یزد؛

اختصاص 35 میلیارد تومان برای توسعه اهداء سلول های بنیادی خونساز

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران دریزد گفت:با تلاش های دولت یازدهم، 35 میلیارد تومان از سوی وزارت بهداشت برای توسعه اهداء سلول های بنیادی خونساز اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ علی اکبر پورفتح الله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: با تلاش های دولت یازدهم، 35 میلیارد تومان از سوی وزارت بهداشت برای توسعه اهداء سلول های بنیادی خونساز اختصاص یافته و میزان نمونه های این سلول ها در مراکز اهداء به هفت هزار مورد رسیده که امید آن می رود تا پایان سال 96، شبکه بانکی این سلولها به 100 هزار نمونه برسد و حداقل 50 درصد نیاز بیماران تامین شود.

   پورفتح الله  افزود: توانمندی کشور در تولید پلاسما موجب شده در خرید داروهای مشتقات پلاسما 17 میلیون دلار صرفه جویی حاصل شود.

وی در سی و دومین اجلاس مدیران انتقال خون سراسر کشور در یزد با تشریح توانمندی های کشور در تولید پلاسما و محصولات خونی افزود: در گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران در زمینه تولید دارو از مشتقات پلاسما و توانایی تولید پلاسمای استاندارد از جایگاه خوبی برخوردار است.

وی از قابلیت تولید 200 هزار لیتر پلاسما تا پایان سال آینده در کشور خبرداد و گفت: این رقم در سال 1400 به حدود یک میلیون لیتر خواهد رسید. 

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان این که با فراهم سازی زیرساخت های لازم بزودی مراکز انتقال خون در استان ها به مراکز جامع اهداء خون تبدیل می شود، افزود: در این مراکز علاوه بر امکان اهدای خون کامل، اهدای پلاسما، پلاکت و سلول های بنیادی نیز فراهم می شود.

وی اهداء سلول های بنیادی خونساز را هزینه بر دانست و اظهار کرد: برای هر مورد پذیره نویسی داوطلبان اهداء سلول های بنیادی خونساز حدود 350 هزار تومان اعتبار نیاز است که در گذشته امکان تامین این بودجه فراهم نبود.

وی اظهار کرد: دولت یازدهم در سال 92 سازمان انتقال خون را با 210 میلیارد تومان بدهی تحویل گرفت اما در سه سال تصدی دولت تدبیر و امید همه بدهی های این سازمان پرداخت شده است .

پور فتح الله تصریح کرد: به دلیل این بدهی ها امکان خرید تجهیزات مورد نیاز برای سازمان انتقال خون وجود نداشت اما اکنون تجهیزات و کالاهای مورد نیاز برای یکسال آینده تهیه و ذخیره شده است.

سی و دومین اجلاس مدیران انتقال خون کشور با حضور معاونان، مشاوران و مدیران انتقال خون کشور به مدت سه روز در یزد ادامه دارد.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار