فعالیت زنبور عسل در فصول سرد، همه ساله تعداد زیادی از زنبورداران استان کلنی های خود را به استان های گرمسیری کوچ می دهند.

وی اظهار داشت: نزدیکی چهارمحال و بختیاری به استان های گرمسیری مانند خوزستان، بوشهر و فارس از مزیت های نسبی ایجاد انگیزه برای کوچ زنبورستانهاست.

مدیر امور طیور و زنبور عسل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: شرایط مستعد استان های گرمسیری در فصول پاییز و زمستان ضمن کاهش تلفات و هزینه های پرورش، باعث بهبود سرعت تکثیر و رشد جمعیت کلنی ها و افزایش درآمد زنبورداران می شود.

کوچکی اضافه کرد: سالیانه بیش از 50 درصد کلنی های زنبور عسل استان که عموماً مربوط به زنبورداران حرفه ای هستند، کوچ می کنند که این جابجایی از اول مهرماه تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در کوچ پاییزه زنبورستان ها توجه به چند موضوع الزامی است گفت: زنبورداران قبل از کوچ نسبت به بیمه نمودن کلنی های خود اقدام و زمان مناسب کوچ را با توجه به شرایط مبدأ و مقصد بررسی و رعایت کنند.

کوچکی ادامه داد: زنبورداران همچنین قبل از کوچ با مراجعه به اداره جهادکشاورزی شهرستان مربوطه، مجوز کوچ دریافت و آن را برای صدور مجوز استقرار به شهرستان مقصد ارسال نمایند.

وی به زنبورداران توصیه کرد: جهت جلوگیری از خسارت به کلنی های ضعیف، قبل از 15 آذرماه نسبت به انتقال کندوهای زنبور عسل به مناطق گرمسیری اقدام کنند.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار