آیت الله آملی لاریجانی مطرح کرد؛

ما نمی‌گوییم دیپلماسی نداشته باشیم،‌ اما نگاه توحیدی نگاه استقلالی به اسباب ندارد

رئیس قوه قضائیه گفت: نگاه توحیدی فکر، عزت و زندگی انسان را تغییر می دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در سومین نشست هم اندیشی اساتید بسیجی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که امروز (پنج شنبه) در مجتمع فرهنگی_آموزشی آدینه برگزار شد، اظهار داشت: نگاه توحیدی در همه‌ی ساحت های اجتماعی، فردی و زندگی دخالت دارد، واقعیت این است که زندگی امروز ما با کسرت‌های بسیاری همراه است و این کسرت ها موجب غفلت می شوند و در   حیات معنوی انسان اثر گذار هستند.

وی افزود: گاهی این کسرت ها در ساحت دین، غفلت ایجاد می کنند و انسان را از مقتضایی که به آن تدین دارد، غافل می کنند.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: نکته ای که می تواند غفلت ها را از بین ببرد، نگاه سبب سوز توحیدی است .

آیت الله آملی لاریجانی گفت: ما در آموزه های دینی حیات اخروی را قبول داریم، نگاه توحیدی به فکر و روح ما سامان و به عمل انسانی و حرفه ما عزت می بخشد.

وی ادامه داد: نگاه توحیدی به انسان عزت می دهد و می توان گفت که ریشه و اصل این است که به یک مبدأ که همه وجودها به او قائم هستند، توجه کنیم، این حقیقت که همه چیز از او نشأت می گیرد و او  سلطان حقیقی است، نگاه توحیدی است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نگاه توحیدی عزت آور است و با اشاره به آیه ای از قرآن، افزود: "وَلِلَّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنين" با نگاه توحیدی انسان اینگونه عالم را می بیند.

رئیس دستگاه قضا به تبیین نگاه توحیدی پرداخت و توضیح داد: می توان گفت که ریشه و اصل این است که انسان به حقیقت مطلقی که مبدأ همه حقایق در عوالم مختلف است، توجه داشته باشد، صفت مطلقی که همه قدرت ها و همه وجود به او قائم است و همه حرکات از ناحیه اوست.

آیت الله آملی لاریجانی با قرائت فراز یا "يَا مَنْ كُلُّ شَيْ ءٍ قَائِمٌ بِه" در دعای جوشن کبیر گفت: در این فراز از دعای جوشن کبیر و همچنین در آیات قرآن این حقیقت که همه چیز به خداوند قائم است و از او منشأ می گیرد و سلطان حقیقی اوست، وجود دارد.

وی افزود: اگر در آیه شریفه "قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِی الْمُلْكَ مَن تَشَاء" که در برگیرنده این است که خداوند مالک تمام ملک و مالکیتش حقیقی است و نه اعتباری، از صمیم قلب نگاه کنیم، نگاه های امروز ما تغییر می کند. 

رئیس قوه قضائیه آنگاه به قرائت فرازهایی از دعای جوشن کبیر که به قائم بودن خداوند به همه چیز اختصاص دارد، پرداخت و ادامه داد: "يَا مَنْ كُلُّ شَيْ ءٍ هَالِكٌ إِلا وَجْهَهُ" این فراز از دعا به معنای این است، ای کسی که همه اشیاء معدوم اند، الا وجه؛ یعنی آنچه هست، ظهور حق است و این مقتضای این آیه شریفه از سوره حدید است که می فرماید:"هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیم" که مصداق یک نگاه توحیدی است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در قرآن نگاه توحیدی موج می زند، گفت: همه چیز ملک خداوند به معنای حقیقی است، این نگاه توحیدی که در قرآن و در کلام امیر المومنین(ع) موج می زند، این است که حقیقت خداوند، بلاحد است که هیچ حدی آن را محدود نمی کند.

رئیس قوه قضائیه در تفسیر بلاحد بودن حقیقت خداوند گفت: بلاحدی یعنی این که وجود نامحدود، جایی برای موجودات دیگر نمی گذارد، به مرحوم آقا سید قاضی طباطبایی که اهل معرفت بود، عرض کردند که معرفت لفظی که معروف است و اهل معنا از آن صحبت می کنند، آیا در قرآن آمده است که ایشان فرمودند: در کدام آیه نیامده است؟ یعنی اگر لوازم آیات قرآنی را اخذ کنیم، همه ما را به این نقطه می رساند که یک حقیقت متعالی و بی حد که همه قدرت ها و سلطنت ها به او منتهی می شود، در آن وجود دارد؛ اما اِشکال در این است که نگاه ما این نیست.

رئیس دستگاه قضا آیه الکرسی و آیه نور را سرشار از نگاه توحیدی دانست و افزود:"اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَکَةٍ زَیْتُونِةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَی نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیم". این آیه که بزرگان اهل معنا آثار و خواص عجیبی برای آن قائل هستند، عنوان می کند خداوند نور سماوات و ارض است.

آیت الله آملی لاریجانی در تفسیر کلمه نور در این آیه بیان داشت: در قرآنی که سراسر حقیقت است و باطل در آن راه ندارد، آیا نور می تواند پیدا نباشد؟ در این قرآن خداوند نور آسمان ها و زمین عنوان شده است و چرا ما این نور را که خود ظاهر چیزهای دیگر است، نمی بینیم و به آن توجه نمی کنیم؟

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: برادارن و خواهران گرامی! ما به دست خودمان کاری کرده ایم که ذهن، فکر و دغدغه هایمان و آن چه را که کسب کرده ایم، زنگار قلب‌هایمان شده است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: این افراد در روز قیامت از خداوند خود در حجاب هستند. 

وی با تأکید بر ضرورت توجه به نگاه توحیدی افزود: سخن این است كه خداوند خود را در قرآن این طور ترسیم و تصویر می كند، در كلمات پیامبر، در كلمات حضرت علی(ع) و در تعالیم ائمه اطهار( ع) این گونه حق متعال را عرضه می كنند و فلسفه نیز همین را می گوید.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: مقتضای ادله اثبات واجب، خصوصا در مبانی اصالت وجود، همین حقیقت است .

وی ترسیم نگاه توحیدی در زندگی را بسیار ضروری دانست و گفت: این نگاه باید در همه ساحت های زندگی انسان وجود داشته باشد، ما صبح از خواب برمی خیزد و نگاهی به این حقیقت نداریم، مشغول كار می شویم و باز هم نگاه به این حقیقت نداریم و همین طور تا شب كه می خوابیم، باز خیالاتی به ذهن آدمی می آید و نماز ما نیز نماز نیست.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح كرد: نگاه توحیدی زندگی انسان را عوض می كند و در همه جا اثرگذار است. 

وی افزود: امام خمینی (ره)، شخصی با این نگاه توحیدی بود و زمانی هم که فرمود "آمریكا هیچ غلطی نمی تواند بكند"، واقعا تعارف نبود .

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ویژگی های یک انسان موحد دارای نگاه توحیدی تصریح کرد: یک انسان موحد زمانی در قبال بمباران ها، تحریم ها و شیطنت ها به قدرت الهی باور دارد، این ها را ناچیز دانسته و صبر و توانایی و قدرت و اقتدار او نیز ناشی از همین است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: در این روایت كه از ابابصیر و به نقل از امام صادق(ع)  در "اصول كافی" آمده ، از امام(ع) سوال می شود كه حدِّ یقین چیست؟ امام فرمودند: حدِّ یقین این است كه با خدا و در كنار حق متعال از هیچ چیز نترسی.

وی با تأکید بر ضرورت تسری  این نگاه به سیاست خارجی کشور تصریح کرد: این نگاه كسانی كه تمام  ذهن و فكرشان این است كه با یك كشور قدرتمند ارتباط گیرند و فكر می كنند تمام مشكلات این گونه حل می شود، نگاه توحیدی نیست.

رئیس قوه قضائیه گفت: ما نمی گوییم دیپلماسی نداشته باشیم، چراكه حق متعال تكلیف كرده است به انسان ها كه اسباب آن چه را كه می خواهند، فراهم كنند، اما نگاه توحیدی، نگاه استقلالی به اسباب ندارد و  این نگاه که اسباب نتایج را خلق می كند، نگاه توحیدی نیست.

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه نگاه توحیدی در همه ساحت های حیات انسانی موثر است، تصریح کرد: این نگاه در زندگی شخصی، اجتماعی، سیاسی و در  اشتغال و حرفه موثر است و نگاه ما را به بیماری که نزد ما مراجعه می کند و پاداش هایی که توقع داریم و اخلاق حرفه ای تغییر می دهد و اثر آن در پزشکی بسیار زیاد است، وقتی نگاه توحیدی داشته باشیم، بیماری که به ما مراجعه می کند، او را یک مخلوق حق می بینیم، وقتی مراجعه می کند با نگاهمان به خداوند می‌گوییم که این مخلوق توست که در نزد او هستم.

وی افزود: اگر منصوب سلطان متدین و یا فرزند حاکم مسلمین مشکلی داشته باشد، نگاه ما به آن فرزند چگونه است؟ در این جا نگاه ما متفاوت است، پس در نظر داشته باشیم بیماری که به پزشک مراجعه می کند، مخلوق و منتسب به سلطان حقیقی است، در این جا گویی در هر قدمی به خداوند می‌گوییم که این بنده توست و من موظف هستم که هر چه از من برآید، برای عرض ادب به ساحت شما انجام دهم و در این جا داستان خیلی فرق می کند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: با نگاه توحیدی، ما ابزار و وسیله ای برای خدمت رسانی به خلق خداوند متعال هستیم و با این کار بستری برای تجلی رحمت خداوند فراهم می کنیم، ما بستر و استعدادی برای ظهور حق هستیم، فعل و کار ما در واقع ظهور قدرت ها و استعدادهایی است که خداوند اعطا کرده است و این تأثیری عجیب در نگاه به خود و پاداش هایی که توقع داریم، می گذارد، وقتی کسی به ما مراجعه می کند و ما مبلغی را طی قرارداد نانوشته از او می گیریم که پاداش ما می شود، ممکن است توجه یک پزشک بر این باشد، شاید در کشورهایی که مادی فکر می کنند، این گونه باشد، برای شما طبیعتا این گونه نیست، کمک رسانی به خلق، در منظر شما وجود دارد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: نگاه توحیدی ظهور پاداشش در عوالمی است که از این سنخ نیست، انسان موحد باور دارد که مسیر بی نهایتی در مقابل خود دارد و با هر قدمی به موت نزدیک می شود و در نهج البلاغه، امام علی(ع) دائما این مسأله را به اصحاب خود گوشزد کرده است و واقعیت غیر از این نیست، ما با هر نفسی به موت نزدیک می‌شویم و توجه نداریم، انسان از نگاه یک موحد با موت از بین نمی‌رود، انسان در عوالم خود سیر می‌کند و خود حقیقی اش به حیات ادامه می دهد، بنابراین توشه انسان همین خدمت هایی است که می‌کند، انسان اگر با این نگاه قدمی برای خدمت به خلق بردارد، چه آثار عجیبی برای او دارد.

وی افزود: همه ما با کوله بار خود و تنها به سوی خداوند می‌رویم و این جمعیت ها در آن عوالم از ما جدا می‌شوند،  "دعای ابی حمزه" تعبیر زیبایی دارد مبنی بر اینکه آن وقتی که من عریان برانگیخته می‌شوم، در این جا برانگیختگی معنایش عدم نیست؛ این خطاب قرآنی است به همه انسان ها که ای انسان ها همه به سوی حق تعالی با تلاش می روید، یعنی یکی از معارف بلند قرآنی این است که انسان ها همه به سوی حق تعالی سیر می کنند، آیات قرآنی بارها می گوید که برگشت انسان ها به سوی خداوند است و جزای ما همان اعمالی است که انجام داده‌ایم و حقیقت عمل در باطن ما آثار خود را می گذارد و لایه های وجودی و کتابِ نفس ما باز می‌شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: در روز قیامت کتابی برای انسان باز می‌شود و آن وقت خطاب می‌شود که انسان کتابت را بخوان و امروز خودت حسابگر خودت هستی، این آیات عجیب قرآنی است، مرحوم علامه طباطبایی گفت: در این جا حساب عبارت است از ظهور نتیجه، وقتی کتاب نفس انسان گشوده می‌شود، حساب انجام می‌گیرد و خود انسان حسابرسی می‌کند.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: پاداش کار پزشک را می‌شود این گونه نگاه کرد که من با نگاه موحدانه کاری می‌کنم که آن کار عبارت است از خدمت به خلقی که به سلطان حقیقی منتسب است و خداوند آن ها را دوست دارد و آن ها نیز خداوند را دوست دارند. 

وی گفت: اینکه بنیان ارزش‌های پزشکی از کجا می‌آیند، بحث فوق العاده فنی و نظری است، در واقع سیستم هایی که برای اخلاق پزشکی ترسیم می‌شود، هر کدام نیازمند یک بحث مهم و اخلاقی است، ما می گوییم لذتِ خدمت به خلق و ترحم به انسانی که مشکل دارند، قضایایی است که با اخلاق ارتباط دارند و در درجه اول هستند. 

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: ما از نظر توحیدی در این جا حرف داریم و حرفمان هم مربوط به فلسفه اخلاق است، برخی از نویسندگان غربی چهار ارزشِ توجه به منافع بیمار، عدم اضرار به بیمار، استقلال بیمار در انتخاب این که بخواهد درمان بشود یا خیر  و بحث عدالت را مطرح کرده اند؛ اما سوال اصلی اینجاست که ضامن اجرای اخلاقیات در جامعه چیست؟ اخلاق سکولار ضامن اجرا ندارد، مگر قوانین که آن قوانین هم اخلاق درست نمی کند، در واقع قانون الزام می کند، برخی از علما و فیلسوفانِ حقوق، بحث مهمی راه انداخته اند که آیا ما اخلاقیات را با قانون الزامی کنیم و برخی نیز می گویند این حرف ها معنا ندارد. 

وی افزود: اگر کسی عدالت و ایثار نمی کند، ضمانت اجرای آن کجاست؟ در عالم پزشکی این ضمانت کجاست؟ برخی از علمای ما می‌گفتند منشأ و مبدأ اخلاقیات مدح و ذم جامعه است، اما از نگاه توحیدی همه امور ضامن اخلاقیات است، اخلاقیات باطن ما را می‌سازد و کتاب نفس ما را می‌نویسد و از این عالم که رفتیم، همین کتاب پیش روی ما باز می‌شود.، به ما با کارهایی که انجام داده ایم، جزا داده می شود، نه این که مثل آن را به ما دهند، کسانی که اهل کار درست هستند، در آن عوالم حقیقی هر آن چه بخواهند برایشان حاضر است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ضمانت اجرای اخلاقیات ما نگاه توحیدی است، حق متعال عوالم را برای انسان گشوده است و ما با هر قدمی که برمی داریم، وجود خودمان را می‌سازیم، اگر اهل ایثار و یا خدای نکرده اضرار به مردم یا حرام‌خوری یا حب دنیا باشیم، همان گونه وجودمان ساخته می‌شود.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: اگر کسی در این دنیا کور باشد، در آن جا هم کور است، هر چه در این جا ساختیم، آن جا حاصل می‌شود، این نگاه توحیدی در سیستم‌های فکری، فلسفه و عرفان و ساختار حکومتی ما وجود دارد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی نظامی است مبتنی بر توحید افزود: اصل دوم قانون اساسی می‌گوید این حکومت بر اساس لا اله الا الله است؛ یعنی بنیاد حکومت جمهوری اسلامی نگاه توحیدی است، نگاه توحیدی ساختار حکومت را تغییر می دهد و  زندگی شخصی، حرفه ای و اجتماعی و حیات سیاسی را نیز عوض می کند، من فکر می‌کنم یکی از محرومیت های ما عدم توجه به این مسئله است.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: خداوند می‌گوید من نور ظاهر و باطنم و این در حالی است که ما بی توجهی می‌کنیم و در روز و شب در فکر دیگری هستیم، از خداوند می‌خواهم قلوب همه ما را به انوار معرفت و محبت و یاد خود زنده بدارد،  یکی از روایات زیبا این است که تفکر درباره موت از افضل عبادات است، چون انسان‌ها را به این نگاه توحیدی متوجه و آن ها را بیدار می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار