مدیر مسئول نشر براق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پخش کتاب به روز نیست

در پخش کتاب به روز حرکت نکردیم و آنچنان که شایسته است برای آن تبلیغ نشد.

چهارشنبه/پخش کتاب به روز نیستصفا امیری، مدیر مسئول نشر براق در گفتگو  با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به عواملی که به شکل زیربنایی مقصر اوضاع کنونی نشر هستند، گفت: اوضاع کنونی صنعت نشر کشور به نوع عرضه کتاب و ویترین هایی که در بازار کتاب وجود دارد، بازمی‌گردد. در پخش کتاب به روز حرکت نکردیم و آنچنان که شایسته است، برای آن تبلیغ نشد. بسیاری از ناشرین ما کتاب‌هایی تولید می‌کنند که براساس نیاز روز نیست و براساس ساخت شخصی و موازی کاری هایی که در این زمینه وجود دارد، ارائه می‌شود و به آن نمی پردازیم.

وی افزود: کتاب ها به سبک امروزی به مخاطب ارائه نمی‌شود و آن را بسیار سنتی عرضه می‌کنیم. در حالی که در دنیا از روش‌های جدید عرضه کتاب استفاده می شود، در ایران به دلیل آنکه در عرضه سنتی کتاب موفقیت هایی داشتیم، کتاب را به همان صورت سنتی عرضه می کنیم. در فستیوال های جدید مانند کتابگردی و طرح های فروش کتاب شاهد هستیم، به عنوان مثال در روز کتابگردی گردش مالی کتاب بسیار بالا بود تا حدی که سیستم خانه کتاب با مشکل مواجه شد. این مسئله نشان می دهد مردم ما به کتاب علاقه دارند و به کتاب احساس نیاز می کنند. بهره ای که از کتاب می خواهند از لحاظ محتوایی و صحافی نمی گیرند. اگر این موارد را رعایت کنیم، دوباره اعتماد مخاطب جلب می شود.

مدیرمسئول نشر براق با اشاره  به میزان به روز بودن و کاربردی بودن محتوای کتاب ها اظهار داشت: ما ویترین خوبی برای نمایش کتاب نداریم. این مسئله باید در وادی کتاب رعایت شود. کتابفروشی کوچک نمی تواند جوابگوی نیاز مردم به کتاب باشد، بلکه به کتابفروشی‌های بزرگ برای عرضه کتاب نیاز داریم. بدون تردید مردم از آن استقبال می کنند. در ابتدا به همکاران خود که در این عرصه فعالیت می کنند، خداقوت می‌گویم. آنهایی که در عرصه نشر فعالیت می کنند به فرهنگ علاقه مند بودند. همه ما نیاز داریم یک خانه‌تکانی از لحاظ نوع عملکرد داشته باشیم و در این زمینه بازخوانی کنیم. 

امیری ادامه داد: اگر بدون تردید محصولات جدیدی در عرصه نشر داشته باشیم، همه مردم دنبال کتاب می آیند. اگر این خانه تکانی و تفکر‌تکانی انجام شود، دوباره می توان رونق را به عرصه نشر بازگرداند. کسی که دغدغه فرهنگی دارد، وارد عرصه نشر شده است. زمانی که کتاب بر اساس نیاز جامعه تهیه کنیم، به طور عمده هزینه بر است و تنها کسانی می توانند این کار را انجام دهند که دغدغه فرهنگی دارند این کار هزینه بر و زمان بر است.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار