مرکز پزشکی ایفمارک اعلام کرد

۲۰ درصد بازیکنان لیگ برتری سیگار و ۵۰ درصد قلیان می‌کشند

بازیکنان لیگ برتری در آماری که ابتدای فصل از آن ها گرفته شده اقرار کرده‌اند که ۷۵ درصد بازیکنان سیگار می‌کشند.

۲۰ درصد بازیکنان لیگ برتری سیگار و ۵۰ درصد قلیان می‌کشندبه گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران؛انتشار بخشی از نتایج طرح مطالعاتی مرکز پزشکی فیفا در ایران (ایفمارک)  آمار قابل توجه شیوع مصرف سیگار و قلیان در لیگ برتر فوتبال را مشخص کرد.

ایفمارک در گزارش خود آورده است:

پیش از شروع لیگ برتر فوتبال در این فصل، از تمامی بازیکنان در ارتباط با مصرف سیگار و قلیان سؤالاتی پرسیده شد. همه بازیکنان به سؤالی مبنی بر اینکه «به نظر شما چند درصد بازیکنان لیگ برتر سیگار می‌کشند؟» پاسخ دادند. از بین پاسخ‌ها 25 درصد بازیکنان پاسخ دادند هیچ بازیکنی سیگار نمی‌کشد و سایر آنها که 75 درصد جمعیت آماری را شامل می‌شدند، بر این عقیده بودند که بازیکنان لیگ برتری سیگار می‌کشند، اما میزان شیوع استفاده از آن را متفاوت گزارش کردند.

با ارزیابی‌های آماری صورت گرفته، به نظر می‌رسد میزان شیوع مصرف سیگار باتوجه به اظهار نظر خود بازیکنان به طور واقعی چیزی حدود 20 درصد باشد. پاسخ‌های جالب‌تر زمانی به دست آمد که از خود بازیکنان پرسیده شد که « آیا خودت سیگار می‌کشی؟» که 99.5 درصد بازیکنان پاسخ خیر را دادند.

این تفاوت آماری در مورد مصرف قلیان هم با شیوه مشابه تکرار شد. در این بین 11 درصد بازیکنان اعتقاد داشتند که هیچ‌کس قلیان نمی‌کشد و 89 درصد بازیکنان معتقد بودند که بازیکنان لیگ برتری قلیان می‌کشند. با آنالیز آماری میزان شیوع مصرف قلیان در میان بازیکنان چیزی حدود 50 درصد به دست آمد. به طور مشابهی 88 درصد بازیکنان اعلام کردند که خودشان قلیان نمی‌کشند.

 اینجا بحث تنها سلامتی بازیکنان است که در خطر قرار گرفته است. سیگار و قلیان با دارا بودن مواد سرطان‌زای بسیار زیاد، در دراز مدت در رأس علل ایجاد سرطان‌های مختلف و مرگ و میر ناشی از آن هستند. سیگار و قلیان با اثر مستقیم روی عملکرد ریوی و قلبی عروقی، در کوتاه مدت باعث افت مشخص عملکرد قلبی عروقی و ریوی و توان هوازی بازیکن می‌شوند. سیگار و قلیان با آسیب‌های عروقی، باعث تشدید بروز آسیب‌های عضلانی و تأخیر واضح در ترمیم آسیب‌های بازیکنان می‌شوند و آنها را مدت طولانی‌تری از میادین ورزشی دور نگه می‌دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.