سیستان وبلوچستان

نخل، درخت زندگی در سیستان و بلوچستان

درخت نخل از آفریده‌های عجیب خداست که همه چیزش برای انسان مفید و قابل استفاده است؛ از تنه آن در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و تنه نخلی که در ساخت سقف ساختمان یا ستون‌ها استفاده می‌شود، در حدود 300 تا 500 سال عمر می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: وجود نخلستان ها در جنوب استان و انواع مختلف خرما، تنوع بهره برداری از آن و تهیه خوراک های گوناگون و دهها استفاده جانبی از این درخت حیات بخش، نقش شگفت انگیزی در زندگی مردم دارد.

دکتر ابراهمیم زاده افزود: عمده نخلستانهای استان در بلوچستان بخصوص درحوز سراوان، سرباز، و ایرانشهر وجود دارد.

استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: در بلوچستان نخل به مفهوم واقعی درخت زندگی است، چون غذای اصلی مردم این ناحیه خرما و فرآورده های آن است بگونه ای که زندگی بخش عمده ای از مردم با محصول و حتی اجزای این درخت پیوندی تنگاتنگ داشته است.

ابراهیم زاده تصریح کرد: خاک اين منطقه استعداد رشد و پرورش همه نوع خرما بخصوص انواع مرغوب آن مثل مضافتی و ربی را دارد.

وی تاکید کرد: با ایجاد صنایع جانبی و فرآوری این محصول می توان به اشتغال زایی پایدار و شکوفایی اقتصاد استان کمک شایانی کرد.

استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: مردم منطقه از برگ، چوب و تنه درخت خرما انواع و اقسام و سایل را تهیه می کنند و از شیره خرما غذاهای متعددی را فراهم می آورند، به نوعی باید گفت این درخت با زندگی مردم منطقه پیوند ناگسستنی پیدا کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: خرما میوه ی شاخص استان است که بیشترین میزان تولید خرما در شهرستان سراوان صورت می گیرد.

رضا نجفی افزود: سطح زیر کشت خرما در استان بیش از 56 هزار هکتار است و از دسته میوه های گرمسیری می باشد که بیشترین میزان تولید را دارد.

وی با اشاره به بیشترین سطح زیر کشت خرما در شهرستان سراوان ادامه داد:سراوان با 12 هزار و 250هکتار سطح زیر کشت ، بیشترین میزان تولید را در استان به خود اختصاص داده است که از این مقدار سطح زیر کشت خرما در سراوان ، شش هزار کیلو گرم خرما تولید می شود.

نجفی گفت:در راستای توسعه باغات خرما دراستان در سال‌های اخیر سازمان جهادکشاورزی اقدام به حذف باغات قدیمی غیراصولی نموده و نیز کشت بافت تجاری و مرغوب و بازارپسند خرما را در اختیار کشاورزان قرار داده است.

وی گفت: از نخلستان‌های بارور سالانه بیش از 220 هزار تن محصول خرما برداشت می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: سرمایه‌کذاری بخش خصوصی در زمینه بسته‌بندی و فرآوری خرما باید با شتاب بیشتری در استان صورت پذیرد.

نادر میرشکار گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده سیستان و بلوچستان از لحاظ سطح زیر کشت خرما اولین استان و از لحاظ تولید دومین استان کشور است.

وی بیان کرد: خرما علاوه بر این که از لحاظ تغذیه پراهمیت است به عنوان یک محصول عمده صادرات غیرنفتی است و توسعه و ترویج صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما باعث ایجاد ارزش افزوده شده و به اشتغالزایی کمک و می‌تواند صادرات این محصول را بهبود ببخشد.

وی افزود: احداث و راه اندازی کارخانه‌های بسته‌بندی، نگهداری و فرآوری خرما مطابق با استاتداردهای بین‌المللی و بازاریابی مطلوب نقش مهمی در بهبود اقتصاد کشاورزان و مهمتر از همه صادرات فله‌ای خرما دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار