در نشست خبری بنیاد دعبل مطرح شد؛

فاصله زیادی تا برپایی هیئات با رنگ و بوی انقلاب اسلامی داریم

ما در نگاه بلند و عمیق امام خمینی (ره) داریم که:(این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته)، پس این هئیت است که باید تراز انقلاب اسلامی ما باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفتمین نشست گفت و گوی آیینی بنیاد دعبل خزاعی با حضور مدیران موسسه قدیم الاحسان،  سید علی قریشی مدیر مسئول و جواد حیدری مدیر عامل این موسسه صبح امروز سه شنبه  23 آذر ماه در محل سالن اجتماعات این بنیاد فرهنگی برگزار شد. 

حیدری مدیر عامل موسسه قدیم الاحسان در ابتدای این نشست با نگاهی به تاریخچه و اهداف برپایی این موسسه گفت: موسسه فرهنگي قدیم الاحسان با یک پیشینه آموزشی پژوهشی، کار خود را از سال 1389 بر اساس اهداف و وظایف تولید محتوا جهت مباحث آموزشی آغاز کرد. 

وی در ادامه افزود: یکی از مهترین اهداف و وظایف موسسه قدیم الاحسان تولید محتوا علمی برای ستایشگری اهل بيت(ع) است، که به نوعی جزو خوراک اصلی آموزش مداحی توسط پژوهشگران این عرصه محسوب می شود و با ما در ارتباط هستند. 

مدیر عامل موسسه قدیم الاحسان در خصوص همکاری سالیان خود با رسانه ملی عنوان کرد: در کنار تمام مباحث آموزش، پژوهشی، خوشبختانه از سال 1390 توانستیم همکاری گسترده ای پیرامون پخش مداحی و مراسمات منصور ارضی با صدا و سیما داشته باشیم. 

همچنین در هفتمین نشست از گفتگو های آیینی بنیاد دعبل خزاعی، قریشی مدیر مسئول موسسه قدیم الاحسان درخصوص شرح وظایف و ضرورت تشکیل این موسسه آموزشی فرهنگی بیان کرد: نگاه علمی به جریان مداحی پس از رحلت امام راحل توسط منصور ارضی، در طی جلسات مختلف عمومی مطرح شد و در ادامه به خواست مخاطبان بعد از دو دهه فعالیت غیر رسمی، قدیم الاحسان کار خود را از سال 1389 رسما ثبت کرد. 

وی ادامه داد: اساسا ذات این موسسه بر عملی شدن بیانات مقام معظم رهبری در راستای علمی شدن مداحی است، ما در نگاه بلند و عمیق امام خمینی (ره) داریم که:((این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته.))، پس این هئیت است که باید تراز انقلاب اسلامی ما باشد. 

مدیر مسئول موسسه آموزشی فرهنگی قدیم الاحسان درباره شرح وظایف این موسسه اظهار داشت: قدیم الاحسان از سال 89 با توجه به بعد آموزشی و پژوهشی فعالیت خود را در ذیل معاونت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، رسانه و دیگر کارگروه های مرتبط به حوزه مداحی، برای تولید محتوایی مباحث ستایشگری آغاز کرده است. 

قریشی پیرامون دستاورد این سالهای فعالیت خاطر نشان شد: اولین گام ما دستیابی به عملی کردن بیانات مقام معظم رهبری بود و به آن تألیف 24 جلد کتاب با موضوعات آموزشی، پژوهشی که هرکدام پس از نگارش رونمایی و یک جلد تقدیم حضرت آقا شد. 

همچنین مدیر مسئول موسسه فرهنگی قدیم الاحسان درخصوص برنامه های رسانه ای گفت: از سال 89 به صورت منظم با توجه به تولیدات شبکه یک، قرآن و دیگر شبکه های سراسری، صفر تا صد تمام سخنرانی و مداحی منصور ارضی ضبط و پخش می شود و مورد تایید مقام معظم رهبری هم قرار گرفته است. 

وی افزود: همچنین موسسه ما برای اولین بار دو برنامه تلویزیونی با عنوان "سلام بر حسین" و "سلام بر فاطمه" در ایام محرم و فاطمیه به مباحث آموزش مداحی پرداخت و با دیگر برنامه های "ماه بیت" و "بوریای شعر" با نگاهی کارشناسی و نقادانه پیرامون شعر آیینی به روی آنتن رفت. 

قریشی با بیان اینکه  سایت موسسه فرهنگی قدیم الاحسان برای اولین بار لینک اسلام سیاسی را روی کار آورد، از دیگر فعالیت های این نهاد آموزشی و پژوهشی اشاره کرد: ساخت دکور برای هئیات، همایش و اردوهای آموزشی در دیگر استانهای کشور و روی کار آوردن لینک اسلامی در بین اهالی رسانه و مطبوعات از دیگر دستاورد های این شش سال فعالیت از موسسه قدیم الاحسان است. 

وی در پاسخ به این سوال که ریشه و مستند جمله هئیت تراز انقلاب است، توضیح داد: این جمله به مباحثی بر میگردد که مردم ما همه ابعاد حکومتی را در تراز انقلاب اسلامي می بینند و این امر صحیحی است، ولیکن با توجه به صحبت امام راحل این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته و در هئیتی که بیرق امام حسین(ع) برپاست، می توان انقلاب اسلامي را تراز هئیت معرفی کرد. 

قریشی افزود: در واقع ما برای عملی کردن این موضوع برای انقلابی کردن هئیات خود بسیار فاصله داریم اما در مباحث تئوری غنی هستیم و فعالیت خوبی را انجام داده ایم. 

مدیر مسئول موسسه قدیم الاحسان با توجه به نگاه منصور ارضی به آسیب شناسی هئیات خود، تصریح کرد: آقای ارضی اعتقادی به آسیب شناسی هئیت ندارد، بلکه بار ها مطرح کرده است باید آسیب های ساخته شده را پیگیری کنیم و نگذاریم آسیب سازی کنند. 

پیرامون آسیب شناسی هئیات، حیدری بیان کرد: به حتم وقتی که جوان های ما پیشکسوتان حوزه خودشان را بشناسند و به آنها معرفی شوند می توان با تنبیهات و تشویقات از آسیب های وارده به رشته مداحی جلوگیری کرد.  چنانکه موسسه قدیم الاحسان در طی جلسات مختلف و تالیف کتب متنوع این امر را دستور کار خود قرار داده است. 

وی در ادامه این گفتگو پیرامون بحث آموزش تاکید کرد: ما از سال 1376 در طی جلساتی با عنوان "حسین جان" در شهرهای تهران، قم برگزار شد و بعد از آن با برقراری و گسترش نمایندگی های مختلف با حضور اساتید و ذاکرین پیشکسوت کار خود را از سر گرفتیم. 

حیدری در پایان به دیگر محصولات موسسه فرهنگي قدیم الاحسان اشاره کرد و گفت: سوای از تالیفات و جلسات آموزشی،  لوح فشرده ای متشکل از مناجات، مرثیه، انیمیشن و...  و همچنین 22 جلد جزوه درسی به صورت کتاب درسی خواهیم داشت. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.