ملک سلمان سفر دوره‌ای خود را آغاز کرد

تلاش سعودی برای حفظ یاران

منابع خبری عربستان سعودی، از سفر ملک سلمان به ابوظبی خبر دادند؛ وی در سفری که به امارات داشته در یک جشنواره فرهنگی حضور به هم رسانده و با تنی چند از مقامات اماراتی دیدار کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی طی نزدیک به دو سالی که از به قدرت رسیدنش می‌گذرد، همواره تلاش‌های بسیاری کرده است که علاوه بر حفظ سلطنت در خاندان خود، با همراه کردن کشورهای عربی به وسیله تطمیع مادی، بسیجی ضد ایرانی را در منطقه به راه بیندازد.

منابع خبری عربستان سعودی، از سفر ملک سلمان به ابوظبی خبر دادند؛ وی در سفری که به امارات داشته در یک جشنواره فرهنگی حضور به هم رسانده و با تنی چند از مقامات اماراتی دیدار کرده است؛ اما به نظر می‌رسد که این فقط لایه‌ای ظاهری و گزارشی رسمی از سفر مقام اول عربستان سعودی به ابوظبی باشد.


پادشاه عربستان در دومین مقصد خود، طی سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس، دیروز دوشنبه وارد دوحه شد و مورد استقبال شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر و دیگر مقامات این کشور قرار گرفت و بنابر اعلام برنامه رسمی سفر، او قرار است که پس از دوحه به بحرین برود و در نشست شورای همکاری شرکت ‌کند؛ نشستی که بدون شک، بندی ضد ایرانی، شاه نشین بیانیه پایانی آن خواهد بود.

حضور شک برانگیز ترزا می در منامه


در این حال، رسانه‌های عربی به نقل از دفتر نخست وزیری انگلستان اعلام کردند که ترزا می، نخست وزیر این کشور در اجلاس سران کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس در منامه شرکت می‌کند.
قرار است که می در این سفر، با پادشاه عربستان سعودی و سران دیگر کشورهای عربی حاضر دیدارهای جداگانه‌ای داشته باشد؛ این اولین شرکت می در اجلاسی عربی در این سطح، از زمان به قدرت رسیدنش در انگلستان به شمار می‌رود.
در بیانیه نخست وزیری انگلستان آمده است: هدف از این مشارکت، تقویت روابط لندن با کشورهای عربی، به ویژه در شرایط پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپاست؛ علاوه بر این لندن مصمم است که با این کشورها در زمینه مقابله با تروریسم همکاری جدی داشته باشد.
منابع خبری همچنین اعلام کرده‌اند که بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلستان قرار است که در پایان هفته جاری در نشست منامه شرکت کند و علاوه بر آن امبر رود، وزیر کشور انگلستان در ماه مارس آتی به ریاض سفر خواهد کرد.

تلاش برای ترمیم شکاف در «شورای همکاری»


طی 35 سالی که از تأسیس شورای همکاری خلیج فارس، با عضویت 6 کشور عربستان سعودی، سلطنت عمان، امارات متحده عربی، بحرین، قطر و کویت می‌گذرد، این شورا با فراز و فرودهای بسیار روبه‌رو شده و علاوه‌بر این که نتوانسته است چشم انداز رسیدن به واحد پولی مشترک را تا سال 2010 تحقق بخشد، بلکه طی پنج سال اخیر به نظر می‌رسد که اختلاف‌های زیر پوستی و البته عمیقی در میان اعضایش به‌وجود آمده است که امکان ادامه این همکاری استراتژیک را با چالش‌هایی روبه‌رو سازد.


طی سال‌های اخیر، یعنی دقیقاً از زمان آغاز انقلاب‌های عربی در کشورهای تونس، مصر، لیبی و نهایتاً بحران سوریه، زمزمه‌های شکراب شدن روابط میان اعضای این شورا به گوش رسید. شاید اختلاف‌های میان دوحه و ریاض بر سر پیشبرد سودای رهبری در جهان عرب، بهترین مصداق این مدعا باشد و به نظر می‌رسد که پادشاه عربستان در تلاش است که با این سفر دوره‌ای، از شدت اختلاف‌های به وجود آمده میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس بکاهد.

موج سوم تغییرات در عربستان سعودی


از دیگر سو، منابع خبری گزارش می‌دهند که ملک سلمان، در احکامی جدید که حکایت از هموارتر کردن مسیر دستیابی فرزندش محمد بن سلمان، نایب ولیعهد کنونی به قدرت بیشتر در عربستان و کسب حمایت برای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی اوست، با اعمال برخی تغییرات در هیأت کبارالعلما، برخی روحانیون نوگرا و نزدیک به دربار را برای خنثی کردن نفوذ علمای سنتی در این شورا گنجانیده است.
محمد بن سلمان، نایب ولیعهد کنونی عربستان است که به شکل همزمان، مسوولیت نایب نخست وزیر و وزیر دفاع این کشور را نیز دارا بوده که به گفته صاحب نظران، به ذی نفوذترین شخصیت عربستان بدل شده و تصمیمات استراتژیک این کشور را در مسائل گوناگون از جمله جنگ در یمن را اتخاذ می‌کند.


در اولین موج از تغییرات، با روی کار آمدن ملک سلمان، وی بر خلاف وصیت پدرش ملک عبدالعزیز، شخصاً اقدام به انتخاب ولیعهد و نایب ولیعهد کرد و تغییراتی از جمله تغییر وزیر خارجه از تغییرات در موج اول بود. در موج دوم نیز برخی وزرا از جمله وزیر نفت عربستان پس از 20 سال که در وزارت بود تغییر کرد. تغییرات اخیر را می‌توان سومین موج از این تغییرات گسترده برای زمینه سازی رسیدن محمد بن سلمان به عرش پادشاهی پس از پدرش دانست.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار