نماینده پیشین ایالت کالیفرنیا در استخدام عربستان

عربستان سعودی یکی از نمایندگان پیشین آمریکا را استخدام کرده تا با اعمال نفوذ امکان فروش سلاح به این کشور عربی میسر شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی؛ بنا بر گزارش‌ها، عربستان سعودی یکی از نمایندگان پیشین امریکا را استخدام کرده تا با اعمال نفوذ در کاخ سفید و کنگره در دورۀ ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، امکان فروش سلاح به این کشور عربی میسر شود.

رژیم ریاض در شرایطی هاوارد باک مک‌کیون، نمایندۀ پیشین و جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا، را به کار گرفته است که نمایندگان امریکایی به خاطر جنگ عربستان در یمن به دنبال ممنوع کردن فروش تسلیحات به سعودی‌ها هستند.

عربستان از فروردین 1394 تجاوز به یمن را آغاز و در طول این مدت با تسلیحات ساخت امریکا به‌دفعات مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناهجویان را بمباران کرده است. سعودی‌ها در این عملیات بعضاً از تسلیحات ممنوعه همچون بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده‌اند.

در تابستان امسال، 64 نمایندۀ امریکایی با امضای نامه‌ای از فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان انتقاد کردند و شماری از نمایندگان احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات تلاش کردند از فروش تسلیحات چند میلیارد دلاری به ریاض جلوگیری کنند.

مک‌کیون طی سال‌های 2011 تا 2015 ریاست کمیتۀ نیروهای مسلح مجلس نمایندگان را برعهده داشت. این کمیته بر فعالیت‌های وزارت دفاع امریکا و محموله‌هایی که به عربستان می‌فروشد، نظارت دارد.

انتظار می‌رود این نمایندۀ پیشین در جریان انتقال قدرت از باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا به ترامپ برای ادامه یافتن روابط واشینگتن و ریاض تلاش کند.

کارشناسان می‌گویند مک‌کیون می‌تواند از تجربه‌اش در کمیتۀ نیروهای مسلح مجلس نمایندگان استفاده و برای فروش تسلیحات به عربستان، بر کنگره اعمال نفوذ کند.

در همین حال، مرکز پژوهشی سیاست‌های بین‌المللی (سی‌آی‌پی) گزارش داد وزارت دفاع امریکا در دوران ریاست مک‌کیون بر کمیتۀ نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، فروش محموله‌های تسلیحاتی به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار را تصویب کرده است.

بر اساس این گزارش، فروش تسلیحات به عربستان در دوران ریاست مک‌کیون تقریباً دو برابر شده و پنتاگون قراردادهای بزرگی را برای فروش تانک‌ها، جت‌ها و مهمات به عربستان امضا کرده است.

وی همچنین از شرکت‌های نظامی که برخی از آنها سلاح و تجهیزات به عربستان سعودی می‌فروشند، مبالغی را دریافت کرده است. گفته می‌شود این رقم بیش از 700 هزار دلار است.

عربستان سعودی شرکت متعلق به مک‌کیون و ده‌ها فرد و شرکت دیگر را برای حفاظت از منافع خود در واشینگتن به کار گرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار