11 میلیون متقاضی ازدواج در کشور وجود دارد/ افزایش مرگ نوزادان در 2 سال اخیر

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس بیان کرد: فراهم کردن امکان تحصیل، اشتغال، ازدواج و سلامت برای تحقق سیاست‌های جمعیتی ضرورت دارد.

11 میلیون متقاضی ازدواج در کشور وجود دارد/ افزایش مرگ نوزادان در 2 سال اخیر
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد اسماعیل مطلق مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در افتتاحیه سومین کنگره سلامت نوزادان که صبح امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، ‌با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبری درباره افزایش جمعیت گفت: در اردیبهشت سال 93 سیاست‌های جمعیتی در 14 بند از سوی رهبری ابلاغ شد که پنج بند آن مربوط به بعد سلامت جمعیتی بود.

وی در ادامه تصریح کرد: ارتقا و پویایی جمعیت با افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوران بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری، تحکیم بنیان خانواده و افزایش امید به زندگی کیفی بندهای مرتبط با سلامت جمعیتی این سیاست‌ها است.

مطلق با اشاره به اینکه امید به زندگی در حال حاضر برای خانم‌ها 74 سال و برای آقایان 72 سال است، افزود: علی‌رغم این اعداد امید به زندگی کیفی 64 سال است که طبق سیاست‌های ابلاغی باید فاصله بین این 2 عدد کم شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس بیان کرد: یکی از اهداف برنامه ششم افزایش امید به زندگی است که برای خانم‌ها 76 سال و برای آقایان 74 سال در نظر گرفته شده است.

وی جمعیت جوان کشور را فرصت طلایی دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر جمعیت غالب کشور ما جوان است تمام ارگان‌ها و نهادها باید در راستای فراهم کردن امکان تحصیل و مهارت آ‌موزی، اشتغال، ازدواج، مسکن و سلامت آنها تلاش کنند.

به گفته مطلق، با بیان اینکه هر چند بحث سلامت مرتبط به وزارت بهداشت است اما سلامت با دیگر موارد ذکر شده مرتبط بوده و اگر سایر امکانات فراهم نشود بحث سلامت آسیب دیده و امید به زندگی کیفی هم عملا افزایش نمی‌یابد.

وی از وجود 11 میلیون زوج متقاضی ازدواج در کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر درصد بالایی از جمعیت جوان کشور در سن باروری هستند و برای تحقق سیاست‌های جمعیتی کشور برنامه‌های گسترده‌‌ای از جمله پوشش بیش از 90 درصد زایمان بیمه، برنامه‌های کاهش مرگ نابهنگام و همچنین برنامه‌های کمک به زوجین نابارور در کشور در دست اجرا است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در پایان با بیان اینکه سالانه حدود بیش از یک میلیون و 500 هزار تولد داریم، یادآور شد: با در نظر گرفتن موالید کشور تأمین سلامت و بقای این نوزادان ضروری بوده و بر همین اساس برنامه‌های کاهش مرگ و میز نوزادان از جمله احیا و تثبیت نوزاد، مراقبت‌های پیشرفته تنفسی، مراقبت تکاملی یگانه نوزاد در بیمارستان و همچنین مراقبت از نوزادان پرخطر پس از ترخیص در منزل در حال اجرا است.

در ادامه این مراسم محمد حیدرزاده رئیس اداره سلامت وزارت بهداشت از وضعیت خوب ایران در میزان مرگ و میر نوزادان خبر داد و گفت: وضعیت کشور ما در حال حاضر نسبت به کشورهای منطقه خوب بوده و کاهش چشمگیری در مرگ کودکان زیر پنج سال طی سال‌های اخیر داشته‌ایم.

وی بیان کرد: علی‌رغم کاهش میزان مرگ و میر در کودکان زیر پنج سال، سهم مرگ نوزادان نسبت به سایر سنین بیشتر شده که نشان از اهمیت ویژه به این حوزه دارد.

رئیس اداره سلامت وزارت بهداشت شایع‌ترین علت مرگ نوزادان را مشکلات تنفسی خواند و تصریح کرد: بر اساس مطالعات 31 درصد مرگ نوزادان در 2 سال اخیر ناشی از مشکلات تنفسی بوده و 29 درصد آنها به دلیل نارس بودن نوزاد بوده است.

به گفته حیدرزاده، میزان بقا در NICU ها در 26 هفته 16 درصد، 27 هفته 46 درصد و 28 هفته 64 درصد است که نشان از اهمیت دوران جنینی و لزوم طی شدن کامل این دوره دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار