هشدار! آنفلوآنزای مرغی در حال انتشار

برخی منابع خبری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان در یک واحد مرغداری در استان گلستان، یک واحد در قزوین و نیز دو تالاب میانکاله و میقان در استان مرکزی خبر می دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی منابع خبری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان در یک واحد مرغداری در استان گلستان، یک واحد در قزوین و نیز دو تالاب میانکاله و میقان در استان مرکزی خبر می دهند.

مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی کشور این خبر را تایید و اعلام کرده که بر اساس گزارش بازرسان دامپزشکی یک واحد مرغداری در قزوین و یک واحد نیز در استان گلستان به ویروس آنفلوانزای H۵N۸  آلوده شده است.

خلج توضیح داده است: از آنجا که پرندگان مهاجر عامل اصلی انتقال بیماری هستند، کارشناسان سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست در مشاهدات و نتایج آزمایشات از دو تالاب میانکاله در استان گلستان و تالاب میقان در استان مرکزی وجود این بیماری اثبات شده است.

برخی خبرگزاری ها و سایت  های خبری نیز از لاشه های نزدیک به هزار پرنده  در ساحل تلاب میقان اراک گزارش های تصویری منتشر کرده اند.

در هشدارهای اعلام شده از سوی دامپزشکی کشور آمده است، صیادان از شکار پرندگان وحشی مهاجر خودداری کنند و مردم هم این پرندگان را از بازارهای محلی به ویژه در استان های گلستان و گیلان خریداری نکنند.

سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرده است که مرغداری ها به محض مشاهده بیماری در واحد پرورشی، موارد را به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند.

همچنین از مرغداران خواسته شده به هیچ وجه از ماشین مشترک برای حمل تخم مرغ و گوشت مرغ و یا نهادهای دیگر مثل کود و آب استفاده نکنند و با رعایت این نکات انتشار و تلفات بیماری را به حداقل برسانند.

سازمان دامپزشکی کشور از مصرف کنندگان هم خواست تخم مرغ و گوشت مرغ را از مراکز مجاز خریداری و بدون نگرانی مصرف کنند.

پیش از این هم اسماعیل مهاجر، مدیرکل محیط زیست گلستان اعلام کرده بود به دلیل شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان وحشی پروانه شکار پرندگان وحشی در استان گلستان لغو است.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.