یزد؛

آژیر خطر نابودی سفره های آب

دشت یزد - اردکان با پدیده کاهش کمی وکیفی آب های زیرزمینی روبرو است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمدرضا حکیمی مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت:  به دلیل استمرار افت سطح آب زیرزمینی دراین دشت با پدیده نشست زمین و کاهش کمی وکیفی آب های زیرزمینی روبرو هستیم.

حکیمی افزود:متوسط کسری مخزن آب در دشت یزد-اردکان که 75درصد تراکم جمعیتی استان را در خود جای داده سالانه حدود 95 میلیون مترمکعب است.

 وی ادامه داد: درحوزه سیاسی شهرستان مهریز در دشتهای بهادران، ارنان –دهج و بخشی از دشت یزد- اردکان قراردارد که بیشترین حجم کسری مخزن استان مربوط به دشت یزد- اردکان است.

 مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزدگفت: بیشترین مراکز صنعتی استان در این دشت به عنوان مهمترین و حیاتی ترین دشت استان قراردارد که به دلیل افت شدید سطح آب زیرزمینی از سوی وزارت نیرو ممنوعه بحرانی اعلام شده است.

حکیمی در ادامه با تشریح طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: با توجه به خشکسالی های پی در پی و روند کاهش نزولات جوی، برای نجات سفره های آب زیرزمینی و حیات استان اجرای این طرح ضروری است .

این مقام مسئول لازمه اجرای کامل طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را همکاری تمام دستگاه ها و مردم دانست و افزود: در واقع بحران کم آبی باید دغدغه همه مردم و مسئولان باشد تا با همکاری یکدیگر بتوانیم منابع آب زیرزمینی را حفظ کنیم.

درادامه این جلسه فرماندار و رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مهریز با تأکید بر اجرای کامل طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی دشت های بهادران و ارنان – دهج با رعایت ضرورت هایی که پیش بینی شده امکان پذیر است.

سیدمحمد رستگاری با اشاره به مشکلات پرداخت تسهیلات آبیاری تحت فشار، گوراب ها و استخرهای ذخیره آب افزود: یکی از مصوبات شورای حفاظت از منابع آب استان، رعایت حقابه های منابع آبی روستاهای پایین دست است.

وی اضافه کرد: این مصوبه با توجه به استمرار خشکسالی و به منظور رعایت حقابه منابع آب زیردست، رهاسازی آب استخرهای ذخیره آب ساخته شده در مناطق کوهستانی بالادست شیرکوه ، جلوگیری از آبگیری این استخرها در سال های آینده و ممانعت از ورود آب رودخانه به آنها ضروری است و بایستی با جدیت از سوی ارگان های ذیربط پیگیری و اجرا شود.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مهریز نیز گفت: براساس مصوبات شورای عالی آب و ابلاغ وزارت نیرو برای تمامی دشت ها حجم آب قابل برنامه ریزی محاسبه و ضرورت دارد بیشتر از حجم آب قابل برنامه ریزی تعیین شده ،آب از آبخوان ها برداشت نشود .

محمدعلی فهیمی افزود: برای هر دشت به منظور تمامی مصارف اعم از شرب، صنعت و کشاورزی حجم مشخصی به عنوان آب قابل برنامه ریزی در نظر گرفته شده که برای رسیدن به این حجم گزینه هایی اعم از انسداد چاههای غیرمجاز، جلوگیری از برداشت بیش از پروانه چاههای مجاز، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاهها و اصلاح و تعدیل پروانه چاهها در دستور کار شرکت آب منطقه ای یزد قرار دارد.

وی بر ضرورت اجرای کامل مصوبات شورای حفاظت منابع آب شهرستان به منظور کاهش تبعات زیانبار بحران خشکسالی و افت سطح آب در سفره های آب زیرزمینی تأکید کرد.

در ادامه این جلسه به منظور تقویت سفره های آب زیرزمینی طرح خاموشی زمستانی چاه های کشاورزی دشتهای ارنان – دهج و بهادران به تصویب رسید.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار