بیرجند؛

خداحافظی مردم فردوس با یاقوت سرخ

مردم فردوس باید با کف بر کردن درختان انار تا پنج سال دیگر با یاقوت سرخ خداحافظی کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از بیرجند ؛مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در بازدید از باغات انار سرمازده در شهرستان فردوس گفت:بر اثر سرمازدگی اوایل آذرماه امسال، بیش از 70 درصد باغات انار شهرستان فردوس دچار سرمازدگی شد و در حال حاضر باغداران این شهرستان باید با کف‌بر کردن درختان انار، تا پنج سال دیگر با یاقوت سرخ خداحافظی کنند.

سید ابوالحسن میرجلیلی تفاوت خسارت سرمازدگی سال جاری با سال‌های گذشته را علاوه بر محصول خسارت دیده، اصل درخت انار و پیاز زعفران دانست که دچار خسارت جدی شده است.

وی افزود:درختان انار نیز باید کف‌ بر شود و تا پنج سال آینده نیز از برداشت محصول انار در باغات خسارت دیده خبری نیست.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: سرمازدگی شدید آذرماه امسال، خسارت زیادی به دو محصول استراتژیک انار و زعفران در شهرستان‌های فردوس، سرایان، بشرویه، قاین و زیرکوه وارد کرده و طبق آمار جهاد کشاورزی 30 تا 70 درصد مزارع زعفران و باغات انار دچار خسارت شده است.

میرجلیلی خسارت وارده به باغات انار شهرستان فردوس را 260 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: کشاورزان با قناعت آب مورد نیاز باغات و مزارع خود را تأمین می‌کنند و با وجود کمبود شدید آب، درختان را به ثمر می‌رسانند که یکباره بر اثر سرمای چند روزه تمام زحمات آنها بر باد می‌رود.

وی گفت:کاهش بارندگی و استمرار خشکسالی‌ها، کشاورزان منطقه را با کمبود جدی آب مواجه ساخته و در سال زراعی جاری نیز در کنار خشکسالی با سرمازدگی محصولات کشاورزی نیز مواجه هستیم.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود:با وجود خشکسالی 17 ساله حاکم بر منطقه امسال نیز با کاهش بارندگی شدید وارد هجدهمین سال خشکسالی شده‌ایم.

میرجلیلی اظهار کرد: با پیگیری استاندار خراسان جنوبی، طبق قانون موضوع جبران خسارت ناشی از سرمازدگی در برنامه مدیریت بحران استان قرار گرفته و با دستور استاندار مقرر شد تا از محل اعتباراتی که از سوی مدیریت بحران کشور ابلاغ شود اعتباری به چاه‌های کشاورزی، قنوات و کانال‌های بین مزارع شهرستان‌ها و روستاهای خسارت دیده اختصاص یابد تا از این طریق گوشه‌ای از خسارت وارده به باغداران و کشاورزان جبران شود.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.