دیده‌بان حقوق بشر خواستار آزادی شیخ زکزاکی شد

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای مقام‌های نیجریه را به پایان دادن سرکوب جنبش اسلامی این کشور و آزاد کردن رهبر این جنبش فراخوانده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ؛  سازمان دیده بان حقوق بشر  مستقر در نیویورک چهارشنبه اعلام کرد: مقام‌های نیجریه باید هر فردی را که علیه اعضای جنبش اسلامی مرتکب جنایت شده مجازات و اقدامات فوری را مطابق با حکم دادگاه مبنی بر آزادی زکزاکی و همسرش اتخاذ کنند.

موج سرکوب شیعیان در نیجریه از آذر سال گذشته با یورش نظامیان این کشور به یک حسینیه در شهر زاریا در ایالت کادونا آغاز شد. شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش، در جریان این حمله دستگیر شدند و بیش از یک سال است که در زندان به سر می‌برند.

بر اساس اعلام دیده بان حقوق بشر، این بیانیه به دنبال گزارش تحقیق کمیسیون قوه قضائیه نیجریه صادر شده است. بر اساس نتایج بررسی های این کمیسیون «نیروهای ارتش نیجریه علیه اعضای جنبش اسلامی در جریان درگیری های 14-12 دسامبر از قوه قهری استفاده کرده اند.»

"مائوسی سگون"، پژوهشگر ارشد مسائل نیجریه در دیده‌بان حقوق بشر، گفت: نقش سربازان (ارتش) در حوادث زاریا و اقدامات متعاقب پلیس در قبال جنبش اسلامی، پرسش های جدی را دربارۀ تعهدات نیجریه و ایجاد اصلاحات در ارتش مطرح می سازد.

سگون خاطر نشان کرد «تداوم سرکوبگری دولت محلی در کادونا علیه این گروه (اسلامی) بدون مجازات کردن مهاجمان» نشان‌دهندۀ بی‌توجهی به اجرای عدالت است.

دولت نیجریه علاوه بر ممنوع کردن فعالیت جنبش اسلامی نیجریه، هفته گذشته در عین حال، به خاطر آنچه که قانون‌شکنی این تشکل ظرف 30 سال گذشته خواند، خواهان محاکمۀ زکزاکی شد. دولت نیجریه این جنبش را به آنچه «تبعیت از یک قدرت خارجی» خواند، متهم کرد.

در حملۀ نظامیان نیجریه به شیعیان در روزهای 12 و 14 دسامبر 2015 (21 و 23 آذر 1394) در شهر زاریا حدود 350 نفر از جمله سه فرزند شیخ زکزاکی به قتل رسیدند.

نیروهای ارتش همچنین خانۀ زکزاکی و چند ساختمان متعلق به جنبش اسلامی نیجریه را تخریب کردند.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه نیز در این حمله به شدت زخمی شد و بینایی چشم چپ خود را از دست داد.

سازمان عفو بین‌الملل اوایل اردیبهشت 1395 ارتش نیجریه را به کشتار شیعیان، دفن کردن آنها در گورهای جمعی و نابود کردن مستندات مرتبط با این جنایت متهم کرد.

این سازمان بین‌المللی همچنین تصاویری ماهواره‌ای به گزارش خود ضمیمه کرده بود که محل گورهای جمعی شیعیان در نیجریه را نشان می‎داد.

 شهروندان نیجریه با برپایی تظاهرات در سراسر این کشور خواستار آزادی شیخ زکزاکی شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار