باشگاه خبرنگاران جوان تبریز گزارش می دهد

ادامه روند احیای دریاچه ارومیه در گرو جذب اعتبار تخصیص یافته

با گذشت 9ماه از سال هیچ مبلغی از اعتبار اختصاص یافته امسال به این دریاچه جذب نشده مطلبی که روند احیای این دریاچه را دچار مشکل کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛از مهر ماه امسال قرار بود فاز اصلی احیای دریاچه ارومیه آغاز ‌شود و اولویت در برنامه‌های فاز احیاء، کاهش مصرف آب کشاورزی از طریق ایجاد محدودیت در اراضی کشاورزی جدید، تبدیل حداکثری اراضی کشاورزی به آبیاری‌های نوین در راستای رعایت حق‌آبه دریاچه ارومیه، تسریع در اجرای پروژه‌های تعادل‌بخشی، مدیریت و کنترل برداشت از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی باشد اما به نظر می رسد با گذشت 9ماه از سال هیچ مبلغی از اعتبار اختصاص یافته امسال به این دریاچه جذب نشده مطلبی که روند احیای این دریاچه را دچار مشکل کرده است.

کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز،با انتقاد از تخصیص نیافتن اعتبار به این دریاچه گفت: با گذشت 9 ماه از سال هیچ مبلغی از 1100 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته امسال برای احیای دریاچه جذب نشده که با این روند ادامه احیا با مشکل اساسی مواجه خواهد شد.

وی از رییس جمهور خواست به قولی که در مورد این دریاچه به مردم داده عمل کند و در صورتی که منابع دولتی کفاف نمیکند با توجه به تهدیدات و نگرانی ها از آینده دریاچه ارومیه با قرض هم که شده منابع احیا را تامین کند.

کلانتری تاکید کرد:مطالبه احیای دریاچه حق مردم است که متاسفانه تامین منابع مالی آن از درآمدهای دولت نادیده گرفته شده است.

وی افزود : ما در دوسال اول اجرای طرح ملی احیای دریاچه ارومیه که برای تثبیت قول داده بودیم موفق عمل کردیم اما هم اکنون این طرح به دلیل بدقولی دولت به لحاظ مالی عملا متوقف شده است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد : توقف این طرح برای آینده دریاچه خطرناک است چرا که عملیات احیا باید مستمر باشد وگرنه تمامی اقدامات انجام شده برباد خواهد رفت.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز از عدم تخصیص اعتبار سال 95 احیای دریاپه ارومیه خبر داد و گفت: اگر تا پایان سال اعتبارات تخصیص نیابد عملیات اجرایی متوقف می‌شود.

خلیل ساعی افزود: یک هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز در سال 95 از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه درخواست شده بود که با بررسی در هیئت دولت 300 میلیارد تومان تصویب شد که متاسفانه تا به امروز این اعتبار تخصیص نیافته است.

وی گفت: در حال حاضر برخی از ارگان‌های دخیل در احیای دریاچه ارومیه از محل اعتبار سال گذشته که تا تیرماه 95 تعریف شده بود، برای احیای دریاچه ارومیه هزینه می‌کنند ولی در صورتی که اعتبار سال 95 تخصیص نیابد عملیات احیا متوقف می‌شود.

ساعی گفت: زحمات زیادی کشیده شده و باید برای ادامه فعالیت‌ها هزینه کنیم، در غیر این صورت دریاچه به وضعیت سابق برمی‌گردد.

ساعی با اشاره به اقدامات انجام شده در ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: همگان می‌دانند اگر دولت در بحث دریاچه ارومیه ورود پیدا نمی کرد دریاچه خشک می‌شد، از لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه تا مدیریت منابع در حومه این دریاچه، همه منجر به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه شد.

وی با بیان اینکه در سال جاری، ارتفاع آب دریاچه ارومیه،  20 الی 30 سانتی متر، نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، گفت: در صورت ادامه عملیات اجرایی وضعیت بهتر نیز خواهد شد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه  نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به وضعیت بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: هنوز تامین اعتبار ستاد احیای دریاچه ارومیه صورت نگرفته است.

مسعود تجریشی افزود:با سازمان برنامه و بودجه در این باره رایزنی کرده‌ایم. مسئولان این سازمان قول داده‌اند که این وضعیت را پیگیری کنند ولی نیاز است که رسانه‌ها بیش از پیش به این مسئله بپردازند و تامین بودجه ستاد را هم از طریق مسئولان سازمان برنامه و بودجه و هم مسئولان ستاد احیای دریاچه پیگیری کنند تا ستاد بتواند برنامه‌های خود را عملیاتی کند.

تجریشی با تاکید بر اینکه برخی اقدامات احتیاج به تامین اعتبار فوری دارد، گفت: برای مثال طی سه سال گذشته تعدادی از گیاهان در منطقه کاشته شده‌اند که ستاد احیای دریاچه ارومیه برای آبیاری این گیاهان احتیاج به پول دارد که بتواند قراردادهای خود را تمدید کند. امسال تنها سالی است که نتوانسته‌ایم تاکنون به دستگاه‌ها منابع مالی بدهیم تا کارهای جاری خود را انجام بدهند. در حال حاضر موضوع گشت و بازرسی بسیار مهم است و نباید بخاطر نبود اعتبارات با وقفه مواجه شود. ممکن است تعویق در تامین اعتبار، وقفه‌ای در اجرای برخی برنامه‌ها و امور جاری احیای دریاچه اومیه ایجاد کند که درصورت تداوم این شرایط، به احیای دریاچه ارومیه لطمه خواهد زد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.