در نشست خبری «10 روز با عکاسان» مطرح شد؛

هنرمندان جوان و فرصت‌های جدید عکاسی/ رونمایی از کتاب هنرمند مشهور فرانسوی

نشست خبری پنجمین دوره 10 روز با عکاسان، صبح امروز در خانه هنرمندان با شعار «عکاسی امروز، فرصت‌های جدید» برگزار شد.

بهره‌گیری از هنرمندان جوان در سطوح مختلف 10 روز با عکاسانبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری پنجمین دوره 10 روز با عکاسان صبح امروز 15 آذر در خانه هنرمندان ایران با شعار عکاسی امروز فرصت‌های جدید برگزار شد.

مسعود زنده‌روح‌کرمانی رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران، سید عباس میرهاشمی دبیر پنجمین دوره 10 روز و مجید ناگهی دبیر بخش ویژه از افراد حاضر در این نشست بودند.

زنده‌روح‌کرمانی در ابتدا با اشاره به تلاش‌های انجمن عکاسان ایران در راستای ارتقای عکاسی بیان کرد: انجمن عکاسان از بدو تاسیس تلاش داشته تا با استفاده از نیروها و تعامل با افراد متخصص، صاحب‌نظران و دوستانی که در حوزه عکاسی معاصر کار می‌کنند، برنامه‌هایی را برای فعالیت هرچه بیشتر آنها فراهم کند.

وی افزود:‌ انجمن همواره به دنبال اهداف دوازده‌گانه‌ای بوده که در اساسنامه درج شده است. اهدافی برای رشد فعالیت عکاسی، ایجاد فرهنگ مناسب برای دیدن عکس و استفاده از عکاسی در جامعه هنری. ما نیز در این دوره به دنبال همین اهداف هستیم تا کمکی به رشد این هنر و به روز کردن آن در فضای امروزی کرده باشیم.

وی تصریح کرد: بسیار مفتخریم که در پنجمین دوره 10 روز با عکاسان گامی برای رسیدن به اهداف مذکور برداریم. نگاه ما در این دوره مانند ادوار گذشته به خلاهای موجود در فضای عکاسی ما است و تلاش ما این است که بتوانیم فضای مناسبی را با کارگاه‌ها و نشست‌هایی در راستای اعتلای عکاسی کشورمان برگزار کنیم.

زنده‌روح کرمانی در خصوص برنامه‌ریزی‌هایی که برای این دوره صورت گرفته اظهار کرد: انجمن عکاسان ایران نزدیک به 5 ماه است که در کمیته همایش‌ها و جشنواره‌ها به تدوین آیین‌نامه و شیوه اجرایی برای این برنامه پرداخته است و ما امیدواریم بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم تا سایر استان‌هایی که امکان حضور در برنامه‌های ما را ندارند، نیز از این دوره بهره‌مند شوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران یادآور شد: در این دوره ما در سطوح مختلف از هنرمندان جوان استفاده کرده‌ایم. همچنین بر اساس تخصص، تجربه و میزان شناختی که از هنرمندان داشتیم، سید عباس میرهاشمی مدیر عامل انجمن عکاسان دفاع مقدس را به عنوان دبیر این دوره انتخاب کردیم.

در ادامه این نشست، سید عباس میرهاشمی دبیر همایش 10 روز با عکاسان با اشاره به رویکرد این برنامه اظهار داشت: همایش 10 روز با عکاسان با رویکرد فرهنگی جامعه و عکاسی کار خودش را آغاز کرد و امسال هم با همراهی انجمن‌های مختلف توانستیم توسعه‌ای را در برگزاری آن شاهد باشیم.

وی در خصوص شعار این دوره یعنی «عکاسی امروز، فرصت‌های جدید» عنوان کرد: این شعار موضوعی بود که کماکان امروز با توجه به فرصت‌های جدیدی که در جامعه به جهت نگاه‌های نو به وجود آمده انتخاب شده‌اند. در این دوره ما از همه انجمن‌های عکاسان ایران صنعتی و تبلیغاتی، میراث فرهنگی، انقلاب و دفاع مقدس، تئاتر، سینما و دو مجموعه جدید یعنی عکاسان نگاه و خانه عکاسان حوزه هنری دعوت کردیم.

وی افزود: طبق جلساتی که تشکیل شد به جهت بهره‌مندی هرچه بیشتر جوانان و شرکت آنها در این همایش، تاریخ برنامه از دی ماه به 19 آذر تغییر پیدا کرد اما به جهت بهره‌گیری بیشتر از فضا و زمان در بخش جانبی پس از پایان بخش اصلی در 28 آذر تا 10 دی ماه در گالری‌های خانه هنرمندان و چند مجموعه دیگر با بیش از 250 اثر برنامه خواهیم داشت.

وی در خصوص بعد علمی این همایش اظهار کرد: یکی از اهداف ما علمی کردن فعالیت‌های عکاسی در این همایش است و در همین راستا صبح‌ها در این 10 روز دو کارگاه خواهیم داشت و پس از آن هم بعدازظهرها با توجه به مسائل موجود در عکاسی، نشست‌ها و سخنرانی‌هایی را برگزار می‌کنیم. همچنین رونمایی از کتاب روزهای انقلاب که آثار هنرمند بنام فرانسوی میشل ستبون را شامل می‌شود، یکی دیگر از بخش‌های ما خواهد بود که با حضور خود این عکاس اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، حضور جدی دانشگاه‌ها یکی از امتیازاتی است که در این دوره وجود دارد.

میرهاشمی در ادامه در خصوص جزئیات برنامه این دوره تصریح کرد: به جهت گسترش فعالیت‌ها امسال فضا را نیز گسترش داده‌ایم. به صورتی که از 21 تا 28 آذر در گالری مریم میزبان آثار دانشجویان عکاس هستیم. در بخش دیگری در گالری فرهنگسرای ارسباران، آثار عکاسان استان مرکزی از 22 تا 30 آذر به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین از 23 آذر تا سوم دی ماه در موزه امام علی نکوداشتی برای 10 عکاس برجسته گرفته می‌شود. علاوه بر این‌ها از 26 تا 10 دی نیز مجموعه‌ای با عنوان از گذشته‌ها که منتخب آثار دوره‌های قبل است، در موزه عکاسخانه شهر به نمایش در می‌آید. در کنار این مجموعه‌ها از 24 تا 27 آذر تور عکاسی با عنوان زندگی شهری در منطقه 12 خواهیم داشت.

مجید ناگهی دبیر بخش وی‍‍‍ژه 10 روز با عکاسان در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: سعی ما بر این بود تا در این دوره کارهایی که به رسانه‌ای و دیده شدن هرچه بیشتر ما کمک می‌کند، بپردازیم. 

وی افزود: سال گذشته بخشی با عنوان نگاه شخصی وجود داشت. امسال هم این بخش به جهت دخیل کردن کسانی که به صورت خیلی تخصصی در حوزه عکاسی حضور ندارند، پابرجاست. شیوه اجرای آن نیز به این صورت است که در 8 روز 24 عکاس و روزی سه هنرمند آثارشان را مقابل مخاطبان به نمایش می گذارند و در حضور آنها به نقد کارهایشان می پردازند. 

وی ادامه داد: در این بخش علاوه بر جوانان، اساتید بنامی نیز حضور دارند. علاوه بر این بخش امسال با انتشار صوت در فضای مجازی این امکان را ایجاد کرده ایم تا کسانی که امکان حضور در خانه را ندارند، از جلسات بهره‌مند شوند و با ارتقای این امکان در صدد شکل دهی رادیو عکاسی هستیم. رسانه دیجیتالی که کمکی برای علاقه‌مندان به برنامه های ما در ده روز با عکاسان در سراسر جهان است.

ناگهی با اشاره به بخش فیلم عنوان کرد: در بخش دیگری فیلم هایی با موضوع عکاسی به صورت تخصصی و حتی ساده تر به وسیله فیلم های موبایلی که هنرمندان گرفته‌اند، نمایش داده می‌شود که این اتفاق شکل جدیدی از نمایش فیلم است. همچنین نشریه محتوایی که مطابق با اهداف ده روز و انجمن عکاسان حاوی مطالب تخصصی است، نیز به شکل الکترونیک بعد از 10 روز منتشر می شود.

میرهاشمی نیز در پایان این نشست جزئیات نمایش آثار در گالری‌ها را به این شرح اعلام کرد:نمایش 11 مجموعه در گالری زمستان، عکس های انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی در گالری تابستان، انجمن میراث فرهنگی در گالری پاییز، مجموعه آثار انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در گالری ممیز با آثار  ساسان معیری، علی قلی ضیایی و میشل ستبون، کارهای انجمن عکاسان تئاتر و سینما در گالری بهار و بخش نگاه نیز در گالری میرمیران خانه هنر مندان در معرض نمایش گذاشته می شود.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار