رشد بی رویه تعداد دانشجو فساد علمی به وجود آورد

موسس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری گفت: برای اولین بار بخش علمی دچار آلودگی غیراخلاقی شد که با گسترش پیش از اندازه دانشگاه‌ها، افزایش ظرفیت جذب دانشجو و بی تدبیری ها این فساد علمی به وجود آمد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی معین موسس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری در نشست خبری کنگره بین‌المللی اخلاق در علوم و فناوری که در محل این انجمن برگزار شد، اظهار کرد: انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری یک موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال 83 با مجوز وزارت علوم برای تقویت بهره برداری از علم تاسیس شد تا با توجه به ارزش ها و اخلاق بر علم، بهره وری و تاثیرگذاری بیشتری از مباحث علمی دریافت کنیم. 

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها مبدا همه تحولات و منشا پیشرفت کشورها هستند، تاکید کرد: در صوت بی توجهی به اخلاق در مباحث علمی به جای پیشرفت، پس رفت را شاهد خواهیم بود در همه زمینه‌ها اخلاق تاثیر گذار است که نگاه جدی به اخلاقیات اجتماعی از جمله اخلاق در جامعه، فرهنگ و اقتصاد اهمیت زیادی دارد. 

معین با تاکید بر اولویت اخلاق بین دانشگاهیان، فناوران، دانشجویان و دانش آموزان، تصریح کرد: اخلاق در ایران با غفلت عمومی در سطح مسئولان و مردم واقع شده که نیاز به توجه بیشتر در همه زمینه‌های جامعه دارد. 
 
موسس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری اظهار داشت: نخستین همایش بین المللی اخلاق در فناوری در سال‌ 85 و همایش ملی اخلاق در منطقه با حضور 9 کشور، یونسکو و فرهنگستان پزشکی در سال 86 برگزار شد که کنگره بین المللی اخلاق در علوم و فناوری اولین کنگره مستقل انجمن است و در آذر سال 96 در آستانه میلاد پیامبر اکرم برگزار شود. 
 
وی با اشاره توجه به موضوع اخلاق و زندگی پیامبر اسلام، گفت: جامعه آرمانی یک جامع اخلاقی است که امروز با این جامعه فاصله زیادی گرفتیم و فساد را در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد، سیاست و جامعه شاهد هستیم و با کلماتی از جمله اختلاس، تهمت، دروغ و ریا سرکار داریم. 
 
معین با انتقاد از شیوه چاپلوسی و تملق و برداشت‌های غلط از دین، تاکید کرد: در بخش فرهنگی بی اخلاقی به دلیل بد معرفی شدن دین جوانان را دچار بی هویتی، حس پوچی و فرار مغزها کرده که در ادارات نیز کم کاری، رانت خواری و رشوه از مشکلات اخلاقی این دوره است. 
 
وی با اشاره به مشکل اخیر پیش آمده در مقالات علمی کشور از سوی نشریه نیچر تصریح کرد: برای اولین بار بخش علمی دچار آلودگی غیر اخلاقی شد که با گسترش پیش از اندازه دانشگاه‌ها، افزایش ظرفیت جذب دانشجو و بی تدبیری ها این فساد علمی به وجود آمد. 

موسس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری درباره مکانیزم های جلوگیری تقلب در مقالات علمی کشورهای پیشرفته، گفت: ما در زمینه نرم افزار مصرف کننده هستیم که باید نرم افزارهای پیشرفته را در اختیار بگیریم و با اجرای سیاست‌های مدون سنجیده در نظارت، زمینه این تقلبات را فراهم نکنیم. 

وی با بیان اینکه یک دانشمند هیچ وقت دچار فساد علمی نمی‌شود، اظهار داشت: در دولت قبل 20 هزار استاد جذب دانشگاه شد که بررسی‌های لازم برای این کار صورت نگرفت و تعداد 2.5 میلیون دانشجو در سال 84 به 4.5 تا 5 دانشجو در سال 92  افزایش پیدا کرد که این رشد 200 درصدی مشکلات اخلاقی در جامعه و بخش علمی کشور پدید آورد. 
 
معین با اشاره به شیوع آسیب‌های اجتماعی با توجه به شاخص های فقر، تبعیض، بی عدالتی، بیکاری جوانان، خشونت، بزهکاری، اعتیاد و طلاق در جامعه، تصریح کرد: بی اعتمادی عمومی و سوء ظن انسجام کشور را از بین می‌برد که در راس آسیب‌های اجتماعی، مشکلات اخلاقی قرار دارد و باید توجه به این مشکلات اولویت همه کارها باشد تا تلاش‌ها به ثمر نشیند. 
 
وی افزود: هدف از برگزاری این کنگره بحث علمی اخلاقی است که در راستای مطالعه پژوهش و پیمایش فرهنگی، آسیب شناسی و بررسی می‌شود که جمع زیادی از محققان در طول سه تا پنج روز شبکه‌ای را در راستای ارتقای اخلاق شکل می‌دهند و با دعوت از دانشمندان شاخص کشورهای دیگر این کنگره هر چند سال یک بار در سطح بین المللی برگزار می‌شود، از سه سطح شکل گرفته و در سطح تخصصی کمیته علمی و اجرایی فعالیت می‌کنند. 

موسس انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری تصریح کرد: توجه به اخلاق در مباحث علمی نیاز به سیاست گذاری دارد که مواردی مانند استخدام استاد، ساعت کار، مشکلات اقتصادی اساتید و عوامل ارتقای استاد  نیاز به ضوابط دارد که به دلیل افزایش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های و ظرفیت این مراکز زمینه ساز ایجاد تقلب در پایان نامه‌ها و مقالات علمی را فراهم می‌کند. 
 
وی با اشاره به اهداف شکل‌ گیری دانشگاه علمی کاربردی بیان کرد: این دانشگاه اکنون به سمت مباحث علمی به جای کاربردی رفته که نشان از ضعف برنامه‌ریزی در مباحث درسی و آموزشی آن دارد.

در ادامه نجفقلی حبیبی رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی و نایب رییس انجمن اخلاق در علوم و فناوری با اشاره به محورهای کنگره، اظهار کرد: در گذشته بیشتر به اخلاق فردی توجه می‌شد که امروز نیاز به اخلاق در سطح اداری و اجتماعی کشور احداث می‌شود. 
 
وی با بیان اینکه کپی و تقلب در پایان نامه‌های دانشجویی یکی از معضلات کشور است، تصریح کرد: به دلیل اینکه تکنولوژی و نرم افزار مناسبی برای  بررسی پایان نامه‌ها و مقالات اساتید و دانشجویان نداریم این مشکلات پدید می‌آید که در تمام علوم نیازمند اخلاق هستیم و توجه به اخلاق توسط رسانه‌ها باید به سطح جامعه کشیده شود تا از این پیامدها و خسارت‌ها در کشور جلوگیری کنیم. 
 
احسان شمشی گوشکی مسئول کمیته اجرایی کنگره اخلاق در علم و فناوری نیز با بیان اینکه مطرح شدن مباحث اخلاقی در سطح اجتماعی اهمیت زیادی دارد، گفت: دبیرخانه کنگره در انجمن اخلاق تشکیل شده که این برنامه از تاریخ 13 تا 17 آذر سال 96 در سالن کتابخانه ملی و در سطح بین المللی برگزار می‌شود و وزارت علم، بهداشت و تمام نهادهای علمی از آن حمایت می‌کنند. 
 
وی درباره اهداف اصلی برگزاری این کنگره اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری کنگره این است که تمام ذینفعان اخلاق در علم و فناوری گرد هم بیایند که در حوزه اخلاق پزشکی و اخلاق پژوهش کمیته‌ها در گذشته شکل گرفته که می‌توانند تجربیات خود را منتقل کنند. 
 
مسئول کمیته اجرایی کنگره اخلاق در علم و فناوری با اشاره با اشاره به نشست امروز وزیر بهداشت، علوم و دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این جلسه به دلیل اهمیت نیاز اخلاق در بوده که باید در این زمینه گفتمان شکل بگیرد و یکی از معضلات اخلاقی امروز این است که نسبت به مشکلات اخلاقی حساس نیستیم که باید با دخالت رسانه‌ها در سطح جامعه مسئولان و مردم را به موضوعات اخلاقی حساس کرد. 
 
وی با بیان اینکه جامعه نیازمند حساس شدن به موضوعات اخلاقی است، تصریح کرد: وقتی در جامعه فساد باشد نخبگان باید از اخلاق حمایت کنند که فساد در حوزه علمی و مباحث فناوری مانند داستان گندیدن نمک است که باید آخرین مرحله فساد در موضوعات علمی باشد. 
 
شمسی کوشکی با تاکید بر اینکه اخلاق باید از پژوهش ، فناوری و جامعه دانشگاهی آغاز شود، بیان کرد: توجه به اخلاق و فناوری‌های نوین از جمله ژنتیک، نانو، فناوری اطلاعات اهمیت زیادی دارد، زیرا این علوم به تازگی شکل گرفتند که در زمینه فناوری اطلاعات شرکت‌های فعال در این زمینه با فراهم کردن محیطی هوشمند اطلاعات زیادی از افراد را جمع آوری می‌کنند. 
 
مسئول کمیته اجرایی کنگره اخلاق در علم و فناوری، اظهار داشت: باید با مشارکت همه نخبگان و مسئولان، مسائل غیر اخلاقی از کشور پاک شود و در حوزه علم و اخلاق نیز همانند دیگر حوزه‌ها فعال باشیم.   

شمسی گوشکی درباره مشکلات اخیر ایجاد شده در مقالات علمی ایران در عرصه بین‌الملل گفت: پژوهش و تحقیق مانند هر کاری نیازمند مکانیسم‌های کنترلی مخصوص است که در کمیته اخلاق در پژوهش ابتدا باید پایان‌نامه و تحقیق ثبت شود و سپس از آن دفاع کرد و در کشور باید کمیته‌های اخلاق در پژوهش در همه سطوح و رشته‌ها ابعاد قانونی پیدا کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار