سمنان;

کشف مجسمه فیل تاریخی در سمنان

مجسمه فیل و پیكره تاریخی ایرانی كه به صورت غیرقانونی در حال انتقال بود در سمنان كشف و به اداره میراث فرهنگی ارائه شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، یدالله یحیی پور مسئول واحد حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: ماموران پاسگاه پلیس راه دو منظوره سمنان در ایست و بازرسی به یک دستگاه خودرو سواری مشکوک شده و پس از بازرسی از خودروی متهم، سه شی كشف كردند.
وی گفت: پس از بررسی كارشناسان میراث فرهنگی استان سمنان مشخص شد مجسمه به شکل فیل و پیکره حیوان با لعاب فیروزه ای دارای ارزش فرهنگی و تاریخی هستند و مجسمه به شکل اسب تقلبی است.
وی افزود: جنس مجسمه فیل  از سنگ و دارای قدمت تاریخی متعلق به ایران است و  پیکره حیوان با لعاب فیروزه ای دارای قدمت معاصر اسلامی است.
یحیی پور با بیان اینكه جنس مجسمه اسب نیز از سنگ است، گفت: این مجسمه فاقد ارزش تاریخی است.
وی افزود: پرونده متشکله به همراه اشیای مکشوفه به دادسرای عمومی و انقلاب سمنان ارسال و پرونده مورد رسیدگی قضائی قرار گرفته  و اشیای تاریخی و فرهنگی به نفع سازمان میراث فرهنگی ضبط وجهت نگهداری در موزه ،تحویل اداره کل میراث فرهنگی شده است.
مسئول واحد حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: بر اساس ماده 562 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هرگونه عمل حفاری به قصد تحصیل اشیای تاریخی و فرهنگی و خرید و فروش آن طبق ماده قانونی فوق جرم بوده که علاوه بر ضبط اموال تاریخی به نفع سازمان میراث فرهنگی، مرتکب مشمول مجازاتهای مقرر در ماده قانونی فوق( شش ماه تا سه سال حبس) خواهد شد.
 انتهای پیام / ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار