قم؛

برگزاری نشست موضوعی احیای بافت شهری

نشست موضوعی احیای بافت شهری با رویکرد بررسی معضلات معماری و شهرسازی امروز کشور و قم با حضور کارشناسان معماری و شهرسازی در شهرداری قم برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛سلسله نشست‌ موضوعی احیای بافت با موضوع نقش مشارکت در حفظ و احیای سرمایه‌های تاریخی و بازآفرینی محله‌های شهر قم در راستای فرهنگ‌سازی مردم، مسئولان و متخصصان با رویکرد مروری بر تجارب تاریخی گذشته و هویت تاریخی شهرها عصر امروز در تالار رضوان شهرداری قم برگزار شد.

در این نشست به بررسی معضلات معماری و شهرسازی امروز کشور و قم و نیز راه‌های برطرف شدن این معضلات پرداختند.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) در این نشست با اشاره به طرح تفضیلی شهر قم گفت: طرح تفضیلی قم از پنج سال گذشته آغاز شده و قم تنها شهری است که نسبت به این امر اقدام کرده است در حالی‌ که سایر شهرها تنها طرح‌های گذشته خود را بازنگری کرده‌اند.

 خاکی بیان اینکه طرح تفضیلی شهر مجدداً در حال تهیه شدن است افزود: سایر شهرها تنها طرح‌های گذشته خود را بازنگری کرده‌اند و از زمان تصویب طرح به مسائل موضعی و موضوعی به‌ویژه بافت‌های فرسوده و تاریخی توجه کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه قم تلاش بسیاری در زمینه احیا بافت فرسوده داشته است گفت: درحالی‌که بیشتر شهرهای کشور در پی احیای بافت‌های فرسوده نبوده‌اند در قم اقدامات خوبی در این زمینه انجام‌ شده است.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: مسیر نوسازی بعد از بیت‌النور به آب‌انبار لب چال  و پس از آن به گذر شاه حمزه، بازار کهنه و چهل اختران می‌رسد، و با رسیدن به بیت امام خمینی(ره) و گذر سلماسی پایان می یابد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم هم با اشاره به برگزاری چهارمین دوره کنگره معماری و شهرسازی خاطرنشان کرد: سه دوره قبل در شهر بم برگزار شد و  در برهه‌ای از زمان مغفول مانده بود اما امسال این کنگره به‌صورت همزمان با دیگر شهرهای کشور برگزار می‌شود.

کاووسی با تأکید بر اینکه محورهای این کنگره بر اساس مسائل روز جامعه انتخاب‌شده است گفت: حوزه‌های فرهنگی طبیعی، شهرها و روستاهای تاریخی، سازه در معماری و شهرسازی تاریخی، میراث معماری و شهرسازی مدرن، میراث آب و کشاورزی، راه‌های فرهنگی و عناصر وابسته جزو محورهای این کنگره است.

وی برگزاری جلسات با مسئولان استان، علما و مراجع را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: همگان با این که معماری اصیل ایرانی و اسلامی در سال‌های اخیر و در اغلب شهرهای بزرگ مورد غفلت واقع شده است، سبک‌های غربی به معماری ایرانی اسلامی ورود پیدا کرده است.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی قم با بیان اینکه مهلت ارسال آثار به کنگره تاریخ معماری و شهرسازی تا اول دی‌ماه بوده است، خاطرنشان کرد: مقالات چاپ شده در سه دوره گذشته، منبع بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی معماری و شهرسازی کشور بوده است. دبیرخانه این کنگره در خانه تاریخی زند تشکیل شده و کنگره در 30 دی‌ماه در تالار شهر قم برگزار می‌شود.

کاووسی هدف برگزاری کنگره معماری و شهرسازی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: مشارکت بخش اعظم مدیران شهر و توجه به مباحث معماری و شهرسازی از اهداف برگزاری این کنگره است، و تلاش ما این است که با فراهم کردن شرایطی،عزم آن‌ها برای حفظ و نگهداری معماری قدیم کشور بسیج شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم نیز در این نشست با اشاره به اینکه قم شهرنشین‌ترین استان کشور است اظهار داشت: 96 درصد جمعیت استان در شهر، و کمتر از 3 درصد جمعیت استان در روستاها هستند.

صبوری با بیان اینکه روند رشد جمعیت در قم متغیر بوده است، افزود: رشد 11 درصدی جمعیت در دهه 60 نیازمند پیش‌بینی زیرساخت‌های لازم بوده است درحالی‌که رشد جمعیت به مرور کاهش یافت و به میزانی که پیش‌بینی‌شده بود، نرسید.

وی با بیان اینکه آخرین طرح جامع قم، طرح ساختاری و راهبردی است، گفت: در این طرح محدوده شهر قم کاهش یافت. از سال 1370 تاکنون نیز محدوده قانونی شهر به دلیل بلندپروازی‌ها در طرح جامع قبلی که مصادف با روند رشد جمعیت در دهه 60 بود،13 حدود هزار هکتار باقی ماند.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به قرارگیری حرم مطهر در دل بافت تاریخی و فرسوده  شهر قم، گفت: به این منظور، احیای بافت تاریخی قم اهمیت بیشتری دارد.


انتهای پیام/ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار