بازار تولیدات تجهیزات پزشکی؛ کلاف سردرگم نظام سلامت

این روزها چالش تولید داخلی تجهیزات پزشکی از یک سو و جولان واردات چنین ابزارهایی از سوی دیگر این بازار را به مسیرهای تازه ای هدایت کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بازار تجهیزات پزشکی کشور تقریبا در هر دوره از تولید داخلی تا واردات، محل بحث و جدل تولیدکنندگان و شرکت های وارداتی بوده که این بازار را دستخوش تحولات چشمگیری کرده‌اند اما با پیشرفت روز افزون کشورمان در عرصه پزشکی و جراحی ، وجود چنین شرایطی تا چه میزان در عملکرد پزشکان علی الخصوص جراحان ایران تاثیر گذاشته است؟ 

موضوع مهمی که اینبار جامعه جراحان و اساتید برجسته این حوزه را برای رسیدگی جدی مسئولان نه در افزایش واردات بلکه به منظور ارتقا کیفیت تولیدات داخلی و حتی تقویت بازارهای صادراتی یک صدا کرده است. 

جای خالی تجهیزات یک بار مصرف جراحی های کم تهاجمی در تولیدات داخلی

عبدالرضا پازوکی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و یکی از بنیانگذاران اصلی جراحی های کم تهاجمی کشور گفت: کشورمان با داشتن رتبه نخست منطقه ای جراحی های کم تهاجمی در این زمینه پیشرو است اما هم اکنون افزایش تولید داخلی تجهیزات یکبار مصرف و با کیفت این جراحی ها چالش مهمی در توسعه روز افزون عمل های کم تهاجمی در  2 سطح پایه و پیشرفته به شمار می‌رود زیرا تهدیداتی همچون افزایش ناگهانی قیمت انواع وارداتی این ابزارها و نوسانات بازار تجهیزات پزشکی تاثیر بسزایی در کیفیت جراحی ها و حتی تعداد آنها دارد. 

وی با تاکید بر دستاوردهای اجرای طرح تحول نظام سلامت در کنترل بازار تجهیزات پزشکی، گفت: خوشبختانه کاهش قیمت اقلام وارداتی تا حدودی موجب تسریع و سهولت دسترسی مراکز دولتی و خصوصی شد اما این امکانات قطعا در مقایسه با پیشرفت های کشورمان در عرصه جراحی ناکافی است زیرا هنوز جای ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی قابل رقابت با انواع خارجی بویژه در حوزه تولیدات تجهیزات جراحی یک بار مصرف خالی است؛ موضوعی که در صورت تحقق، نگرانی های جامعه جراحان را نسبت به نوسانات قیمت بازارهای تجهیزات پزشکی در کشور از بین می برد. 

سوالی که مطرح می‌شود این است اجرای طرح تحول سلامت تا چه میزان منجر به کاهش آشفتگی های بازار تجهیزات پزشکی در کشورمان شده است؟ یا سهم تولیدات داخلی و چرخه مالی این تجهیزات در کشورمان سیر صعودی به خود گرفته یا رشد معکوس داشته؟

کاهش 35 درصدی قیمت تجهیزات پزشکی با اجرای طرح تحول

رسول دیناروند رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به کارنامه نسبتا موفق این سازمان در خصوص کنترل قیمت بازار تجهیزات پزشکی، تاکید کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، به طور میانگین کاهش 35 درصدی قیمت در مورد همه تجهیزات پزشکی وارداتی، به کارنامه عملکرد این سازمان راه یافت؛ به گونه ای که هیچ بیمارستان دانشگاهی با وجود تجهیزات باکیفیت تولید داخل که قابلیت مقابله با نوع خارجی را داشته و حتی از نظر کمیت نیز می تواند نیازهای این مراکز درمانی را رفع کند، حق خرید اقلام وارداتی و غیر بومی آن تجهیزات را ندارند. 

به گفته وی، علی رغم همه اقدامات انجام شده برای کنترل نوسانات قیمت بازار تجهیزات پزشکی وارداتی به گونه ای که حتی قیمت برخی اقلام تا 50 درصد کاهش یافت، هنوز هم مشکلاتی در بازار تولیدات داخلی و اقلام وارداتی موج می زند و این مسئله باید هر چه زودتر حل شود.

نسبت 60 به 40 بازار تجهیزات پزشکی کشور به نفع واردات

رییس سازمان غذا و دارو همچنین با اظهار تاسف از قرارگیری 60 درصد بازارهای تجهیزات پزشکی کشورمان در دست واردات، یادآور شد: این آمار به خوبی بیانگر تلاشهای ناکافی برخی از مراکز درمانی دانشگاهی و بعضا خصوصی در حمایت از تولیدات داخلی با کیفیت است.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از 400 واحد تولیدی  تجهیزات پزشکی در کشورمان مشغول فعالیت هستند اما هنوز نسبت چرخه مالی بازار این کالاها 60 به 40 و به نفع واردات است که باید با همکاری بیش از پیش دستگاه های زیربط ،همه بیمارستان‌های دانشگاهی و البته خود تولید کنندگان برای ارتقاء کیفیت تولیداتشان، نسبت به معکوس کردن این آمار اقدام شود.

سرمایه گذاری در 83 قلم از ملزومات پزشکی با بیشترین میزان ارزآوری

محمود بیگری مدیر کل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه دلیلی برای تولید همه تجهیزات روز موجود در جهان نداریم، افزود: واردات برخی از این کالاها به علت چرخه مالی کم و همچنین احتمال از رده خارج شدنشان به صرفه تر از تقویت کیفیت تولیدات داخلی چنین اقلامی است و بنابراین در حال حاضر طی برنامه ریزی جدیدی تصمیم ها برای تقویت کمی و کیفی تولیدات داخلی تجهیزات پزشکی است که ارزآوری چشمگیر و قابل ملاحظه ای دارند و 83 درصد از کالاهای پزشکی و عموما ملزومات مصرفی را در بر می گیرند. 

وی با اشاره به آغاز رایزنی های جدی بین المللی برای ورود تکنولوژی های جدید تولید تجهیزات پزشکی ارزآور، تصریح کرد: اگر کشور های خاورمیانه و سایرین، مارکت های تجهیزات پزشکی ایران را می خواهند باید تکنولوژی های تولید اقلامی که ارزبری بیشتری دارند را به ما بدهند تا در قالب اخذ نمایندگی های تولید این کالاها بصورت تحت لیسانس، در سود حاصل از فروش این تجهیزات پزشکی تا سقف 60 الی 70 درصد به نفع ایران مشارکت کنند. 

انعقاد قراردادهایی که انقلابی جدید در بازار تولیدات داخلی است 

بیگلر با اشاره به موفقیت رایزنی های بین المللی در انقال تکنولوژی تولید 2 الی 3 قلم از تجهیزات پزشکی ارزآور به کشورمان، اظهار داشت: خوشبختانه رایزنی ها در این زمینه با چند کشور خارجی و معتبر در حوزه تولیدات تجهیزات پزشکی با موفقیت در حال پیگیری است و گمانه زنی ها از انعقاد قراردادهای بین المللی بین اواخر سال تا اوایل سال 96 خبر می دهد که می تواند به نوعی انقلابی بزرگ در افزایش صادرات تجهیزات پزشکی تولید داخل ایجاد کند چرا که با توجه به موقعیت فرامنطقه ای ایران چه از نظر علمی و چه قیمت گذاری تجهیزات پزشکی، قطعا بسیاری از کشورها تمایل به ورود بازارهای کالاهای پزشکی در کشورمان را دارند. 

طبق آخرین آمارها، چرخه مالی تجهیزات پزشکی کشورمان در صادرات آن هم پس از گذشت بیش از 3 سال از یک و سه دهم تنها به یک و دو دهم نسبت به واردات یک میلیارد و سیصد میلیون دلاری در این بازار رسیده است.

با وجود چنین شرایطی شاید سرمایه‌گذاری در تولید داخلی کالاهای پزشکی با قابلیت ارزآوری حداقل 100 میلیون دلار بتواند رویای صادرات 300 میلیون دلاری تجهیزات پزشکی را به حقیقت برساند. 

گزارش از فرشته برزگری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار