بیرجند؛

هشدار دامپزشکی جهت اقدامات پیشگیرانه دامداران در سربیشه

دامداران سربیشه ای به دلیل سرمای شدید برای جلوگیری از زیان‌های احتمالی اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

سرپرست شبکه دامپزشکی سربیشه در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،از بیرجند؛با اشاره به اینکه رعایت بهداشت جایگاه دام بسیار مهم و حائز اهمیت است،گفت:با توجه به اینکه در فصل سرد سال دام باید در داخل جایگاه مسقف نگهداری شود باید به ظرفیت جایگاه ، رطوبت بستر ، تهویه جایگاه و نور جایگاه در حد مناسب توجه کرد.

سید محمدی افزود:باید نور خورشید بداخل جایگاه برسد و دیواره های داخل جایگاه با پوشش مناسب عایق شده باشد و قابل ضدعفونی باشد و دمای داخل جایگاه نیز در حد مناسب باشد چراکه سردی و یا گرمی بیش از حد برای سلامت دام مضر است.

وی گفت:دمای آب شرب دام نیز باید در حد مناسبی باشد و خوردن آب یخ زده و سرد برای سلامت دام مضر است و در خصوص خوراک و تغذیه دام باید در فصل سرد سال به کمیت و کیفیت آن توجه شود.
سرپرست شبکه دامپزشکی سربیشه افزود:با توجه به فصل آبستنی دام که عمدتأ در فصل سرد سال دام ها مولد آبستن هستند، باید از علوفه پرحجم ،کمتر استفاده شود و غذای مغزی و دارای حجم کمتری باشد که منجر به سقط جنین نشود.

سید محمدی با بیان اینکه خوردن غذاهای پرحجم و با ارزش غذایی پایین منجر به سقط جنین های ناخواسته در دام خواهد شد،گفت:از خورانیدن غذاهای کپک زده و دارای رطوبت بالا به دام باید پرهیز کرد و در مواقع ورود و خروج دام به جایگاه باید از ازدحام و فشار آوردن دامها به هم جلوگیری کرد تا منجر به سقط جنین نشود.

وی افزود: از حمام کردن دامها در فصل سرد سال خودداری و جهت مبارزه با انگلهای خارجی بدن دام از روشهای دیگر سمپاشی چون استفاده از سموم خطی پشتی و یا پودری استفاده کرد.
سرپرست شبکه دامپزشکی سربیشه گفت: محل مناسب و خشک فاقد رطوبت ، با بستر مناسب برای زایمان دامها و نگهداری بره و بزغاله ها در مجاورت محل نگهداری اصلی دامها پیش بینی تا در مواقع لازم از آن استفاده شود.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار