بیرجند؛

شب یلدا یا چله کلو در خراسان جنوبی

شب آغاز فصل زمستان که به شب یلدا یا چله معروف است در نزد مردم خراسان جنوبی به اسم چله کلو یا چله بزرگ شناخته می شود.

برآبادی مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،از بیرجند؛گفت:براساس گاه شماری بومی و قدیمی چله بزرگ زمستان از فردای این شب یعنی از اول دی ماه شروع شده و تا 40 روز یعنی دهم بهمن ادامه دارد.

وی  افزود: به این چله ،چله کلو یا چله بزرگ ، گفته می‌شود وچله خرد یا چله کوچک از یازدهم بهمن آغاز شده و در پایان این ماه به اتمام می‌رسد.

 برآبادی گفت: شب چله چون بلندترین و طولانی ترین شب سال است از بین شب های دیگر سال متمایز و خاص بوده،به این علت که از فردای این روز، روزها بلندتر و شب ها کوتاه تر شده و همچنین به تدریج تاریکی کاهش و روشنایی افزایش می یابد.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی استان افزود: از روزگاران بسیار دور مردم خراسان جنوبی همچون سایر هموطنان این شب را گرامی داشته و به جشن و سرور می پرداختند.

برآبادی گفت:در خراسان جنوبی فامیل و خویشاوندان در این شب به خانه بزرگترها رفته و همچنین صاحب خانه از آنان با انواع شیرینی، آجیل و میوه پذیرایی می کند.

وی افزود: شاهنامه خوانی، حافظ خوانی و برگزاری مراسم و آیین کف زنی از مراسم شب چله خراسان جنوبی است.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی استان گفت: مردم براین عقیده اند که اگر در شب چله زمستان هندوانه بخورند از گرما چله تابستان در امان خواهند بود.

برآبادی با بیان اینکه همانند چله‌های زمستان، در گذشته در تابستان و ماه‌های تیر و مرداد هم چله‌های تابستان قرار داشته‌اند،افزود: این گاه شماری براساس طبیعت و آب و هوای ایران تنظیم گردیده و مورد توجه کشاورزان و دامداران بوده است.

وی گفت: در گذشته اهالی خراسان جنوبی هم مانند بقیه مردم به این گاه شماری اهمیت فراوانی داده و تابستان و زمستان واقعی را همین دوچله می دانستند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار