شیراز؛

ویتامین D دریچه ای به سوی سلامتی

ویتامین دی به عنوان یکی از ویتامین های محلول در چربی، که نقش های متعددی در بدن ایفا می کند، برای جذب کلسیم، داشتن دندان ها، استخوان های محکم و سالم، ضروری است.

ویتامین D دریچه ای به سوی سلامتیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سینا دلاور قشقایی کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: ویتامین دی نقش مهمی در جذب کلسیم دارد و بدن بدون ویتامین دی، فقط 10 تا 15 درصد از کلسیم موجود در غذا ها را جذب می کند و زمانی که میزان ویتامین دی در بدن در حد ایده آل باشد، این رقم به 30 تا 40 درصد افزایش می یابد.
قشقایی افزود: کلسیم برای سلامت استخوان ها و دندان، تنظیم فشار خون و ضربان قلب، فعالیت سیستم اعصاب مرکزی و سایر اعمال بیوشیمیایی در بدن مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین کمبود ویتامین دی، منجر به کاهش جذب کلسیم و کمبود این ماده معدنی مهم در بدن و به دنبال آن بروز بیماری های مختلف از قبیل فشار خون و پوکی استخوان، می شود.

وی ادامه داد: بر اساس پژوهش های مختلف دانشمندان، مشخص شد که میزان کافی از ویتامین دی، باعث تقویت عضلات بدن و قلب و کمک به سلول ها و بافت های بدن در برابر برخی از سرطان ها مانند سرطان روده، سینه، پروستات مقاوم می شود.

قشقایی بیان کرد: رنگدانه های پوستی در افراد سیاه پوست، مانند کرم ضد آفتاب عمل می کند و این افراد نیاز دارند 10 برابر زمان بیشتری را در برابر نور خورشید قرار گیرند تا ویتامین دی در بدن آنها ساخته شود، به همین دلیل افراد سیاه پوست بیشتر در معرض کمبود ویتامین دی هستند.

این کارشناس تغذیه، پوکی استخوان، تخریب سریع دندان ها، خستگی، درد و گرفتگی عضلات، ضعف عمومی، درد مفاصل، افزایش وزن، فشار خون بالا، بی خوابی، تمرکز ضعیف و سردرد و اسهال را از نشانه های کمبود ویتامین دی، نام برد و تصریح کرد: برای تولید ویتامین دی، نیاز است پوست به طور مستقیم بدون استفاده از لوسیون ها و کرم های ضد آفتاب در برابر نور خورشید قرار گیرد، البته بیش از 20 دقیقه در روز پوست خود را در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید، زیرا برخی از تحقیقات نشان می دهند، حمام آفتاب به مدت طولانی سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست، می شود.

او انواع ماهی به ویژه ساردین و زرده تخم مرغ را از بهترین منابع غذایی ویتامین دی دانست و افزود: اگر در هفته سه وعده ماهی ساردین به شکل تازه و یا به صورت تن ماهی مصرف شود.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه، با اشاره به اینکه با انجام آزمایش خون، می توان کمبود ویتامین دی را تشخیص داد، اضافه کرد: سایر عملکرد های ویتامین دی شامل تقویت سیستم ایمنی، افزایش قدرت بدن در مقابله با عفونت ها، کمک به کاهش التهاب در بدن، بهبود فعالیت مغز، کمک به تولید هورمون های جنسی و هورمون های مولد انرژی، مانند تستسترون و پروژسترون است.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار