مراسم جشن کریسمس در دنیا + عکس

امشب شب جشن کریسمس یا نوئل در جهان مسیحی است. البته کاتولیک ها و پروتستان ها شب 24 دسامبر را به عنوان میلاد حضرت مسیح جشن می گیرند. ارتدکس ها و گریگوری ها ششم ژانویه را روز میلاد حضرت مسیح می دانند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در هر کشوری جشن کریسمس مطابق سنن آن کشور برگزار می شود.

مراسم جشن کریسمس در دنیا + عکس

گزارشی کوتاه در مورد مراسم جشن کریسمس در نقاط مختلف جهان:

آسیا:

در آسیا تعداد مسیحیان به نسبت جمعیت این قاره پهناور اندک است. در ژاپن که اکثر جمعیت آن پیرو آیین شینتوئیسم هستند جشن نوئل یا کریسمس جنبه مذهبی ندارد. مردم به یکدیگر هدیه می دهند و فردای شب کریسمس تعطیل عمومی است.

مراسم جشن کریسمس در دنیا + عکس

رستوران های زنجیره ای فست فود KFC (کنتاکی فراید چیکن) مرغ و بوقلمون های درسته سوخاری شده را به مشتریان ژاپنی خود عرضه می کنند و آنها نیز این غذا را همراه با برنج مشهور صورتی خود می خورند.

سنتی تقربا مشابه در کره جنوبی وجود دارد. چند سال پیش یک کاربر اینترنتی کره ای در پیامی پیشنهاد داد که سپری کردن کریسمس به تنهایی غم انگیز است. این پیام با استقبال زیادی در کره جنوبی مواجه شد و امروز کریسمس در این کشور به تجمع انبوه مردم و افراد مجرد تبدیل شده است.

مراسم جشن کریسمس در دنیا + عکس

در چین نیز تعداد مسیحیان به نسبت جمعیت این کشور اندک است. در خانواده های مسیحی چینی کم و بیش سنن معمول رعایت می شود: خوردن بوقلمون، دادن هدایا و فوت کردن شمع ها.

آفریقا:

جشن کریسمس یا نوئل تقریبا در همه نقاط آفریقا جشن گرفته می شود. اما نکته مهمی در مراسم جشن نوئل در آفریقا وجود دارد و آن گرمای هوا است. به همین دلیل در این قاره درخت کاج نادر است و به جای این درخت مراسم جشن زیر درختان نارگیل برگزار می شود.

مراسم جشن کریسمس در دنیا + عکس

در اغلب کشورهای آفریقایی اعضای خانواده دور هم جمع می شوند. کلیسا ها ، منازل و حتی درختان گرمسیری با لامپ ها یا حباب های رنگی تزیین می شوند. دادن هدیه و انواع شیرینی جات مرسوم است.

آمریکای لاتین:

در مکزیک جشن کریسمس با شکوه زیادی برگزار می شود. غذاهای ویژه که در جمع اعضای خانواده صرف می شود. در هر خانه ای ماکت محل تولد حضرت مسیح ساخته می شود. با این حال ، نمادهایی ویژه این کشور وجود دارند از جمله خروس به نشانه خبردهنده تولد. اما بوقلمون ، در مکزیک بوقلمون شکلاتی خورده می شود که تلخ ولی خوشمزه است.

مراسم جشن کریسمس در دنیا + عکس

در گواتمالا مراسم نوئل تقریبا مشابه مکزیک است.

مراسم جشن کریسمس در دنیا + عکس

در برزیل برخلاف سایر کشورها جشن کریسمس به طور جمعی اما بیرون از خانه برگزار می شود.

آمریکای شمالی:

در ایالات متحده آمریکا کریسمس را جشن می گیرند اما جشن "تنکسگیوینگ" یا جشن شکرگزاری جنبه مهمتری داشته و در واقع این جشن را به عنوان پایان سال برگزار می کنند. این سنتی است که از نخستین مهاجرین به جا مانده است و در آن بوقلمون خورده می شود.

مراسم جشن کریسمس در دنیا + عکس

روز کریسمس میلاد حضرت مسیح به طور خصوصی تر برگزار می شود.

مراسم جشن کریسمس در دنیا + عکس

برخلاف سایر کشورهای جهان که هدایای نوئل در شب 24 دسامبر داده می شوند در آمریکا این کار در روز 25 دسامبر انجام می شود.

اروپا:

در اروپا سنت جشن کریسمس در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و بستگی به مذهب اکثریت جمعیت کشور دارد ، کاتولیک، پروتستان یا ارتدکس.

مراسم جشن کریسمس در دنیا + عکس

در برخی از کشورها از جمله لهستان جشن نوئل دارای جنبه مذهبی واقعی است. اکثر مردم لهستان کاتولیک بوده و هرگز حکومت های کمونیستی این کشور موفق به از بین بردن علائق دینی لهستانی ها نشدند.

مراسم جشن کریسمس در دنیا + عکس

در لهستان رسمی پسندیده وجود دارد که براساس آن دور میز شام خانوادگی یک صندلی اضافی و بشقاب غذا گذاشته می شود تا اگر فردی سرزده یا به طورگذری وارد خانه شد جایش محفوظ باشد.

در کشورهای ارتدکس مذهب اروپا مانند یونان ، اوکراین یا روسیه جشن میلاد حضرت مسیح در ششم ژانویه برگزار می شود.

جهان اسلام:

در جوامع مسیحی کشورهای مسلمان جشن کریسمس در داخل خانه و بین اعضای خانواده برگزار می شود.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار