بسیاری از جوانان تنها به واسطه اینستاگرامشان شاعرند!

در فضای مجازی جوانانی هستند که دغدغه جدی نوشتن ندارند و به انگیزه های دیگر خود را شاعر معرفی می کنند.

کامبیز قلیخانی ترانه سرا و نویسنده در گفتگو با خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آثار شاعران جوان امروز گفت: من خود یکی از همین جوانان هستم و هنوز راه درازی را در پیش رو دارم. به نظرم بهتر است منتقدان باتجربه تر درباره کیفیت آثار نسل ما و تفاوتش با آثار سایر دوره ها و نسل ها نظر کارشناسی بدهند. اما چیزی که من به عنوان یک جوان در حوزه تخصصی خود؛ ترانه و شعر محاوره می بینم، هم مثبت است هم منفی.

وی ادامه داد: از سویی در سال های اخیر شاهد تعداد زیادی از کارورزان ترانه هستیم که راه و زبان شخصی خود را پیدا کرده اند و این چشم انداز بسیار روشنی را نوید می دهد و از سوی دیگر شاهد تعداد بسیار زیادی از جوانان ترانه سرا هستیم که فقط یک کپی ضعیف تر از ترانه سراهای شناخته شده اند.
 
قلیخانی افزود: این افراد در بهترین حالت ادامه یک شاعر دیگرند و زبان، نگاه و دنیایشان اورجینال نیست. متاسفانه تعداد این دسته دوم خیلی بیشتر از دسته اولی است که عرض کردم. البته از تاثیر فضای مجازی هم نباید غافل شد.

وی تصریح  کرد:خیلی ها هستند که دغدغه جدی نوشتن ندارند و به انگیزه های دیگر خود را شاعر معرفی می کنند و یک چیزهایی هم در صفحه های مجازی خود می نویسند. در واقع بسیاری از افراد تنها به واسطه بیوگرافی اینستاگرامشان شاعرند.
 
این ترانه سرا در پاسخ به این سوال که جوانانی که اهل شعر و ادبیات هستند باید چه تفاوتی با سایر جوانان داشته باشند؛ تصریح کرد: چنین جوانی باید بیشتر مطالعه کند و اطلاعات عمومی بالاتری داشته باشد. یک فاجعه ای که این روزها شاهدش هستیم این است که شخصی ادعای اهل قلم بودن دارد و در نوشته هایش غلط املایی می بینیم. این نشان دهنده سطح پایین مطالعه آن شخص است و فاجعه بزرگتر این است که وقتی غلط املایی اش را بازگو می کنند پاسخش این است که این چیزها برای من مهم نیست، یا شما به ظاهر چسبیده اید و از معنا غافل شده اید. در حالی که این طور نیست و غلط املایی نشان دهنده این است که آن شخص کتاب نمی خواند.
 
وی در ادامه گفت: کسی که کتاب نمی خواند از معنا و محتوا هم دور می افتد، آن وقت در نظر بگیرید کسی که کتاب نمی خواند می آید کتاب هم می نویسد یا در فضای مجازی یک متن پرغلط می نویسد و این غلط ها دست به دست شده و شاید خیلی هم گل کنند، اما از ذهن چنین شخصی نباید توقع بالایی داشته باشیم. نتیجه اش می شود متن هایی که محتوایشان مثلا باز تولید خرافات است، یا نگاهشان به عشق نگاه انسان سالم امروزی نیست و عشقشان بیشتر شبیه یک بیماری روانی است.
 
قلیخانی در پایان پیرامون آثار نگاشته شده خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو اثر از من توسط انتشارات «ورجاوند» منتشر شده است. مجموعه ترانه «لیلازپام» و یک مجموعه داستانک به نام «ماه دو پا داره» که فضای فانتزی دارد و هر دو کتاب در سال جاری ؛ 1395 منتشر شده اند.
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.