کرمانشاه؛

عوامل موثر در جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم

متخصص تغذیه کنترل وزن، رعایت رژیم غذایی سالم، داشتن فعالیت بدنی منظم و کاهش استرس و اضطراب را از جمله عوامل موثر در جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ دکتر یحیی پاسدار گفت: بیماران دیابتی به غیر از قندهای ساده (قند و شکر) و غذاهایی که مستقیماً حاوی شکر هستند (مانند انواع شیرینی‌جات، بستنی، مربا، بیسکوئیت، نوشابه و آدامس)، از تمامی انواع غذاها می‌توانند در مقادیر متناسب و کنترل شده استفاده کنند بنابراینرژیم غذایی بیماران دیابتی به غیر از عدم‌مصرف قند و شکر و غذاهای حاوی آن‌ها، تفاوت چندانی با رژیم غذایی افراد سالم و غیردیابتی نخواهد داشت.

دکتر پاسدار با تأکید بر اینکه وعده‌های غذایی مبتلایان به دیابت باید به‌طور منظم و در ساعات مقرر مصرف شود تغییر ساعت صرف غذا را موجب نوسان قندخون و عامل بروز مشکلات فراوان در بیماران دیابتی دانست و گفت: بهتر است مصرف غذاهای روزانه به سه وعده اصلی (صبحانه، ناهار، شام) و سه میان‌وعده (بین صبحانه و ناهار، بین ناهار و شام، و قبل از خواب) تقسیم شود.

وی مصرف نان های دارای آرد سبوس‌دار مانند نان سنگک ، مصرف حبوبات (نخود، لوبیا، عدس) را نیز به علت فیبر موجود در آنها جهت کنترل بهتر قند خون بسیار مؤثر دانست.

این متخصص تغذیه ضمن توصیه به استفاده از غذاهای آب‌پز، بخارپز یا کبابی و خودداری از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده گفت: برای سرخ ‌کردن سطحی مواد غذایی نیز صرفاً از روغن‌های گیاهی مخصوص سرخ‌کردن استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: استفاده از گوشت‌های کم‌چرب و مرغ و ماهی بدون پوست در غذاها و شیر و لبینات مصرفی از نوع کم‌چرب برای مبتلایان به دیابتضروری است.

وی ضمن اشاره به وجود نمک و سدیم در بسیاری از غذاها، مبتلایان به دیابت را از استفاده از نمکدان و افزودن نمک به غذا در سر سفره و همچنین استفاده ازغذاهای آماده و کنسروی که همگی حاوی مقادیر زیادی نمک، شکر یا چربی هستند منع کرد.

به گفته این متخصص تغذیه مصرف نان سبوس دار ، نان جو، سیب کمتر رسیده ، کلم بروکلی ، شیر و ماست ،ماهی ، گردو ، میوه های قرمز و بنفش مانند انگور قرمز، انار، آلو سیاه، آلبالو و گیلاس، کلم قرمز و چغندر زیاد در کنترل قندخون بسیار مؤثراست.


انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، موثر ، ابتلا ، دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار