شکست اقتصادی هژمونی‌طلبی آل‌سعود در منطقه؛

«بیکاری و تعطیلی پروژه‌ها»، دستاورد برجسته ریاض از باتلاق یمن!

بحران اقتصادی و تعطیلی پروژه‎ها در عربستان، سطح بی‎سابقه‎ای از بیکاری در این کشور را رقم زده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حاکمیت سعودی در حالی به تجاوزات بی‌وقفه خود علیه ملت بی‌دفاع یمن ادامه می‌دهد که آمارهای مراکز رسمی این کشور از تعطیلی شمار زیادی از پروژه‌های داخلی عربستان حکایت دارد. پروژه‌هایی که تعطیلی آن‌ها، موج بی‌سابقه‌ای از بیکاری را در سطح کشور سعودی رقم زده است.

شبکه المنار لبنان در گزارشی اعلام کرد که توقف پروژه‌های داخلی عربستان، موجب جهش بیکاری به بالاترین سطح خود طی 4 سال گذشته شده است. بالا گرفتن میانگین بیکاری در کشور سعودی به سطحی رسیده که در مقایسه با 9 ماه ابتدایی از سال جاری، به میزان 12/1 ثبت شده است، این مقدار بالاترین رقم در کشورها از سال 2012 محسوب می‌شود.

خبرهای رسیده از اداره کل آمار عربستان حاکی از آن است که بیشترین درصد بیکاری در میان شهروندان سعودی در گروه سنی بین 25 تا 29 سال می‌باشد که در واقع 39 درصد این گروه سنی را تشکیل می‌دهد.
اما بر اساس اطلاعات ثبت شده از سوی مراکز اکادمیک و دانشگاهی عربستان، بالاترین درصد بیکاری در میان جوانان این کشور به میزان 57/7 درصد رسیده است.


*اخراج کارمندان، راهکار سعودی برای برون رفت از بحران اقتصادی

«بیکاری و تعطیلی پروژه‌ها»، دستاورد برجسته ریاض از باتلاق یمن!

وزارت کار سعودی مطلبی را مبنی بر استخدام 126 هزار نفر در ماه گذشته اعلام کرد، اما برخلاف این موضوع، وزارت‌خانه مذکوراقدامی را برای توقف برخی از پروژه‌ها صورت داده که در آن اخراج بسیاری از کارمندان در دستور کار قرار گرفته است.
سه ماه سوم سال جاری (از ماه جولای تا پایان ماه سپتامبر) بیانگر آن است که تعداد بیکار شده‌ها به رقم قابل توجهی رسیده است. مطابق با سه ماهه دوم مشاهده می‌شود که درصد بیکاری نسبت به دوره‌های گذشته با رقم 11/6 درصد به ثبت رسیده است.


*وزیرکار عربستان: وقتی پروژه‌ای نیست، فضای کاری هم نخواهد بود

«بیکاری و تعطیلی پروژه‌ها»، دستاورد برجسته ریاض از باتلاق یمن!

المنار در ادامه نوشت: اما بالا گرفتن درصد بیکاری، مسئولان حکومتی ریاض را نگران کرده است، آن‌چنان‌که «مفرج الحقبانی» وزیر کار عربستان بر ضرورت رسیدگی سریع به موضوع تاکید کرد تا مشکلات بیش از این سر باز نکند که موجب افزایش درصد بیکاری شود.

حقبانی در اظهارات اخیرش طی بیانیه‌ای گفت: تقاضای کار مرتبط با وجود پروژه‌ها و فرصت‌های کاری می‌باشد، اما در جایی که هیچ لیستی از پرو‌ژه‌ها موجود نیست بدون شک هیچ فرصت کاری نیز برای اکثریت شهروندان وجود نخواهد داشت.

المنار در گزارش خود می‌افزاید: بالا گرفتن درصد بیکاران به دلیل وقفه در برخی پروژه‌ها و اخراج تعداد زیادی از نیروی کار طی دوره‌های زمانی گذشته شکل می‌گیرد؛ به‌علاوه عدم وجود کار در سطح ملی از هزینه‌ نکردن دولت تاثیرپذیر است.

وزیر کار عربستان گفت: وزارت کار این کشور اقدامی را برای بومی کردن مشاغل (صرفا اشتغال شهروندان سعودی) صورت داده است. مطالعات مرکز مشاوره‌های استراتژیکی آکسفورد پیرامون وضعیت شرکت آرامکوی عربستان اعلام کرد که بخش‌های ویژه اشتغال سعودی می‌بایست به‌کارگیری 4/1 میلیون شهروند این کشور را تا سال 2030 انجام دهد.

«بیکاری و تعطیلی پروژه‌ها»، دستاورد برجسته ریاض از باتلاق یمن!

«عبدالله العمری» کارشناس مسائل اقتصادی در مصاحبه‌ای با نشریه «العربی الجدید» گفت: وزارت کار عربستان در درجه اول باید مسئولیت بالا رفتن درصد بیکاری را عهده دار شود چرا که این اقدام در محوریت کارهایی بوده که غفلت بزرگی نسبت به آن شکل گرفته است.

یر اساس منابع حکومتی عربستان، تعداد بیکاران در سال 2006 به حدود 469 نفر رسید، اما اکنون از مرز 693 هزار نفر گذشته است، در حالی‌که برخی از نوشته‌ها رقم مذکور را بیش از 1/7 میلیون نفر برآورد می‌کند.

 
*همه طرح‌های عربستان در منطقه شکست خورده و با بحران‌های جدی روبروست 

«بیکاری و تعطیلی پروژه‌ها»، دستاورد برجسته ریاض از باتلاق یمن!

«سید هادی سیدافقهی» کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون شکست عربستان در حوزه‌های سیاست خارجی و داخلی که منجر به افزایش میزان بیکاری در این کشور شده است، اظهار داشت: عربستان سعودی برای برای حفظ موجودیت و ثبات داخلی خود، به دنبال ایجاد حاشیه امن در سطح منطقه است.

وی با بیان این که عربستان در چند محور در حال حرکت است، گفت: نخستین محور این است که ریاض خود را با شرایط کشورهای هم‌پیمانش مقایسه می‌کند، لذا در شورای همکاری خلیج فارس ابتدا درپی تحکیم وضعیت خود بوده و می‌خواهد کشورهایی مانند قطر، بحرین، کویت، امارات و یمن را مطیع و فرمان‌بردار خود کند.

سیدافقهی با اشاره به تلاش‌های ریاض جهت نفوذ و توسعه عمق استراتژیکی خود در دیگر کشورها، ادامه داد: از این رو عربستان پس از برکناری علی عبدالله صالح رئیس جمهور مستعفی یمن، درصدد برگرداندن نفوذ سنتی خود بر این کشور بود اما با مخالفت مردم، جریان‌های ملی و مردمی مانند انصارالله و کنگره یمن مواجه شد.

وی در ادامه با بیان این‌که عربستان در کشور‌هایی نظیر سوریه، عراق و لبنان که توان و جرات ورود مستقیم را ندارد به حمایت از تروریست‌ها می‌پردازد، تصریح کرد: تمامی اسناد و مدارک جهانی نشان می‌دهد که عربستان هزینه بسیار سنگینی را برای گسترش نفوذ خود در منطقه صورت داده که تمامی آن‌ها ضمن رویارویی با ناکامی، کاملا شکست خورده است.

این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا با اشاره به این‌که حاکمیت سعودی هم‌اکنون به حالت انقباضی و بازگشت به درون خود می‌اندیشد، گفت: لذا عربستان برای رقابت با روسیه و ایران که مخالف سیاست‌های ریاض هستند، اقدام به افزایش تولید و صادرات نفت کرد که در نهایت موجب سقوط آزاد قیمت آن شد، در ادامه تلاش‌هایی در راستای بالا بردن قیمت نفت صورت داد، اما با توجه به برداشته شدن تحریم نفتی ایران و صادرات منطبق با سهم اوپکی کشورمان، بحران دیگری در این زمینه برای عربستان روی داد.

وی با بیان این‌که بحران‌های عربستان در ابعاد امنیتی و اقتصادی به مرور دامن‌گیر حاکمیت این کشور شده، تاکید کرد: ریاض برای جبران کسری بودجه اقدام به برداشتن یارانه‌های دولتی از برخی کالاها و گران کردن حامل‌های انرژی کرد، در ادامه نیز با ایجاد محدودیت برای مهاجران دیگر کشورها در داخل، خروج ارز را محدود کرد که با اعتراض کارمندان و کارگران اقلیت‌‌ها روبرو شد.

سیدافقهی با جدی خواندن بحران‌های عربستان در سطح بین المللی و منطقه‌ای، بیان داشت: از سوی دیگر آل‌سعود دچار بحران حاکمیتی در داخل خود شده است به‌گونه‌ای که اکنون عادل الجبیر وزیر خارجه آنان به شکل غیررسمی برکنار و خالد الفیصل جایگزین وی شده است، بنابراین درگیری داخلی بر سر تصاحب قدرت در داخل حاکمیت عربستان بسیار جدی است.

وی در پایان با اشاره به احتمال ایجاد تنش در روابط ریاض- واشنگتن پس از به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا، افزود: ترامپ در نطقی گفته بود که عربستان باید در مقابل حمایت‌های ایالات متحده از این کشور پول بپردازد، به علاوه چندی قبل نیز کنگره آمریکا لایحه‌ای را با عنوان قانون جاستا در مقابله با عربستان تصویب کرد که این‌ها همه حکایت از نامطلوب بودن وضعیت ریاض در سطح بین‌المللی است.


«بیکاری و تعطیلی پروژه‌ها»، دستاورد برجسته ریاض از باتلاق یمن!

شرایط فعلی عربستان حکایت از عمق بحران‌های حاکمیت این کشور دارد که تاکنون بی‌سابقه بوده است. سودای گسترش نفوذ و تسلط بر منطقه، امروز بلای جان سعودی‌ها شده، به‌گونه‌ای که تخصیص منابع مالی هنگفت در تجاوز علیه یمن، پروژه‌های داخلی عربستان را به تعطیلی کشانده است.
پروژه‌هایی که به بحران بیکاری جوانان در این کشور دامن زده و بدون شک سطح وسیع‌تری از اعتراضات مردمی را به‌دنبال خواهد داشت.
 
گزارش از: وحید امیدی موحد
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار