کتاب های دریایی کانون به جایزه شهید غنی پور رسیدند!

«هشت پا»، «هنگام لاک پشت ها» و «غریبه و دریا» 3 کتاب کاندید شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در شانزدهمین جشنواره کتاب سال شهید غنی پور هستند.

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شانزدهمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال «شهید حبیب غنی پور» با 3 اثر نامزد پایانی این جشنواره شد. کتاب «هشت پا» اثر محمدرضا شمس در بخش کودک و رمان های «هنگام لاک پشت ها» نوشته عباس عبدی و «غریبه و دریا» نوشته جمال الدین اکرمی در بخش نوجوان عنوان 3 کتاب کانون است که در این جشنواره نامزد دریافت جایزه شدند.
 
«هشت پا» کتابی برای گسترش تخیل در کودکان
محمدرضا شمس در توضیح کتاب خود «هشت پا» اظهار داشت: این کتاب از 5 قصه تشکیل شده که بیشترین هدف آن  گسترش تخیل در کودکان است. قصه های کتاب با زبانی ساده نوشته شده که هم سرگرم کننده و لذت بخش باشد و هم به پرورش تخیل کودکان کمک کند. در حقیقت با توجه به اینکه در مدارس معمولا تخیل از کودکان گرفته می شود من در این کتاب دست به این اتفاق زدم.
 
وی پیرامون کاندید شدن اثر خود در این جشنواره تصریح کرد: در این چند سال اخیر بسیاری از کارهای من جزء آثار کاندید شده بوده اند و امسال هم غیر از «هشت پا» کتاب «لِ بازیگوش» را از نشر افق در این جشنواره دارم.
 
«هنگام لاک پشت ها» تعاملی میان نسل گذشته و امروز
عباس عبدی نویسنده کتاب «هنگام لاک پشت ها» پیرامون کاندید شدن کتابش ابراز داشت: این موضوع برای خودم هم بسیار جذاب و جالب بود چون هیچ اطلاعی از روند انتخاب کتاب نداشتم و در واقع از این خبرغافلگیر شدم. البته دو سال پیش هم کتاب «روز نهنگ» را به عنوان کاندید در جشنواره داشتم.
 
وی در توصیف این کتاب اظهار داشت: «هنگام لاک پشت ها» رمانی است که برای رده سنی «د» و «ه» نوشته شده و موضوع کلی آن به جریانات قبل از انقلاب برمی گردد. زمانی که رژیم شاهنشاهی مخالفان خود را بعضا به جزایر و مناطق بد آب و هوای جنوب کشور تبعید می کرد. 

داستان کتاب پیرامون تعدای از همین تبعیدی هاست که شامل اساتید دانشگاه، فرهنگیان و هنرمندانی می شود که با یاس و ناامیدی به جزیره هنگام تبعید شده اند و گمان می کنند به آخر دنیا رسیده اند، اما در آن جا با چند نوجوان اهل جزیره آشنا می شوند که علی رغم زندگی در چنین جزیره کوچک و دورافتاده ای از شور زندگی بسیاری برخوردارند. بدین ترتیب از آنها الهام گرفته ضمن اینکه دانش خود را مبنی بر رفتار با محیط زیست و پرورش و نگهداری از لاک پشت ها در اختیار آنان قرار می دهند. 

در حقیقت این رمان یک تعاملی بین نسل گذشته و نسل امروز است و ماحصل آن تاثیرات مثبتی است که بر روی یکدیگر می گذارند و داستان با یک سرانجام و پیام خوبی به پایان می رسد.
 
وی پیرامون عنوان کتاب خاطرنشان کرد: عنوان «هنگام لاک پشت ها» در این کتاب با دو معنی همراه است یک معنی آن؛ به زمان حضور لاک پشت ها اشاره دارد و معنای دیگر از جزیره هنگام و لاک پشت هایی که در آن هست سخن می گوید.
 
«غریبه و دریا» ادبیات بومی را برای نوجوانان به تصویر می کشد
جمال الدین اکرمی نویسنده کتاب «غریبه و دریا» در توضیح کتاب خود گفت: این کتاب نتیجه 4 سال زندگی من در چابهار است. چابهار منطقه بسیار عجیبی است که در آن چند قوم با یکدیگر زندگی می کنند. در بین این اقوام قومی وجود دارد که ترکیبی از نژاد پرتغالی ها، آفریقایی ها و بلوچ ها هستند که نژادی پست شمرده شده و من قهرمان کتابم را از میان این قوم انتخاب کردم.
 
وی افزود: کتاب فضای نیمه انتجاعی داشته و من بیشتر دوست داشتم شرایط زندگی، سختی کار و اختلاف طبقاتی و نژادی که در آن منطقه وجود دارد را به تصویر بکشم. چابهار منطقه ناشناخته ای است که به دلیل دور از دسترس بودن تقریبا ازادبیات، تاریخچه و فرهنگ ما حذف شده و این نژادی که درباره اش نوشتم حاصل سال ها انبار کردن برده ها در چابهار است که به دوران صفویه به بعد باز می گردد.
 
این نویسنده در پایان اظهار داشت: با نوشتن این کتاب می خواستم از تاریخ و جغرافیای این منطقه گرته برداری کرده و آن را به نوجوانان نشان دهم. این سومین کتابی است که درباره چابهار نوشته ام و اگر در نهایت برنده نشود هم دلگیر نمی شوم چون کار خود را در این کتاب انجام داده ام.
 
یادآور می شود؛ هیأت انتخاب این جشنواره با ارزیابی و بررسی 916 اثر در بخش کودک  و 485 اثر در بخش نوجوان، شش اثر در هر بخش را به عنوان نامزد پایانی معرفی کرده اند. کتاب‌های «کره الاغ و روباه کلاه‌ بردار» و «کره الاغ  و مهمان ناخوانده» اثر سید نوید سیدعلی‌ اکبر از نشر چکه، «شب بخیر فرمانده» نوشته احمد اکبرپور، «جوجه تیغی‌های پسرعمو» نوشته مجید راستی و «لِ بازیگوش» اثر محمدرضا شمس هر سه از نشر افق دیگر نامزدهای پایانی بخش کودک و کتاب‌های «جنگ بود» نوشته احسان محمدی از نشر آمه، «گربه گور به قیر شده» نوشته علیرضا متولی از نشر محراب قلم، «ملاقات در جنگل بلوط» نوشته جواد افهمی از نشر سوره مهر و «حبیب و میرزا شیپور» نوشته مهدی میرکیانی از نشر پیدایش از دیگر نامزدهای بخش نوجوان در این جشنواره هستند.
 
شایان ذکر است؛ کتاب سال «شهید حبیب غنی ‌پور» یک جایزه ادبی است که به همت امیرحسین فردی بنیان ‌گذاری شده و از سال 1376 آغاز به کار کرده است.

این جایزه توانسته است در میان علاقه ‌مندان به ادبیات جایگاه خوبی را در سال‌ های متمادی فعالیت خود کسب کند که مراسم پایانی و اهدای جوایز به برگزیدگان این جشنواره در هفته دوم اسفند، و در مسجد جواد‌الائمه برگزار خواهد شد.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار