فوربز: درس‌هایی که ترامپ باید از دیوار مرزی چین بگیرد

کارشناسان معتقدند تاکید "دونالد ترامپ" برای ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک، تکرار اشتباه چین در ارتباط با کره شمالی است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مجله فوربز؛ "دونالد ترامپ،" رئیس جمهور منتخب آمریکا، قصد دارد دیواری به طول 3 هزار و 144 کیلومتر در مرز مشترک این کشور و مکزیک احداث کند تا جلوی مهاجرت‌های غیرقانونی در این منطقه گرفته شود. این اقدام شبیه به آخرین تلاش چین برای جلوگیری از ورود شهروندان کره شمالی به این کشور است.

چین در حال برطرف کردن حفره‌های امنیتی در مرز این کشور با کره شمالی است و ساخت دیواری مرزی را در دستور کار دارد. کار ساخت این دیوار در ماه اوت (مرداد) آغاز شد و تا به اینجا با مشکلات متعددی مواجه شده است. مناطقی مسکونی بر سر راه ساخت دیوار مرزی چین با کره شمالی قرار دارد که کار انتقال ساکنان آنها آغاز شده است. در شهر "لانگ‌جینگ" از استان "جی‌لین" پایگاه نظامی وجود دارد که باید ساختمان آن به طور کامل جابه‌جا شود. نقل مکان‌های اجباری نارضایتی‌هایی را برای ساکنان محلی بوجود آورده و هزینه زیادی را به دولت تحمیل کرده است.

کره شمالی هم از این تصمیم چین دلخور است و یک پایگاه نظارتی بر روی یکی از تپه‌های مرتفع منطقه احداث کرده تا با استقرار دائم 20 سرباز تمام مراحل ساخت دیوار مرزی چین را تحت نظر بگیرند.

مرز مشترک چین و کره شمالی در سال‌های اخیر آرام و باثبات‌تر شده است. پیونگ‌یانگ در سال 2014 تجهیزات سنگین نظامی را به مرز چین منتقل کرد؛ اما فرماندهان ارتش چین جندان نگرانی از این بابت نداشتند و احتمال حمله ای را از جانب همسایه نمی‌دادند. اما مقامات چین نگرانی دیگری دارند. آنها در انتظار فروپاشی قریب‌الوقوع پیونگ‌یانگ و احتمال سرازیر شدن شهروندان کره شمالی به مرزهای چین هستند. 

چین در ابتدا اقدام به کشیدن حصار در مرز با کره شمالی کرد که جاری شدن سیل تمام آن را با خود برد. پس از آن تصمیم به ساخت دیواری به طول یک هزار و 416 کیلومتر گرفته شد. در این مسر مرزی 2 رودخانه وجود دارد که مقامات چینی قادر به کشیدن دیوار بر روی رودخانه نیستند؛ اما عرض رودخانه به اندازه‌ای کم است که مردم می‌توانند به راحتی و با کمترین امکانات از آن عبور کنند.

ترامپ هم قصد دارد برای محافظت از مرزهای امریکا، دیواری میان این کشور و مکزیک احداث کند؛ اما آیا او و کابینه‌اش موفق به انجام این کار می‌شوند و یا با مشکلاتی مانند آنچه پیش روی چین قرار گرفت مواجه خواهد شد؟

تفاوت چین و آمریکا در ساخت دیوار مرزی این است که پکن قصد ندارد جلوی مهاجرت‌ میان دو کشور چین و کره شمالی را بگیرد؛ بلکه تلاش می‌کند در مواقع اضطرار از "سیل مهاجران" جلوگیری کند. ترامپ به طور کلی مخالف ورود مهاجران به ویژه مکزیکی‌ها به امریکا است. ساخت چنین دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک به 4 سال زمان و بودجه‌ای 10.7 میلیارد دلاری نیاز دارد. البته هزینه‌های تحمیل شده به واشینگتن فقط به ساخت دیوار محدود نمی‌شود. دیگر هیچ مکزیکی قادر نخواهد بود برای کار وارد آمریکا شود و کابینه ترامپ با افت شدید نیروی کار در کشور مواجه خواهد شد. 

ترامپ در بدو ورود به کاخ سفید باید اقدامی در جهت رونق گرفتن اقتصاد آمریکا انجام دهد و جلوگیری از ورود کارگران به کشور ضربه سنگینی به بنگاه‌های اقتصادی وارد می‌کند.

مقامات چین دریافته‌اند ساخت دیوار به تنهایی نمی‌تواند ضمانت کننده ممانعت از سیل مهاجران به کشور باشد به همین منظور تاکتیک جدید را شامل استقرار نیروهای ارتش در حال بررسی دارند. آیا ترامپ می‌تواند در مرز مکزیک نیروهای ارتشی مستقر کند؟


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار