روز جهانی "ذات‌الریه" و پنج علت تشدید این بیماری

پایگاه اینترنتی فوربز در مطلبی به مناسبت روز جهانی ذات‌الریه به بررسی علل تشدید و گسترش این بیماری پرداخت.

روز جهانی به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی فوربز؛ ذات الریه یا پنومونی یکی از عمده‌ترین مشکلات در عرصه بهداشت جهانی است. به همین منظور، هر سال روز 12 نوامبر با عنوان روز جهانی ذات الریه شناخته می شود. این روند حاکی از اهمیت جهانی این بیماری و تلاش برای معرفی پیامدهای آن در سراسر جهان است.

ذات الریه عارضه ای است که تمامی گروه های سنی را تحت تاثیر قرا می دهد. بر اساس گزارش جدید مرکز بین المللی واکسن، از هر 5 کودک زیر 5 سال مبتلا به ذات الریه یک مورد جان خود را از دست می دهد که رقمی بالغ بر 900 هزار کودک در سال می شود. به طور کل این بیماری عامل اصلی 16 درصد از نرخ مرگ و میر در جهان است. ذات الریه مخصوص طبقه خاصی از جامعه نیست بلکه ممکن است افراد ثروتمند و مشاهیر را نیز مبتلا کند. این بیماری دومین بیماری شایع در میان بزرگسالان نیز است و سالانه حدود یک میلیون آمریکایی را راهی بیمارستان می کند.

مطالعات گسترده ای برای درمان ذات الریه انجام شده که درمان آن در قالب واکسن عرضه می گردد. با این حال، عوامل متعددی وجود دارد که می تواند به شیوع و تشدید این بیماری در مناطق مختلف جهان منجر شود. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره شده است:

تشدید آلودگی هوا

دکتر کیت اوبرایان، پژوهشگر موسسه بین المللی JHBSPH با اشاره به ارتباط بین آلودگی هوا شامل گردوغبار، دود خودروها و دود سیگار با ذات الریه معتقد است این آلودگی ها سیستم دفاعی بدن را تضعیف کرده و آسیب مستقیم به ریه ها و سیستم تنفسی افراد می رساند. بنابراین افرادی که در مناطق آلوده زندگی می کنند بیش از دیگر گروه ها در معرض ابتلا به ذات الریه و عفونت های تنفسی هستند.

اپیدمی چاقی و رژیم غذایی نامناسب

چاقی و کم تحرکی و مصرف خوراکی های مضر با هدف قرار دادن سیستم ایمنی بدن می تواند پیامدهایی همچون ناراحتی های قلبی، دیابت و سرطان به دنبال داشته باشد. با این حال، مطالعات انجام شده به ارتباط مستقیم بین چاقی، تضعیف بدن و ابتلا به بیماری ذات الریه مزمن دلالت دارد.

مقاومت در برابر آنتی بیوتیک

مصرف بی اندازه آنتی بیوتیک می توانداز مقاومت بدن در برابر انواع میکروب ها و ویروسها بکاهد. این روند انواع درمان با آنتی بیوتیک را برای بیماران ذات الریه محدود کرده و دوره بیماری آنها را طولانی می کند.

مخالفت با واکسیناسیون

واکسیناسیون اقدامی تاثیرگذار برای اجتناب از بیماری ذات الریه است. ویتامین ها، مکمل های غذایی، جنسینگ، یوگا، حجامت، بادکش، موسیقی درمانی و ...برای جلوگیری از ذات الریه پیشنهاد نمی شود.

سرمایه گذاری در نظام بهداشت و درمان

آموزش، انتشار کتاب های همراه ، برنامه های تلویزیونی برای مقابله با ذات الریه، در کنار گسترش تحقیقات درباره روند درمان قطعی این بیماری می تواند تا حد زیادی از انتشار آن بکاهد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار