شهرکرد؛

تولید 30 تن رب انار در چهارمحال و بختیاری

امسال 30 تن رب انار در استان چهارمحال و بختیاری تولید و روانه بازار شد.

تولید 30 تن رب انار در چهارمحال و بختیاری
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیر امور باغبانی اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال 30 تن رب انار در این استان تولید و روانه بازار مصرف شد.

ابراهیم شیرانی افزود: امسال یک هزار تن انار از ارقام ربی، رباب، ملس و بادرود از 155 هکتار باغ بارور استان برداشت شد که 400 تن آن برای تهیه رب انار و مابقی به مصرف تازه خوری و تهیه فرآورده های دیگر مانند ناردنگ و ترشی اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه به طور میانگین از هر 13 کیلوگرم انار، یک کیلوگرم رب تهیه می شود ادامه داد: رب انار تولید چهارمحال و بختیاری به بازار داخلی و استان اصفهان ارسال می شود.

شیرانی با اشاره به کیفیت و طعم بسیار خوب رب انار استان افزود: پس از برداشت محصول انار از اواخر مهر تا اواخر آبان هر سال، مراسم پخت رب توسط بانوان بویژه در روستای دورک اناری انجام می گردد.

وی با بیان وجود بیشترین سطح باغات انار چهارمحال و بختیاری با 122 هکتار در شهرستان کیار اضافه کرد: روستای دورک اناری از توابع بخش ناغان این شهرستان با 90 هکتار باغ، مهمترین مرکز تولید انار در استان به شمار می رود.

به گفته شیرانی؛ فرایند رب گیری انار شامل دانه کردن انار، آب گیری دانه های انار، پخت آب انار و رب گیری است.

گفتنی است: حدود 80 درصد از خانواده های روستای 2 هزار نفری دورک اناری، از طریق باغات انار امرار معاش می کنند.

این روستای زیبا که
در 120 کیلومتری شهرکرد قرار دارد به لحاظ کوچه باغ های اناری و آیین سنتی ناردنگ (رب گیری انار) همه ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور و بویژه استان های همجوار مانند اصفهان و خوزستان است.

انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.