تبریز؛

برگزاری سومین جشنواره استانی مد و لباس آذربایجان‌شرقی

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از برگزاری سومین جشنواره استانی مد و لباس در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محرمی گفت: یکی از مهم‌ترین وجوه اقتصاد مقاومتی درون‌زایی بودن آن است. وجهی که می­توان آن را در فرهنگ و هنر به خوبی دید.

وی افزود: از سوی دیگر فرهنگ و هنر می­‌تواند انتقال‌دهنده ارزش‌های اسلامی و ملی و پاسدار آنها باشد و مد و لباس از بارزترین وجوه فرهنگ و هنر در هر دوره‌ای است و  این صنعت با حضور دایمی و متنوع خود در میان عناصر و کالاهای فرهنگی و هنری انتقال بار معنایی عظیمی را نیز به عهده دارد.

محرمی گفت: اهمیت اقتصادی و فرهنگی این حوزه از آنجا روشن می­‌شود که در ایران سالانه بیش از 70 میلیون دلار صرف خرید پوشاک می­‌شود و در این راستا و به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در ارائه سبک زندگی اسلامی و ایرانی و گفتمان­‌سازی اقتصاد مقاومتی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری انجمن هنرهای تجسمی تبریز و فعالان و دست اندرکاران عرصه طراحی و تولید پوشاک، سومین جشنواره استانی مد و لباس را برگزار می‌­کند.

وی، شناسایی توانمندی‌ها و آسیب شناسی عرصه مد و لباس در حوزه‌هایی نظیر پژوهش، طراحی، تولید و عرضه، ارائه الگوهای اسلامی و ایرانی، هویت بخشی و ایجاد زمینه اعتماد، حمایت و ارتقا قدرت انتخاب مردم و آحاد جامعه در این مقوله با ارائه مدلهای جدید و روشهای نوین بر اساس اهداف مقرر در قانون، فرهنگ سازی و تبلیغات مناسب تولیدات ایرانی در مقابل برندهای خارجی و تولید و انسجام زیر ساخت‌های پوشش اسلامی ایرانی، شناسایی و حمایت از طراحان ممتاز و متعهد، برای طراحی لباس‌های مناسب با فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی و ایجاد بستر مناسب جهت به نمایش گذاشتن الگوها و طرح‌ها در مکانی که عموم مردم دسترسی داشته باشند را از اهم اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

معاون هنری اداره کل، گفت: این جشنواره در سه بخش طراحی- دوخت، نقاشی و پژوهشی و با موضوعاتی شامل تاثیر مد و لباس در حوزه امنیت ملی و اقتصاد مقاومتی، فرهنگ خانواده، پوشاک و الگوی مصرف، مد و لباس ایرانی در رقابت با برندهای خارجی، نقش تبلیغات و رسانه نقش رسانه در ترویج و اشاعه الگوهای مدگرایی ایرانی، نمادها و الگوهای فرهنگی بر روی البسه ایرانی و جایگاه آموزش در اصلاح الگوی مصرف پوشاک و اشاعه اقتصاد مقاومتی برگزار می شود.

وی افزود: در بخش جنبی کارگاه‌های تخصصی، نظری و عملی در زمینه اقتصاد مد و لباس برگزار شده و  تاریخچه و آموزش عملی دوختها و طراحیهای سنتی مورد بررسی قرار می گیرد.

محرمی همچنین برگزاری غرفه‌های عرضه و فروش البسه ایرانی و اسلامی مخصوص طراحان لباس و تولیدکنندگان داخلی را از دیگر برنامه‌های جنبی این جشنواره عنوان کرد.

براساس این گزارش شرکت در جشنواره مد و لباس استان برای کلیه هنرمندان و فعالان عرصه‌­های مختلف فرهنگی و هنری و تولیدکنندگان و عرضه کنندگان لباس آزاد بوده و  طرح‌ها و مدل‌های پوشش باید ابداعی، ابتکاری و جدید بوده و قابلیت تولید عمده را داشته و در تمام بخش‌ها ‌باید مطابق با موازین اسلامی، فرهنگ و هویت ایرانی باشد.

در بخش طراحی پذیرش آثار به دو صورت طراحی دستی یا دیجیتال بوده و باید دارای عنوان مدل و امضای طراح آن باشند.

 در بخش نقاشی نیز تکنیک ارائه آثار آزاد است و اندازه آثار در صورت اجرا بر روی بوم نقاشی یا تحویل به صورت قاب گرفته به دبیرخانه جشنواره آزاد می­باشد.

گفتنی است: علاقمندان می‌توانند آثار خود را تا پانزدهم دی ماه 1395 به دبیر خانه جشنواره واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره امور هنری، واحد هنرهای تجسمی ارسال کنند.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار