شیراز؛

ویتامین B1 را بهتر بشناسیم

ویتامین B1 یا تیامین، به عنوان یکی از ویتامین های گروه ب، از ویتامین های محلول در آب است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گوهر صداقت کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با توجه به اینکه بدن نمی تواند ویتامین B1 را ذخیره کند و باید آن را از به صورت روزانه از راه تغذیه دریافت کند گفت: ویتامینB1  به بدن برای هضم و جذب مواد غذایی و تبدیل آن ها به انرژی کمک می کند و این فرایند در اصطلاح، متابولیزم چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها گفته می شود.
صداقت افزود: بسیاری از آنزیم ها، از جمله آنزیم های گوارشی که وظیفه تجزیه مواد غذایی در دستگاه گوارش را بر عهده دارند، برای تولید و فعال شدن، نیازمند ویتامین B1 هستند.
او مشکلاتی شامل نفخ معده، بی اشتهایی، پرخوری عصبی، کاهش شدید وزن، ضعف و خستگی، درد عضلات، تپش قلب، بی خوابی، کاهش قدرت حافظه، افسردگی، عصبانیت و نداشتن توانایی در تمرکز را، از نشانه های مرتبط با کمبود ویتامین B1، برشمرد.
وی ادامه داد: مردان بالغ بالاتر از 19 سال، یک و 2 دهم میلی گرم، زنان بالغ بالاتر از 19 سال، یک و یک دهم میلی گرم و زنان باردار و شیرده به یک و چهار دهم میلی گرم ویتامین B1 در روز نیاز دارند.
صداقت خاطر نشان کرد: استرس، ورزش کردن و کم خوابی نیاز بدن به ویتامین B1 را افزایش می دهند.
او بیان کرد: مواد غذایی سرشار از ویتامینB1 ، شامل سبوس برنج و سایر غلات با سبوس کامل، جو، مغز ها مانند پسته، بادام، گردو، حبوبات به ویژه عدس و لوبیا، گوشت گاو، شیر و پرتقال است.
صداقت با توجه به اینکه ویتامین B1 در بیشتر مواد غذایی یافت می شود، افزود: بسیاری از افراد با کمبود ویتامینB1 مواجه هستند و دلیل آن، مصرف بعضی از مواد غذایی است که مانع جذب و یا سبب دفع ویتامین B1 از بدن می شود.
کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: زیاده روی در مصرف چای و قهوه، خوردن غذاهای دریایی به صورت خام، آنتی اسیدها که برای کاهش اسید معده مصرف می شوند، مصرف دخانیات، مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها مانند برنج و نان، همگی باعث کمبود این ویتامین مهم در بدن انسان است.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار