وقتی حق و باطل در هم آمیخته شدند/ راز نجات مردم از فتنه 88

قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع) را که بخوانید، به موضوعی برخورد می کنید که خداوند و امامان معصوم(ع) مؤمنان را از آن بر حذر می داشتند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع) را که بخوانید، به موضوعی برخورد می کنید که خداوند و امامان معصوم(ع) مؤمنان را از آن بر حذر می داشتند. موضوعی که اگر در مواجه با آن سفارشات اسلام را توجه نکنیم، سرنوشتی جز جهنم در انتظارمان نخواهد بود. 

این مفهوم، فتنه نام دارد. فتنه شاید وسیله ای برای شناخت خوب از بد و تفکیک آن ها از یکدیگر باشد. به عبارت بهتر، فتنه امتحانی الهی است، که سربلندی از این امتحان، نیازمند توجه به آیات قرآن و توصیه های آن است. خداوند در آیه دوم سوره عنکبوت می فرمایند: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ» آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم رها مى ‏شوند و مورد آزمايش قرار نمى‏ گيرند.

حضرت علی(ع) نیز، منشأ فتنه‌ها را چنین بیان نموده‌اند:

«همانا از دو خصلت بر شما هراسانم؛ پیروی از هوای نفس و آرزوی طولانی، امّا پیروی از هوای نفس از حق باز می‏ دارد و امّا آرزوی دراز، آخرت را در طاق نسیان می‏ نهد. همانا دنیا، پشت‌كنان، كوچ كرده و می‏ رود و آخرت، كوچ كرده و به سوی ما می‏ آید و هر كدام را فرزندانی است. پس شما از فرزندان آخرت باشید و از فرزندان دنیا نباشید؛ زیرا امروز كار هست و محاسبه نیست و فردا محاسبه هست و كار نیست و همان فتنه‏ ها و آشوب‏ ها از هواپرستی آغاز می‏شود و از احكام بدعت و خود پرداخته، شروع می ‏گردد. در این احكام خود پرداخته با خدا مخالفت می‏ شود و مردانی در عهده‌دار شدن آنها، به جای مردانی دیگر می‏ نشینند.

اگر حق خالص در میان بود، اختلاف به چشم نمی‏ خورد و اگر باطل محض در میان بود، بر هیچ خردمندی پوشیده نمی ‏ماند؛ لیكن مشتی از حق و مشتی از باطل برگرفته شده و با هم آمیخته گردیده و اینجاست كه شیطان به دوست‌داران خود چیره می ‏گردد و كسانی رهایی می‏ یابند كه از طرف خداوند، عاقبت نیكی برای آنها رقم خورده باشد.»

هر شخص در هر زمانه ای که زندگی می کند، با امتحانات گوناگون مواجه می شود که عملکردش متناسب با آن امتحان، سرنوشت آن شخص و جامعه ای که در آن زندگی می کند را، رقم می زند. 
در زمان امام حسین(ع) نیز فتنه ای رخ داد که برخی نتوانستند، با وجود تبلیغات یزید، خوب را از بد تشخیص دهند. در یک طرف حکومتی با عنوان حکومت اسلامی بود و از طرف دیگر فردی که برای نابودی حکومت قیام کرده بود. البته که یزید حاکم اسلامی و امام حسین(ع) هم طغیان گر نبود، اما به دلیل تبلیغات، انسان های سست ایمان، توان تفکیک آن ها را از هم نداشتند.

  نکته ای که در زمان بروز فتنه باید به آن توجه کرد، آمیخته شدن حق و باطل است. آیت الله سید کمال هاشمی در اینباره گفت: «زمانی که فتنه بروز می کند، به گونه ای حق و باطل در هم آمیخته می شود که تفکیک آن ها از هم دشوار است.» 

زمانه ای که در آن زندگی می کنیم، لحظه به لحظه اش، بوی ظهور حضرت حجت(عج) را می دهد. نشانه های ظهور را که می بینیم، با نکاتی مواجه می شویم که امروز هم دیده می شود. یکی از این نشانه های ظهور، بروز فتنه است. آیت الله هاشمی در خصوص فتنه آخر الزمان اظهار کرد: «این فتنه به اندازه ای سخت است، که نمی توان حق و باطل را شناخت و در روایات آمده است که تنها مؤمنان ثابت قدم از آن جان سالم به در می برند.»

با وجود اینکه بسیاری از ما مشتاق سربازی در رکاب امام زمان(عج) هستیم، باید فتنه ها را شناسایی کرده و جانب حق را بگیریم. علاوه بر این باید در فتنه ها گوناگون سربلند بیرون بیاییم. 

یکی از نزدیک ترین فتنه ها زمان زندگی همه ما، فتنه سال88 بود. زمانی که برخی قدرت طلبان که به وسیله شکست در انتخابات ریاست جمهوری ایران سعی در بر هم زدن ساختار جامعه اسلامی و به انحراف کشیدن مردم داشتند، اما ملت شریف ایران، درگیر بازی این افراد نشدند و با بصیرت، از حق دفاع کرده و در مقابل باطل ایستادند.

 زمانی که حقیقت در تاریکی باطل در حال آمیخته شدن بود، دستان رهبر انقلاب میان این دو تفکیک ایجاد کرد و مردم ایران با بصیرت کامل، به فرمان آیت الله خامنه ای توجه کرده و در روز 9 دی سال 88، تبری خود از دشمنان اسلام و حمایتشان از اسلام ناب را اعلام کردند.
در اینباره گفت و گویی کردیم با حجت الاسلام و المسلمین مهدی طائب. طائب کارشناس مذهبی و اجتماعی، سیاسی و رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار است(قرار گاه عمار پس از فتنه 88 و برای مقابله با جنگ نرم دشمن تشکیل شده است).

طائب در خصوص معنای بصیرت که لازمه نجات از فتنه است، به خبرنگار ما گفت: بصیرت به معنای مصداق شناسی است. یعنی اینکه مؤمن مفاهیم مثبت مانند ایمان و مفاهیم منفی مانند کفر را شناخته و آن ها را از هم تفکیک دهند. زمانی که فردی در جریان امور زمانش باشد و بتواند حق و از باطل جدا کند، انسان بصیری است.

وی در خصوص ظهور بصیرت در میان مردم، بیان کرد: مفهوم بصیرت با مفهوم اطلاعات، رابطه تنگاتنگی دارد. یعنی زمانی که مردم یک جامعه، نسبت به اتفاقات آگاه باشند و اطلاعاتشان از جریان های مختلف کامل باشد، مردمی خواهند بود که بتوان در فتنه ها روی آن ها حساب کرد. 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: مردم هیچگاه نمی خواهند، سرنوشت خود را دست کسانی دهند که وابستگی به دشمنان کشورشان دارند. البته این موضوع همیشه واضح نیست و همین موضوع فتنه را به وجود می آورد. یعنی فرد نفوذی خود را از مردم می داند و به این ترتیب راحت نمی شود، باطل را از حق جدا کرد.

رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار در خصوص چگونگی نهادینه کردن بصیرت در میان مردم بیان کرد: زمانی بصیرت در مردم  نهادینه می شود که آنان ضمن داشتن اطلاعات کافی، تابع ولی فقیه باشند. چرا که در تمام تاریخ ثابت شده است که دشمن هیچگاه نتوانسته به این جایگاه نفوذ کند و این مقام همیشه الهی و مقدس است. 

طائب اضافه کرد: مردم باید بدانند که هر آنچه از کانال این مقام بیرون بیاید، حقیقت است و باید آن را اجرایی کنند. بنابراین در بیانات رهبر تردیدی نباید راه داد. اگر مردم نسبت به این موضوع تردید داشته باشند، بدون شک جامعه زمین خواهد خورد. در فتنه 88 اگر روشنگری های رهبر انجام نمی شد و در مقابل مردم هم بصیرت نداشتند، ایران در مسیر دشواری قرار می گرفت.
 
وی با اشاره به بروز فتنه در تاریخ اسلام خاطر نشان کرد: در حادثه عاشورا دقیقا همین اتفاق رخ داد. یعنی امام  حسین(ع) مردم را روشن کرد، اما مشکل اصلی این بود که مردم در اثر تبلیغات فراوان، یزید را حق پنداشتند. پس از عاشورا و اسارت خاندان اهل بیت(ع) دیگر همه تیرگی نمایان شد و توابین و دیگر فرقه های مخالف یزید به حقیقت پی بردند و برای نابودی او قیام کردند.

طائب در پایان  اضافه کرد: باید خدا را برای نعمت بزرگ ولایت ستایش کرد. اگر رهبر انقلاب اسلامی، با آن اخلاص، علم و درایتشان نبود، مسیر انقلاب به انحطاط رفته و ایران به کشوری تبدیل می شد که فرهنگش را به بدترین شکل از دست می داد. اعتماد مردم به نقطه مهمی چون ولایت فقیه تمامی فرمول های دشمن را به هم ریخت.

انتهای پیام/
برچسب ها: نه دی ، فتنه ، حق ، باطل ، قران کریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار