اصفهان؛

آغاز برداشت پنبه در سفیدشهر

برداشت پنبه در سفید شهر، شهر پنبه ایران آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در آران و بیدگل، برداشت پنبه هر ساله در آخرین ماه از فصل پاییز در سطح 450 هکتار از مزارع سفید شهر آغاز می شود و سرمای خشک کویر را برای پنبه کاران گرم می کند و پیش بینی می شود امسال از هر هکتار دو و نیم تن پنبه مرغوب برداشت شود.

به گفته علی نقی پور، مسئول ترویج مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل، مرغوبیت نوع پنبه سفید شهر به طول وش و نوع الیاف آن است که در صنایع نساجی کاربرد خاصی دارد.

هادی یغمائیان، مسئول امور زراعت و باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل نیز در این خصوص گفت: با وجود ابتکار کشاورزان سفید شهری در کشت توام پنبه و صیفی جات در مزارع برای صرفه جویی در آب و خاک، چند سالی است که سطح زیر کشت پنبه دراین  شهر کاهش یافته است.

وی گفت: سطح زیر کشت پنبه در آران وبیدگل و شهر سفید شهر یک هزار و 300 هکتار در سال 1390 به 500 هکتار در حال حاضر رسیده است.

مسئول امور زراعت و باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل خاطر نشان کرد: البته این کاهش سطح زیرکشت برای کشاورزان پنبه کار ضرری نداشته است چراکه محصولات پسته و زعفران و گیاهان دارویی جایگزین آن شده است.

یغمائیان خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط گرمای خشک در سفید شهر و شهرستان آران و بیدگل و کم آبی شدید برنامه تغییر الگوی کشت چند سالی است در شهرستان اجرا شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سه هزار و 700 هکتار از سطح مزارع صیفی و پنبه در آران و بیدگل به کشت محصولات با نیاز آبی بسیار کمتر و مقاوم در برابر گرما مانند پسته و زعفران و گیاهان دارویی که تقریبا 12 برابر کمتر آب مصرف می کند جایگزین آن شده است.

 کشاورزان پنبه کار قدیمی نیز از تغییر نوع کشت خود راضی هستند چراکه به گفته خودشان با کاشت زعفران نه تنها آب کمتری مصرف می کنند بلکه صرفه اقتصادی مناسب تری دارند. پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه چهار هزار و 700 هکتار از سطح مزارع آران و بیدگل در راستای برنامه تغییر الگوی کشت قرار گیرد.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.