شناسنامه شخصیت های واقعی «معمای شاه»؛

رفیق گرمابه و گلستان محمدرضا شاه کی بود؟

دوست صمیمی محمدرضا شاه پهلوی که این شب ها "رامبد شکرآبی" درمعمای شاه نقش وی را ایفا می کند را در این گزارش بیشتر بشناسید.

به گزارش خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که  فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم.

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» جانی دوباره گرفته و حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

یکی از این اشخاص که "رامبد شکرآبی" نقش وی را در معمای شاه عهده دار شده، ارنست پرون است که مدت ها است در این سریال به وی پرداخته می شود.

ارنست پرون فرانسوی یکی از دوستان صمیمی محمدرضا شاه بود که در تصمیم گیری های وی مدام دخالت می کرد.

آغاز دوستی ارنست پرون با محمدرضاشاه پهلوی به دوران تحصیل آنها در مدرسه «له روزه» سوئیس باز می‌گردد. گفته می‌شود ارنست پسری ضعیف بوده  که از جانب  هم‌سن و سال‌هایش مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفته و در جریان دفاعی که محمدرضا از وی در همین راستا کرده بود رابطه بین آنها شکل می گیرد.

همچنین بنا بر منابعی وی فرزند باغبان و یا سرایدار دبیرستان روزه سوئیس در دوران تحصیل شاه در این مدرسه بوده‌ اما با تمام این حرف ها این ارتباط تا جایی ادامه میابد که ولیعهد هنگام بازگشت خود به ایران به علت وابستگی و علاقه زیاد به او قول می‌دهد تا وی را همراه خود به ایران ببرد.

بنابراین با ورود محمدرضا به ایران «پرون» نیز وارد کشور می‌شود. در برخی منابع ذکر شده است که رضا شاه رابطه خوبی با ارنست نداشته و از او متنفر بوده است. سرانجام هنگام تبعید رضاشاه و خروج او از ایران، ارنست پرون تمام اختیارات دربار را در دست گرفته و محمدرضا شاه به هیچ وجه بر خلاف خواسته‌ها و نظرات او رفتار نمی‌کرد، این در حالی است که پرون هیچگاه مسئولیت رسمی در دربار نداشت اما مأموریت های خصوصی و سری محمدرضا را با سیاستی که داشت انجام می داد.

یکی از اقدامات پرون در دربار، تغییر محل نظارت دکتر مصدق بود، به این شکل که رضاشاه در تابستان 1319 دکتر محمد مصدق، وزیر دربار و نماینده پیشین مجلس را از تهران به زندانی در بیرجند تبعید می‌کند.اما پرون محمدرضا را متقاعد می‌کند تا خودش مصدق را به محل امنی انتقال داده و او را تحت نظر داشته باشد.

اشرف پهلوی نیز درخاطرات خود می‌گوید، پرون باعث به هم خوردن رابطه او با هوشنگ تیمورتاش، به وسیله محمدرضا بوده و در طلاق شاه و فوزیه نیز نقش اساسی داشته است.

حسین فردوست ـ همكلاسی و دوست دوران کودکی محمدرضاشاه در كتاب خود می‌نویسد: «لحن صحبت و نحوه رفتار پرون با محمدرضا شاه، شایسته شاه نبود. او به اندازه كافی به شاه احترام نمی‌گذاشت».

*عضویت در گروه فراماسونر ها و فساد اخلاقی
گفته می‌شود، ارنست پرون عضو سازمان فراماسونری و یکی از عوامل جاسوسی انگلستان در ایران بوده است. وی به عنوان یک اروپایی، با نمایندگان كشورهای خارجی در تهران، روابط نزدیک برقرار كرده بود. او در جنگ جهانی دوم، رابط مهمی با دیپلمات‌های انگلیسی و آمریكایی بود و طی ‌دوران بحرانِ دولت مصدق نیز رابط درباریان با سرویس‌های مخفی دو كشور بود. تاجایی که اورا با نام «راسپوتین» خطاب می‌کردند.

پس از کودتای 28 مرداد و برتخت نشستن مجدد محمدرضاشاه، دیگر از رابطه صمیمی گذشته بین شاه و پرون خبری نبود، زیرا محمدرضا شاه، وی را عامل شایعه‌پراکنی، عنصر دسیسه‌چینی درباری‌ها و به طور کل یک خارجی می‌دانست؛ البته دیپلمات‌های آمریكا این نتیجه‌گیری‌ها را به شاه ابلاغ كرده بودند. به طوری که در سال 1332 شاه وی را از دربار اخراج کرد.

ارنست سرانجام در حالی که برای درمان بیماریش راهی اروپا شده بود در سال 1340، در 63 سالگی در بیمارستان درگذشت.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار