عسلویه؛

راه اندازی چهارمین گوی شناور صادرات میعانات گازی در آینده ای نزدیک

چهارمین گوی شناور پایانه صادراتی میعانات گازی عسلویه در استان بوشهر راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، میعانات گازی یکی از محصولات مهم و صادراتی میدان گازی پارس جنوبی است.

این محصول از طریق پایانه صادراتی میعانات گازی عسلویه و با استفاده از سه گوی شناور صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت پایانه‎های نفتی ایران از افزوده شدن یک گوی شناور دیگر به این پایانه خبر داد و علت آن را افزایش تولید و صادرات میعانات گازی پارس جنوبی، اعلام کرده است.

سید پیروز موسوی اهمیت کار پایانه عسلویه را پشتیبانی از تولید و ذخیره‎سازی گاز و میعانات گازی پارس جنوبی عنوان کرد که باعث شده برای تداوم صدور میعانات گازی و جلوگیری از توقف تولید پالایشگاه‌ها، حتی در شرایط بد آب و هوایی هم کارکنان پایانه، با استفاده از ناوگان دریایی پیشرفته و به‎روز ماموریت دریایی و پهلودهی کشتی ها را انجام دهند.

وی با اشاره به افزایش صادرات در دوره پساتحریم، توجه به تقویت نیروی انســانی و توسعه زیرساخت های پایانه عسلویه را از برنامه‌های شرکت پایانه‌های نفتی ایران دانست و یکی از این برنامه‌ها را ایجاد آزمایشگاه سایت 2 پایانه میعانات گازی با پیشرفته‎ترین تجهیزات عنوان کرده است.

مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد میدان گازی پارس جنوبی بزرگ ترین میدان گازی مستقل جهان، بیش از 18میلیارد بشکه میعانات گازی را در خود جای داده است.

هر فاز استاندارد طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی، روزانه حدود 40 هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌کند. از 24 فاز پارس جنوبی تاکنون 13 فاز به طور کامل به بهره برداری رسیده و فازهایی مانند 17 و 18، 19 و 20و 21با بخشی از ظرفیت خود در حال تولید هستند.

بر اساس گزارش گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، در هفت ماه امسال 9 میلیون و 700 هزار تن میعانات گازی به ارزش چهار میلیارد دلار از پایانه عسلویه صادر شده که نسبت به مدت زمان مشابه پارسال از نظر وزن 65 و ارزش 41 درصد افزایش داشته است.

از میعانات گازی به شیوه‌های مختلف می‌توان گازوییل، بنزین، نفت سفید و سوخت جت تولید کرد. بهای میعانات گازی در بازارهای جهانی مانند نفت خام است.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.