کناره‌گیری نخست‌وزیر کنگو

نخست‌وزیر کنگو از سمت خود استعفا کرد.

کناره‌گیری نخست‌وزیر کنگوبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از رویترز، "آگوستین ماتاتا پونیو،" نخست‌وزیر جمهوری دموکراتیک کنگو اعلام کرد به علت توافق‌نامه سیاسی که دوره ریاست‌جمهوری "ژوزف کابیلا،" رییس‌جمهوری این کشور را تمدید می‌کند، از سمت خود کناره‌گیری می‌‌کند.

کابیلا قرار بود 19 دسامبر (29 آذر) سال جاری میلادی از سمت خود کناره‌گیری کند، اما ائتلاف تحت حمایت وی و بخشی از اپوزیسیون، ماه گذشته میلادی توافق کردند تا انتخابات ریاست جمهوری را تا آوریل 2018 به تعویق بیاندازند و علت آن را مشکلات لجستیکی در ثبت‌نام میلیون‌ها رای دهنده و کمبود امکانات مالی لازم ذکر کرده‌اند.

ماتاتا اعلام کرد من استعفای خود را به رئیس‌جمهوری تسلیم کرده‎ام و علت استعفای من روحیه توافق نامه سیاسی است که در 18 اکتبر (27 مهر) به امضا رسید.

استعفای وی می‌تواند راه را برای دولتی با سمت‌هایی برای برخی از چهره‌های اپوزیسیون که با تعویق انتخابات موافقت کرده‌اند، باز کند.

این در حالی است که بلوک اصلی اپوزیسیون به مخالفت با این توافق‌نامه پرداخته‌اند.

در همین حال بیش از 50 تن در اعتراضات خیابانی در ماه سپتامبر که هدف آن افزایش فشارها بر کابیلا برای استعفا صورت گرفت‌، کشته شدند.

منتقدان کابیلا می‌گویند هدف وی تغیر قانون اساسی است. بر اساس قانون اساسی فعلی، وی تنها می‌تواند دو مرتبه رئیس‌جمهور شود، اما کابیلا قصد دارد دوره حضور خود را به سه مرتبه افزایش دهد.
 



انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار