نشانه‌های دقیق تخمدان پلی‌کیستیک؛

این علایم در زنان از افزایش هورمون‌های مردانه خبر می‌دهد

رویش موهای زائد به خصوص بر روی صورت یکی از نشانه‌های افزایش هورمون مردانه در زنان محسوب می‌شود.

شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: علل مختلفی در افزایش هورمون مردانه (تستوسترون و ترکیبات وابسته به آن) نقش دارند که از شایع ترین این علل می توان به کم‌کاری تخمدان یا تخمدان پلی‌کیستیک اشاره کرد.

وی در خصوص بیماری تخمدان پلی کیستیک اظهار داشت: در این عارضه تخمک گذاری ماهانه به طور منظم انجام می شود و در چرخه قاعدگی زنان اختلال به وجود می آید که این امر در نهایت منجر به افزایش هورمون های مردانه می شود.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه برخی از تومورهای تخمدانی (توده های تخمدانی) نیز ترشح‌کننده هورمون های مردانه هستند، عنوان کرد: همچنین گاهی توده هایی در غده آدرنال (فوق کلیه) فعالیت می کنند که باعث افزایش هورمون مردانه می شوند.

نیرومنش تاکید کرد: به طور عمده افزایش هورمون مردانه در زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی بیشتر مشاهده می شود.

وی رویش موهای زائد ضخیم و کلفت به خصوص بر روی صورت، چانه و بالای لب، ریزش موی سر و جوش صورت (آکنه) را که با آکنه دوران بلوغ تفاوت دارد از علایم بالینی ناشی از افزایش هورمون های مردانه دانست و یادآور شد: در صورتی که این عارضه شدید باشد و به مدت طولانی ادامه پیدا کند صدای زن نیز تغییر پیدا می کند و حالت کلفت و مردانه پیدا می کند.

به گفته این متخصص، گاهی ممکن است این  بیماری تا جایی ادامه پیدا کند که اندام بدن خانم حالت عضلانی و مردانه پیدا کند.

نیرومنش توصیه کرد: زنان با مشاهده هر گونه علایم فوق باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند و پس از انجام آزمایش های هورمونی، سونوگرافی و تشخیص قطعی، درمان هورمونی طولانی مدت صورت می گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۸
سلام من رفتم ازمایش گفتن هورمونه مردانت بالاست باید پیش دکتر غدد برم یا زنان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام درمانی چیه
Afghanistan
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
رویش موهای زائد در صورت هم نشانه هورمون مردانس
Afghanistan
خاطره
۲۰:۴۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
سلام من۲۸سال دارم مدت ۱۰ یاکمترمیشودکه پریودندارم نزدپزشک میرفتم برایم قرص های ضدبارداری میدادندفقط هر ماه که استفاده میکردم پریود میشدم درغیر آن هیچ بعد تعین هورمون کردم دیدن هورمون مردانه بلندبوده و یک توموردر دماغ موجود بوده پس از عمل جراحی گرفتند وبرایم برای یکسال آمپول ساندوستاتین توصیه کردند بعداز یکسال دوباره رفتم نزد پزشک بعداز معاینات بازهم نتیجه منفی بود دوباره برای یکسال آمپول ساندوستاتین۳۰ملی گرام دادن هنوز تکمیل نکردم ۷ماه شده آیاممکن است پریود بشم و نتیجه عالی بعداز دارو وعمل جراحی دریافت کنم لطفا راهنمایی ام کنید
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۷:۲۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۶
من تنبلی تخمدان دارم بازوهام بزرگ شده موی زائددراوردم چونه ام زیرگلوم خیلی افسرده شدم وهرمون های مردانه ام بالاست تورخدامنم کمک کنیدخیلی بده این درد
Iran (Islamic Republic of)
فائزه
۱۹:۲۹ ۳۰ تير ۱۳۹۶
ممنونم از تون بابت این خبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۹ تير ۱۳۹۶
من صورتم خیلی مو دراورده ولی اون نشانه های که میگین ندارم فقط صورتم موش زیاد شده این میتونه هورمونه مردانه باشه میشه جوابو بنویسین ممنون از سایت خ.بتون
Netherlands
زهرا
۲۲:۴۳ ۰۷ دی ۱۳۹۵
اكثر ما خانماي ايروني به همچين عارضه‌ اي مبتلا هستيم... شايد هم ژنتيكي باشه براي همين هم هست كه بيشتر رفتارهامون مردونه است تا زنونه.... فقط نميدونم اين هورمون درماني ضرر خاصي هم داره يا نه...؟
آخرین اخبار