اصفهان؛

رونمایی از ظرف نقره هنر دست هنرمند اصفهانی

اثر ارزشمند استاد حمزه شفیعی پور روی ظرف نقره با حضور شهردار و فرماندار اصفهان رونمایی شد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،صنايع دستی بيانگرپیشینه و هنر نياكان و نمايشگر ذوق و هنر مردم هر كشوری است در روزگاری که صنعت های سخت مثل امروز رواج نداشت ذوق ، اندیشه هنرمند با استعداد خارق العاده فرد گره می خوردد کاردستی بی نظیری را خلق می کرد .
امروز با نگاه به صنايع دستی هر قوم و قبيله اي مي توان دريافت آن قوم در چه مرحله اي از صنعتگري بوده است.
صنايع دستی اصفهان در طول قرن های متمادی به عنوان نماينده هنر اصيل قوم ايرانی در جهان معرفی شده است. از اين رو اگر اصفهان را مهد صنايع دستی ايران بناميم بحق و بجا گفته ایم. چرا كه ويژگي هاي فكري و رواني صنعتگر اصفهاني مانند ذوق، هنر، پشتكار و قناعت موجب شده است تا فرآورده هاي دست ساز اصفهان نه تنها در كشورمان خريداران فراوان داشته باشد بلكه مسافران و گردشگران و علاقمندان خارجي نيز طالب دست ساخته هاي اصفهان با ويژگي هاي خاص آن باشند.
استان اصفهان يکی از بزرگترين مراکز توليد انواع مختلف صنايع دستی ايران محسوب می شود. اين استان از قديم الايام مهد هنرهای زيبا و صنايع ظريفه بوده است.
گرچه هنر هنرمندان اصفهانی و سابقه ی دیرینه صنایع دستی اصفهان بر همگان ثابت شده بود اما با پیوستن اصفهان به شبکه شهر خلاق جهان توجه مسوولان ، نخبگان به این هنر را بیشتر از گذشته کرد .
این اتفاق شاید تلنگری بود برای دقت و نظارت بیشتر مسئولان بر صنایع دستی قاچاق و ساماندهی این حرفه و ارائه راهکار ها و روش های جدید بر توسعه این صنعت سبز بود .
در همین راستا اتحادیه صنایع دستی به بهانه ی رونمایی از یک اثر هنری دستی نقره به ارزش حدود 400 میلیون تومانی و همچنین راه اندازی تارنما ی اطلاع رسانی اتحادیه صنایع دستی اصفهان مسولان استانی و شهری را به هتل آوین دعوت کرده بود تا دغدغه های این صنف مطرح شود .
ابتدا عباس شیردل رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان به پشت تریبون رفت از تاریخچه این اتحادیه گفت .
شیردل گفت : با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و انحلال اتاق اصناف در سراسر کشور و بدنبال آن مسکوت ماندن فعالیت های اتحادیه های صنفی ، اقدامات اجرایی مرتبط با اصناف در قالب کمیته های امکور صنفی آغاز شد و ناظر بر اجرای مقررات نظام صنفی اسلامی در تیر ماه 1359 شورای انقلاب نظام اسلامی ایران ، قانون جدید نظام صنفی را در کشور پایه گذاری کرد
رییس اتحادیه صنایع دستی با این مقدمه از شکل گیری اتحادیه صنایع دستی به این نکته اشاره کرد که قرار بود تهران اتحادیه صنایع دستی اصفهان را ریر نظر مستقیم خود ببرد و اصفهان نمایندگی از این اتحادیه شود .
وی ادامه داد : ما این کار را نپذیرفتیم چرا که قدرت اتحادیه کم و اختیارات آن کمرنگ تر می شود .
شیر دل با بیان اینکه اتحادیه صنایع دستی به صورت سنتی اداره می شد افزود : ما با مطالعه کتاب نظام صنفی کمیسیون های مختلفی را تشکیل داد و آسیب های حوزه را شناسایی کردیم .
وی با بیان اینکه در دولت گذشته و رییس جمهور وقت اجازه جمع آوری اجناس خارجی صنایع دستی را گرفتیم افزود : گام بعدی ما پس از جمع آوری صنایع دستی ، شناسنامه دار کردن آثار و همچنین نهادینه کردن بسته بندی بود .
رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت : برای بسته بندی آثار زحمات زیادی کشیده شد تا هنرمندان قانع به این کار شدند و نتایج مثبت آن را هم دیدند .
وی همچنین در خصوص اصلاح تعرفه نقره تاکید کرد و افزود : نقره بیشترین ارزش افزوده را دارد و باید تعرفه آن اصلاح شود .
در ادامه معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان بر ضرورت فعال شدن اتحادیه صنایع دستی تاکید کرد و افزود: اگر اتحادیه فعال باشد که از اهداف اصلی سازمان صنعت معدن و تجارت است مشکلات تولید و فروش مرتفع می شود.
محمد مجیری با اشاره به اینکه در سفری که به بلاروس داشته از تجار آن کشور پرسیده چه قدر از اصفهان برای عرضه محصولات این شهر به بلاروس سفر می کنند افزود : تجار این کشور گفتند تا کنون یک تاجر اصفهانی به این کشور نیامده در حالی که از تبریز و دیگر شهرهای ایران برای صادر کردن محصولات ایرانی به این کشور سفر شده است .
وی با بیان اینکه باید مطابق سلیقه و ذائقه مشتری کار کرد افزود : باید از ظرفیت ارائه محصولات اصفهانی به دنیا استفاده کرد .
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه اخیرا در برخی آثار دستی اصفهان همچون مینا کاری از رنگ های بنفش و قرمز استفاده شده است افزود : این کار از مواردی است که پسند توریست است و موجب جلوگیری از کالاهای خارجی می شود .
فرماندار اصفهان که با اصرار مجری به ایراد سخنرانی پرداخت بر ایجاد هیات های اندیشه ورز که مد نظر مقام معظم رهبری است تاکید کرد .
فضل الله کفیل اظهار داشت : اتحادیه صنایع دستی یکی از جاهایی است که هیات های اندیشه ورز باید در آن شکل بگیرد و با برگزاری جلسات متعدد مشکلات و آسیب ها را شناسایی کنند .
وی تصریح کرد :در دیدار های مردمی که در فرمانداری داریم اکثر ملاقات ها مشکل اشتغال و کار است به نظر من یکی از کار های هیات های اندیشه ورز فرهنگ سازی جوانان و آشنایی آنان با این حرفه است و قطعا اینکار جوانان را از سرگردانی شغلی نجات می دهد .
شهردار اصفهان که پس از کفیل سخنران بعدی این جلسه بود گفت : اصفهان پروژه ها ی بزرگی همچون میدان امام (علی ) ، میدان استقلال ، مجموعه نمایشگاه های بین المللی اصفهان ، سالن اجلاس امام خامنه ایی ، قطار شهری و .. دارد اما به خاطر هیچ کدام از این ابر پروژه ها به شبکه های خلاق نرفت تنها به خاطر ظرافت کار های دستی هنرمندانش به این مجموعه پیوست
مهدی جمالی نژاد گفت : بحث گردشگری اصفهان بسیار حائز اهمیت است حضور گردشگر و خرید از آثار هنری شهر به ما نشان می دهد که تمام داشته های این شهر را هنرمندان آن تشکیل می دهد .
وی با اشاره به اینکه در حال تدوین بودجه سال 1396 و تقدیم آن به شورای شهر هستیم افزود : بهترین فرصت برای ارائه نقطه نظرات دوستان میراث فرهنگی و مدیران شهری است تا در قالب هیات اندیشه ورز پیشنهادات خود را بدهند تا در بودجه ی سال آینده لحاظ کنیم .
محمدی مدیریت بازرسی و نظارت استان اصفهان نیز در این جلسه گفت : در رابطه با بحران قاچاق صنایع دستی تیم هایی وجود دارد و کالا های قاچاق را جمع آوری می کند و در هشت ماهه نخست امسال بیش از 930 میلون تومان کالای قاچاق جمع آوری کردیم .
پس از سخنرانی های پی در پی مسولان اتحادیه و استانی نوبت به رونمایی از اثر استاد هنرمند 30 ساله اصفهانی ، حمزه شفیعی مهر با خلق اثر بازار اصفهان بر روی ظرف نقره رسید که در هنر دست که با ظرافت تمام ساخته شده بود حدود 800 صورتک نقش برجسته شده بود و جلوه بسیار زیبا داشت .
این هنرمند در خصوص هزینه ساخت این ظرف گفت : نقره هزینه شده در این کار با زیر ساخت آن مثقالی 12000 تومان در آمده و الان قیمت تقریبی این اثر حدود 400 میلیون تومان است .
همچنین با حضور شهردار و فرماندار از تارنمای اطلاع رسانی اتحادیه صنایع دستی اصفهان رونمایی شد .


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار