تبریز؛

ضرورت تسریع در راه اندازی راه آهن میانه تبریز

راه آهن میانه- تبریز از جمله طرحهای بزرگ و راهبردی آذربایجان شرقی است که عملیات اجرایی آن از سال 79 به طول ۲۰۰ کیلومتر آغاز شده و تاکنون بیش از ۸۹ درصد از عملیات احداث زیرساخت های آن به پایان رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛قرار است با احداث راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافربری، مسافت قطارهای باری - ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش یابد . 15 سال از آغاز عملیات اجرایی راه آهن میانه-تبریز، که ریل ترانزیتی کشور به شمار می‌رود و راه آهن ایران را به آذربایجان و ترکیه وصل می‌کند، می‌گذرد.

عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت : مرحله نخست طرح ریل گذاری مسیر قطار میانه - تبریز از میانه تا بستان آباد حدود 95 درصد زیرسازی شده و   106 کیلومتر از مسیر 200 کیلومتری مسیر قطار میانه - تبریز آماده ریل گذاری است.

 ذاکری افزود : از این 200 کیلومتر هم 136 کیلومتر تا بستان آباد در مرحله اول ، 50 کیلومترآغاز ریل گذاری مسیر قطار میانه - تبریز در مرحله  دوم تا ائل گولی تبریز و 20 کیلومتر هم در فاز آخر از ائل گولی تا ایستگاه فعلی راه آهن تبریز اجرا می شود .

وی گفت : در صورت رفع موانع موجود و مساعد بودن شرایط جوی ، مسیر ریلی میانه تا بستان آباد در 3 ماه نخست سال 96 به اتمام خواهد رسید.

 نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم با اشاره به این که در اجرای این طرح مشکل اعتباری نخواهیم داشت گفت : موضوع حمل و نقل ریلی از اولویت های دولت است و مسیر ریلی میانه - تبریز هم به دلیل جایگاه ویژه که در  اتصال شرق و غرب کشور به اروپا دارد برای دولت بسیار مهم است.

 معاون رئیس جمهور با اشاره به گزارش مسئولان این طرح افزود : زیر سازی و روسازی مسیر میانه تا بستان آباد  حدود 100 کیلومتر اجرا شده  و فقط کار 26 کیلومترش باقی مانده است.

 نوبخت خاطرنشان کرد : دولت در سال 96 برای چند بخش از جمله حمل و نقل ریلی ، محیط زیست و آب و فاضلاب بیش از 10 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی کرده است که بخش قابل توجه آن برای تکمیل شبکه های  حمل و نقل ریلی در نظر گرفته شده است.

وی افزود :  در این میان نیز آنچه در سال 95 برای مسیر ریلی میانه - تبریز در نظر گرقته شده بود 262 میلیارد تومان است که  به خاطر ضرورت و تسریع کار این مسیر ، این رقم با مطالبات گذشته به 375 میلیارد تومان افزایش یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان  از خریداری ریل خط‌آهن میانه ـ بستان‌آباد و بهره‌برداری از این پروژه تا پایان امسال خبر داد و گفت: کار زیرسازی این مسیر به پایان رسیده و عملیات ریل‌گذاری آغاز شده است.

اخلاقی ابراز امیدواری کرد که با توجه به اینکه کار زیرسازی این مسیر به پایان رسیده است عملیات ریل‌گذاری آغاز و تا پایان سال 95 به اتمام برسد و این مسیر برای جابه‌جایی مسافران در نوروز سال 96 قابل استفاده باشد.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های درجه سه این مسیر زودتر از ایستگاه‌های درجه دو آماده بهره‌برداری می‌شود٬ تأکید کرد: ساخت این خط ریلی خواست عمومی مردم تبریز و آذربایجان‌شرقی است و می‌تواند برای استفاده بیشتر مردم از راه‌آهن تأثیر بسزایی داشته باشد.

 دکتر جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی هم با اشاره به افزایش 43 درصدی اعتبار مصوب این طرح را از طرح های مهم و ملی کشور دانست و افزود : یکی از موانع اصلی در این حوزه مشکل اعتبار بود که  این مسئله مرتفع شده  است.

مسیر خط آهن تبریز ـ میانه که به طول 183 کیلومتر، ادامه راه‌آهن تهران ـ میانه است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی 5.5 ساعت کاهش می‌دهد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری 120 کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار