میراث‌ مطلوب فیدل کاسترو از نگاه گاردین

گاردین در گزارشی به میراث باقی‌مانده از رهبر انقلاب کوبا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به میراث باقی‌مانده از فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا پرداخت و نوشت این کشور با امکانات محدود، از لحاظ امید به زندگی با کشورهای جهان اول رقابت می‌کند.

این روزنامه انگلیسی در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم "سام جونز" نوشت:  مدافعان فیدل کاسترو او را رهبری معرفی می‌کنند که دیدگاه روشنفکرانه و عمل‌گرایانه وی در زمینه خدمات اجتماعی برای کوبا، نظام‌های بهداشتی و آموزشی مطلوبی به ارمغان آورده است. 
آمار یونیسف نشان می‌دهد میزان باسوادی در میان جوانان کوبایی و همچنین بزرگ ‌سالان این کشور 100 درصد است. بسیاری از دستاوردهای آموزشی کوبا در سال‌های نخست انقلاب حاصل‌شده‌ است. 

مراقبت‌های بهداشتی گسترده

گاردین در ادامه می‌نویسد: سطح مراقبت‌های بهداشتی در این کشور از دیگر موضوعاتی است که به آن مباهات می شود. خدمات درمانی در این جزیره از سطح بسیار بالایی برخوردار است که باعث شهرت آن در جهان شده است. 

نسبت پزشکان به بیماران و رویکرد فعال و جامعه‌محور این کشور به موضوع سلامت همواره مایه غبطه کشورهای غربی بوده است. باوجود کمبود جدی غذا و دارو، این کشور به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که جمعیت 11 میلیون نفری آن تا زمان سالخوردگی در کمال سلامت زندگی کنند. 

میزان امید به زندگی در کوبا برای زنان 81 سال و برای مردان 77 سال است. این رقم در انگلیس به ترتیب 83 سال و 79 سال گزارش می‌شود و این در حالی است که سرانه بهداشت و درمان در کوبا 2 هزار و 474 دلار و در انگلیس 3 هزار و 337 دلار است.  همچنین کوبا 11/1 درصد از درآمد ناخالص داخلی خود را به بهداشت و انگلیس 9/1 درصد را به این مقوله اختصاص داده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار