اردبیل؛

تولید 6 میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در استان اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از پیش بینی تولید 6 میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ عدیل سروی افزود: به منظور تدوین نقشه راه کشاورزی اقتصاد مقاومتی استان در طرح اقتصاد مقاومتی بر اساس سیاست ها و برنامه های دولت تدبیر و امید تاکنون چهار همایش استانی در خصوص اهمیت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی برگزار و نتایج بعمل آمده از این همایش ها در خصوص نحوه عملیاتی شدن عرصه خدمت رسانی به شهرستان ها ابلاغ شده است.

وی افزود: کلیه سیاست ها و برنامه ریزی های سازمان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی طرح ریزی شد و در سال جاری افزون بر ۷۲۰ هزار تن گندم در استان تولید شد که از این میزان ۵۷۲ هزار تن خوراکی و ۳۰ هزار تن بذری بود که به صورت تضمینی از تولید کنندگان خریداری گردید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: در راستای سیاست تغییر الگوی کشت و اقتصادی کردن کشاورزی و تبدیل کشاورزی معیشتی به کشاورزی سود ده، بیش از ۴۴۷ تن پیازچه زعفران تهیه و در اختیار کشاورزان قرار داده شد که به صورت معیشتی کشت و زرع می کردند.

سروی گفت: یکی دیگر از سیاست های تغییر الگوی کشت در استان کاشت نهال پسته است که سود سرشار آن باعث ترغبت باغداران به کاشت این درخت مثمره ارزشمند شده است، به گونه ای که تاکنون بیش از ۳۷ هزار اصله نهال پسته که دارای برچسب سازمان حفظ نباتات بوده و از هر لحاظ مورد تایید کارشناسان است در بین باغداران استان توزیع شده است.

وی یادآور شد: علاوه بر موارد یاد شده در همین راستا بیش از یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی استان نیز به کشت بادام زمینی اختصاص داده شد که با توجه به سود آوری بالای این محصول سال به سال شاهد افزایش سطح زیر کشت این محصول در نقاط مختلف استان هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به عملیاتی شدن طرح های آب و خاک در استان نیز افزود: ۱۰۷ هزار هکتار از پروژه های اولویت دار آب و خاک و ۴۰ هزار هکتار از پایاب سد خداآفرین عملیاتی شد که این پروژه ها در زیر شاخه های تبدیل اراضی دیم کم بازده به اراضی آبی حاصلخیز آبی صورت گرفته است و سعی شده با استفاده از پیشرفته ترین روش های آبیاری از قبیل قطره ای، سنتر پیوت و ویلمو و آبیاری بارانی ثابت و نیمه متحرک با استفاده از آب کمتر محصول بیشتری در واحد سطح تولید شود.

وی افزود: به همین دلیل پیش بینی ما این است که در سال های آتی بتوانیم میزان تولید انواع محصولات کشاورزی و زراعی و باغی استان را به مرز 6 میلیون تن برسانیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.