راهنمای خرید کتری و قوری

کتری و قوری جزء وسایل پرکاربرد و همیشه دسترس در آشپزخانه هستند ، بنابراین باید در انتخاب آن ها ظاهر و کیفیت را مد نظر قرار داد.اگر قصد خرید کتری و قوری را دارید ، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان کتری و قوری جز وسایلی از آشپزخانه است که در همه خانه‌ها یافت می‌شود، این روزها استفاده از قوری‌های شیشه ای با دسته پلاستیکی در بین مردم بسیار رایج است اما خرید و استفاده از این گونه وسایل را توصیه نمی‌شود.

بهتر است از انواع قوری استفاده کنید که دسته هم جنس بدنه دارند بطور مثال قوری شیشه ای، دسته ای هم جنس از شیشه داشته باشد. بخاط داشته باشید که شیشه و فلز، جزو مواد رسانا هستند و باید برای بلند کردن آن‌ها از روی حرارت، از دستگیره استفاده کنید.

قوری‌های چینی و سرامیکی هم گزینه‌های خوبی برای خرید هستند، به شرط آنکه شما آن‌ها را با کش های مخصوصی که درب قوری را به دسته آن وصل می‌کند، آماده مصرف کنید تا هر ماه یا هر هفته مجبور به خریدن درب قوری نشوید! همچنین اگر از ناراحتی مچ دست رنج می‌برید، بهتر است قوری‌هایی را انتخاب کنید که شیرشان کمی به سمت پایین انحنا دارد و برای ریختن چای، نیازی نیست که دستتان را بیش از اندازه خم کنید.

اما برای خرید کتری آن دسته ای که منفذی برای خروج بخار آب روی درشان وجود داشته باشد مناسب تر است اگر این منفذ روی در کتری نباشد، همه بخار آب به راحتی از لوله کتری خارج نمی‌شود و در نتیجه، آب روی شعله سر می‌رود و باعث خاموش شدن آن می‌شود.

کتری‌ها عمدتأ دونوع هستند، منظور از کتری گازی همان‌هایی است که بر روی گاز قرار گرفته و از انرژی گاز برای جوش آوردن آب استفاده می‌کنند. در نتیجه اگرچه از نظر انرژی مصرفی مقرون به صرفه ترند، اما زمان بیشتری را برای درست کردن چای صرف می‌کنند.

در بعضی از این کتری‌ها شیر خروجی آب در کنار کتری بوده که برای پر کردن فنجان یا لیوان باید حتماٌ قوری را برداشته و کتری را بلند نمود. در کتری‌های دیگر شیر در قسمت جلو قرار گرفته که استفاده از آن راحت تر بوده و برای پر کردن ظروف نیازی به بلند کردن کتری نیست.

هنگام خریدن کتری توجه کنید، انواعی که یک درپوش فلزی توری مانند، علاوه بر درپوش اصلی دارند را انتخاب کنید. این طوری می‌توانید به راحتی قوری‌تان را در هر اندازه ای که باشد، برای دم کشیدن چای بالای کتری قرار دهید و نگران واژگون شدن اش نباشید.

خریدن کتری‌های سوت دار، یعنی انواعی که پس از جوش آمدن آب، سوت می‌کشند هم برای افرادی که مشغله کاری‌شان زیاد است و وقت انتظار کشیدن برای پی بردن به زمان جوشیدن آب را ندارند، مناسب به نظر می‌رسد.

بهتر است که دسته کتری در بالای آن قرار داشته باشد زیرا دسته کتری‌هایی که به بدنه‌شان چسبیده، خیلی داغ می‌شود و ممکن است باعث سوختگی انگشتان دست یا رها کردن کتری و پاشیده شدن آب داغ روی بدن افراد شود.

انتخاب کتری‌هایی با دسته چوبی هم می‌تواند مناسب‌ترین و کم خطرترین انتخاب باشد.

نکته بعدی هم مربوط به کتری‌های شیردار است که وجودش در آشپزخانه می‌تواند به اندازه وجود یک بمب، خطرناک باشد. شیر این کتری‌ها که معمولاً رو به سمت بیرون قرار دارند، ممکن است به لباس اعضای خانواده گیر کند و در نتیجه کتری واژگون شود و سوختگی شدید افراد را در پی داشته باشد. البته که این نوع کتری‌ها بسیار پر طرفدار و مناسب است اما بهتر است برای قرار دادن آن روی اجاق گاز بیشتر دقت کنید.


نوع برقی کتری‌ها برای سریع آماده کردن آب جوش مناسب‌اند چرا که ظرف چند دقیقه آب را به جوش می‌آورند. این کتری‌ها اگرچه فضای جداگانه ای بر روی میز آشپزخانه نیاز دارند اما در عوض فضای گاز شما را اشغال نکرده و جای زیادی را هم نمی‌گیرند. اما نکاتی که بهتر است در زمان خرید کتری برقی به آن‌ها توجه کنید عبارت‌اند از: نشانگر میزان آب، دکمه اتومات خاموش، دسته راحت، سبک بودن کتری و کم صدا بودن آن.


کتری‌ها و قوری‌های روگازی در انواع گوناگون که از آلومینیوم، پیرکس، تفلون و ساخته شده‌اند در بازار موجودند که این روزها استفاده از نمونه‌های پیرکس و تفلونی مرسوم‌تر از سایر نمونه‌ها است.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، نبض ، بازار ، راهنمای ، خرید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار