شیراز؛

کاروانسرای گمرک در پیچ و خم طرحی برای احیا دوباره

احیا دوباره کاروانسرای گمرک رونق بازار وکیل را افزایش می دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ کاروانسرای گمرک شیراز در راستای شمالی بازار وکیل قرار دارد و یکی از مراکز اصلی واردات و صادرات کالا در دوره زندیه بوده است.
این سرای دو طبقه انبار پارچه فروش های بازار وکیل است و در نگاه اول فقط یک انبار مخروبه به نظر می رسد .
یعقوبی مالک سالمند یکی از حجره های این بنا گفت: همه  حجره های بنا در زمان جوانی او رونق داشته اند.
سید محمد نصیر حسینی معروف به فرصت شیرازی ادیب و پژوهشگر قرن چهاردهم در کتاب آثار الاعجم از کاروانسرای گمرک به عنوان یکی از مراکز اصلی واردات و صادرات کالا در دوره زندیه  نام برده است .
کاروانسرای گمرک در پیچ و خم طرحی برای احیا دوباره
بصیری معاون فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان این که کاروانسرای گمرک تنها سرایی است که در مجموعه زندیه به صورت دو طبقه ساخته شده است گفت: متاسفانه به علت کاربری نامناسب از این مکان فقط به عنوان پشتیبانی - تجاری استفاده می شود .  
ثبت ملی این بنا همراه با دیگر آثار دوره زندیه به مالکین بنا اجازه نمی دهد تغییرات دلخواه در بنا ایجاد کنند .  
مشکسار مالک یکی از حجره ها گفت: مالکین راضی شدند با هزینه شخصی زیر نظر میراث فرهنگی در بنا تغییر دکور ایجاد کنند اما میراث فرهنگی فارس به آنها چنین اجازه ای نداده و هیچ اقدامی برای احیا بنا نکرده است .  
ظاهر بنا گویای این مطلب است که احیای آن به عنوان یک اثر ملی و نمادی زیبا از معماری زندیه ضروری است .  
بصیری معاون فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان این که بر اساس قوانین موجود، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس برای انجام تعمیرات استحکام بخشی و ضروری ورود می کند گفت: تغییر کاربری کاروانسرای گمرک را به صورت طرح مشارکتی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با مالکین کاروانسرا بهترین راه برای احیای این بنا اعلام کرد  .
کاروانسرای گمرک در پیچ و خم طرحی برای احیا دوباره
کسبه بازار وکیل و مالکان حجره ها هم می دانند احیا دوباره کاروانسرای گمرک رونق بازار وکیل را افزایش می دهد.
عبدالهی مسئول صنف پارچه فروش ها و هیات امنای بازار وکیل به عنوان نماینده مالکان گفت: در صورت ارائه طرح و برنامه از طرف سازمان میراث فرهنگی فارس، مالکان، حاضر به همکاری هستند.
وی، نبود طرح و برنامه را مشکل عمده وضعیت کنونی کاروانسرا گمرک اعلام کرد و افزود: با توجه به ثبت ملی بنا مالکان نمی توانند بدون هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس اقدامی را انجام دهند و فقط  یک برنامه ریزی حساب شده با توجه به نیازهای گردشگری می تواند راهگشای احیای کاروانسرای گمرک باشد.
تعامل بین مالکان کاروانسرا و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس می تواند مانع از این شود که گذر زمان کاروانسرای گمرگ را به خاطره ای در دل تاریخ تبدیل کند.
فقط یک تعامل سازنده بین مالکان بنا و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس می تواند مانع از تخریب بنا درگذر زمان شود.  
با توجه به این که پرونده مجموعه زندیه در حال بررسی برای ثبت جهانی است وجود چنین نابسامانی هایی می تواند مانعی برای این کار باشد.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار