قائم مقام بانک مرکزی؛

تغییر واحد پولی نیازمند نظر مجلسی هاست/ حذف صفر از واحد پولی در انتظار لایحه جدید

تغییر واحد پول ملی برای اجرایی شدن نیازمند تصویب از جانب مجلس شورای اسلامی است.

اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تغییر واحد پولی گفت: اصلاح نظام پولی کشور در چند سال گذشته در دستور کار دولت قرار داشته و این اقدام به مرحله پایانی خود رسیده است.

وی در ادامه افزود:  بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی در همکاری مشترک، لوایح بانکداری را مورد بررسی قرار داد و در نهایت لایحه ‌ای به هیات دولت تقدیم شد که از هفته جاری در دستور کار دولت قرار می گیرد.

کمیجانی عنوان کرد: اصلاحات توسط هیأت دولت در فرآیند بررسی لوایح طبیعی است  که پس از آن تبدیل به لایحه نهایی جهت تقدیم به مجلس برای تصویب قانون می شود.
 
قائم مقام بانک مرکزی بیان کرد: طبق قانون پولی سال 1351 این مضمون وجود دارد" واحد پول ایران ریال است و ریال صد دینار است" این در حالی است که در دنیای واقع دینار وجود ندارد و در گویش متعارف جامعه به تومان استفاده می شود.
 
کمیجانی ادامه داد : این تصمیم برای منطبق شدن با واقعیت ها و احترام به آنچه عرف به آن می پردازد صورت گرفته و در اصلاح قانون این عبارت جایگزین خواهد شد " واحد پول ایران تومان است و تومان برابر 10 ریال است".
 
وی با تاکید بر اینکه این قانون را نباید به منزله تصمیمی که اقدامات اجرایی خاص را به همراه دارد تلقی کرد اظهار داشت: این اقدام می‌تواند مقدمه‌ای برای اصلاح نظام پولی به شمار رود.
 
کمیجانی ضمن بیان اینکه مطالعات در جهت اصلاح نظام پولی ادامه دارد تصریح کرد: اصلاح جامع نظام پولی حذف صفر از واحد پولی قرار است با لایحه‌ای دیگر بررسی شود.
 
قائم مقام بانک مرکزی با تاکید براینکه تغییر واحد پولی از ریال به تومان نباید به منزله تغییر بنیادی در نظام پولی تلقی شود عنوان کرد: این امر نیازمند اقدامات گسترده و سنجیدن تمام جنبه‌های مختلف مالی ، اقتصادی و اداری آن است.
 
وی در پاسخ به این سوال که با تغییر واحد پول انتشار اسکناس چگونه خواهد بود بیان کرد: این امر در دست بررسی است و هنوز تصمیم خاصی درباره آن گرفته نشده، چرا که ابتدا لایحه تغییر واحد پول باید به مجلس ارائه شود.
 
وی در پایان تاکید کرد: تصویب این تصمیم  پس از تایید در هیات دولت از جانب مجلس موضوعی است که در آینده مشخص می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار