ره پیک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نظارت بر نمایندگان برای آن ها مصونیت ساز است نه محدودکننده

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در رابطه با جایگاه اصل نظارت بر نمایندگان مجلس در سیاست های کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب توضیحاتی ارائه داد.

نظارت بر نمایندگان برای آن ها مصونیت ساز است نه محدودکننده"سیامک ره‌پیک" معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  در پاسخ به این سوال که جایگاه اصل نظارت بر نمایندگان مجلس در سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب چیست گفت: خوشبختانه پس از مدت‌ها نسبت به این اصل مهم تعیین تکلیف و در این سیاست‌ها اصل نظارت بر نمایندگان به رسمیت شناخته شد. 

وی افزود: البته صرف این شناسایی کافی نیست بلکه قانون مربوط به این اصل و دیگر مواردی که نسبت به آن‌ها تا به حال قانونی نداشته‌ایم باید در مجلس به تصویب برسد.

ره‌پیک تصریح کرد: سیاست‌های کلی انتخابات مانند دیگر سیاست‌های کلی، خط مشی‌ساز هستند و راه اصلی برای تدوین قوانین مربوط را تعیین می‌کنند.

عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی ازجمله خود نمایندگان مجلس نسبت به این نظارت از سوی شورای نگهبان انتقاد دارند و معتقدند این نظارت برخلاف مصونیت پارلمانی آن‌هاست نیز گفت: متأسفانه در کشور ما گاه مصونیت پارلمانی با دیگر الزامات و تضمینات نظام  پارلمانی نظیر اصل نظارت بر نمایندگان مردم اشتباه گرفته می‌شود.

وی افزود: یکی از نتایج اعمال اصل نظارت بر نمایندگان، حمایت قضایی از آن‌ها در زمانی است که هم‌صنف آن‌ها احیاناً مرتکب تخلف یا جرمی نسبت به آن‌ها می‌شود. آیا آن‌ها از این امر ناراضی هستند؟   

رییس پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داد: بدین ترتیب نمی‌توان گفت نظارت بر نمایندگان پدیده‌ای منفی است بلکه این نظارت، برای آن‌ها مصونیت‌ساز است و نه محدودکننده.

ره‌پیک در پایان ابراز امیدواری کرد: قانون مربوط به سیاست‌های کلی انتخابات به ویژه در مواردی که با خلاء قانونی روبرو هستیم هرچه سریع‌تر به تصویب برسد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۵
كي ناظر براي ناظر باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
زودتر انجام بدید
آخرین اخبار