بجنورد؛

پایان طرح کشوری مطالعه مقطعی بروسلوز در خراسان شمالی

طرح مطالعه مقطعی میزان شیوع بروسلوز در دام های سبک و سنگین روستایی و عشایری خراسان شمالی، با نمونه برداری از جمعیت دام هدف پایان یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان گفت: در این طرح و مطابق دستورعمل ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور، از هزار و 386 رأس دام سنگین و 4هزار و 869 رأس دام سبک در 48 واحد اپیدمیولوژیک، خونگیری انجام و نمونه ها به آزمایشگاه مرکزی اداره کل ارسال شد.

حسن قاسمی فرد افزود: با اتمام آزمایش های مقدماتی در این آزمایشگاه، اکنون نمونه ها برای انجام آزمایش های تکمیلی در حال ارسال به مرکز ملی تشخیص و آزمایشگاه های مرجع سازمان دامپزشکی است تا در تکمیل نتایج این طرح مطالعاتی مورد استفاده قرار گیرد

وی هدف از این طرح را بررسی شیوع بروسلوز در سطوح گله ای و درون گله ای دام های روستایی و عشایری با هدف ارتقای شرایط کنترل این بیماری در کشور برشمرد .

وی گفت: هم زمان با اجرای این طرح، طرح سنجش کارایی و اثربخشی واکسن هاری در سگ های صاحب دار روستایی نیز در سراسر کشور اجرایی شد که سهم خراسان شمالی در روند اجرایی این طرح، اخذ 20 نمونه سرمی از سگ های واکسینه شده در 10درصد واحدهای منتخب بود.

خراسان شمالی با دارا بودن افزون بر 2 میلیون رأس دام سبک و قریب 60 هزار رأس دام سنگین، قطب پرورش گوسفند و بز در شمال شرق کشور محسوب می شود.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.