فالون: عربستان در یمن از بمب های خوشه ای انگلیسی استفاده کرده است

وزیر دفاع انگلیس اذعان کرد که عربستان در حمله به یمن از بمب های خوشه ای ساخت این کشور استفاده کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس در گزارشی به نمایندگان مجلس عوام بیان داشت که مقامات سعودی پذیرفته اند که در جنگ یمن، از بمب های خوشه ای خریداری شده از انگلیس در دهه 1980 میلادی، استفاده کرده اند.

وی با بیان اینکه انگلیس از سال 1989 میلادی به بعد فروش چنین بمب هایی را به عربستان متوقف کرده است، اضافه کرد: دولت سعودی عنوان داشته است که در آینده از این بمب ها استفاده نخواهد کرد.

اظهارات مایکل فالون پس از آن صورت گرفت که روزنامه گاردین روز دوشنبه فاش کرد که نتایج بررسی و تحقیقات صورت گرفته توسط دولت انگلیس حاکی از استفاده عربستان و متحدانش از بمب‌های خوشه‌ای انگلیسی در جریان حملات هوایی در یمن است.

گاردین نوشت: یک منبع مطلع گفت 'مایکل فالون' وزیر دفاع انگلیس تجزیه‌ و تحلیل‌های صورت گرفته توسط منابع دولتی که حاکی از استفاده عربستان و سایر متحدانش از بمب‌های خوشه‌ای در جریان درگیری‌ها در یمن است، را دیده است.

این روزنامه افزود: این منبع عنوان کرد فالون از جمله وزرایی است که در حدود یک ماه پیش در جریان این تحقیق رسمی قرار گرفته است.

اعتراف وزیر دفاع انگلیس در حالی صورت می گیرد که سازمان عفو بین الملل اوایل خردادماه گذشته در بیانیه ای با افشای استفاده عربستان و متحدینش از بمب های خوشه ای در جنگ یمن هشدار داده بود وجود بمب های خوشه ای منفجره نشده، برخی از مناطق یمن را به «میدان های مین» تبدیل کرده است.

سازمان عفو بین الملل اعلام کرده بود در جریان ماموریت اخیرش در شمال یمن، به اسنادی درباره استفاده عربستان و سایر کشورهای متحدش از بمب های ممنوع شده خوشه ای ساخت آمریکا، انگلیس و برزیل در جنگ یمن دست یافته است.

این سازمان در بیانیه اش خواهان انجام تحقیقات مستقل در این مورد که آیا فروش این بمب های ممنوعه ناقض قوانین انگلیس بوده یا نه، شده بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار