قم؛

سهم بالای قم در مهاجر پذیری

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم با بیان این که قم شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور است،گفت:قم بیشترین حجم مهاجر پذیری در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ احد جمالی،معاون سیاسی امنیتی استاندار قم پیش از ظهر امروز در کارگروه فرهنگی و اجتماعی که در تالار امام رضا(ع) فرمانداری قم برگزار شد،بابیان اینکه باید برای رسیدگی به مسائل فرهنگی و اجتماعی قم تصمیمات مهمی گرفته شود،افزود: استان قم شاهراه مواصلاتی 17 استان بوده و بیشترین حجم مهاجرت‌پذیری در کشور را به خود اختصاص داده و این موضوع چالش‌هایی را برای قم به همراه داشته است. 

وی افزود:مهاجرت از جمله مواردی است که در شهرهای مختلف بنا به دلایل مختلف روی می‌دهد، نمی‌توان جلوی مهاجرت را به شهرها گرفت ولی با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان آسیب‌های ناشی از مهاجرت به حداقل رساند.

جمالی گفت: مهاجرت افراد دلایل مختلفی دارد، برخی شهر ارزان را بهانه‌ای برای مهاجرت قرار می‌دهند، اینگونه افراد این اعتقاد را دارند، که قم شهری ارزان در کشور است وجود حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و فرهنگی نیز عامل دیگری بر مهاجرت‌پذیری است، به طوری که بسیاری افراد که برای تحصیل به قم سفر می‌کنند، خانواده خود را نیز به این شهر منتقل کرده و در این شهر ساکن می‌شوند.

وی در ادامه گفت:وجود مراکزی مانند جامعة المصطفی العالمیه نیز سبب شده ملیت‌های مختلف نیز برای تحصیل به قم مهاجرت کنند که این امر خرده فرهنگ‌های مختلف را شکل می‌دهد که سبب به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود. 

معاون سیاسی امنیتی استاندار با توجه به اینکه هر شهر دارای فرهنگ اختصاصی است،گفت:با مهاجرت افراد ممکن است تداخل فرهنگ روی دهد، که این امر برنامه‌ریزی دقیق و منسجم را با مشکل مواجه می‌کند، حتی این مسئله برخی اوقات بهانه‌ای جلوی پای مسئولان در زمینه نداشتن برنامه‌ریزی دقیق قرار می‌دهد.

جمالی تصریح کرد:به هیچ عنوان نمی‌توان از ورود مهاجران به شهر قم جلوگیری کرد، به طوری که در این چند سال اخیر بسیاری از کسانی که در شهرهای دیگر از کار و وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نیستند، نیز قم را به عنوان محل سکونت انتخاب می‌کنند، این امر تعداد مشاغل کاذب و دستفروشان را در سطح شهر افزایش می‌دهد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار با اشاره به اهمیت قم در برخورد با مسائل فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد:وجود افراد اصیل در مناطق مشکلات کمتری به‌بار خواهد آورد و معمولاً در سایر استان‌ها افراد شهرهای کوچک و روستاها به مراکز استان‌ها می‌روند ولی در استان قم به‌دلیل تک شهرستان‌بودن این مهاجرت‌پذیری و حاشیه‌نشینی مشکلاتی را به‌وجود آورده است.

وی یکی از مشکلات حاشیه‌نشینی در قم را مسئله طلاق دانست و گفت: این موضوع باید به‌صورت جدی در دستور کار مسوولان قرار گیرد و اگر مدیرانی به‌دنبال چالش در این زمینه هستند بدانند ما به دنبال این چالش‌ها نیستیم چراکه در آرامش بهتر می‌شود به مردم خدمت کرد. 

پدیده مهاجرت پذیری مشکلاتی نظیر: ترافیک، زیست محیطی و آسیب‌های اجتماعی در پی دارد. با مهاجرت و رشد و توسعه شهرها، خدمت‌رسانی بیشتری به مردم نیاز است.نیاز به اشتغال‌زایی از مواردی است که با مهاجرت‌ها افزایش پیدا می‌کند، اگر از مهاجرت‌ها جلوگیری نشود، هر اندازه شغل برای جوانان شهر ایجاد شود، جوابگوی جمعیت جویای کار نیست.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار